ارتودنسی چیست ؟


واژه ارتودنسی (Orthodontics ) که معنای لاتین آن ارتو به معنای راست و درست و دنسی به معنای دندان است که در مجموع معنای ردیف کردن دندان ها را می دهد . ارتودنسی شاخه ای از علم دندان پزشکی است که به درمان کجی دندان و یا نامرتب و به هم ریخته بودن دندان ها می پردازد که باعث زیبایی دندان و جویدن عملکرد درست آن می شود . دندان هایی که فاصله زیادی از هم دارند ، مشکلاتی همچون سختی در  رعایت بهداشت آن ها ومشکلاتی در قبیل زیبایی . در علم ارتودنسی نامرتبی دندان ها و همچنین مشکلات فکی را با جراحی و روش های مخصوص اصلاح می کنند .

چه دندان هایی ارتودنسی لازم دارند؟ :

ارتودنسی

خط میانی نابه جا :

وقتی دندان های بالایی شما ، با دندان های پایینی شما از خط وسط در یک راستا نباشند

فاصله زیاد بین دندان ها :

زمانی که فاصله بین دندان ها به بزرگ بودن فک و یا کوچیک بودن دندان ها زیاد باشد  .

شلوغی :

زمانی که دندان های شما به صورت نامرتب بر روی هم دیگر می افتند .

اوربایت یا دیپ بایت :

دندان های بالایی شما بیشتر از حد معمول رو به جلو باشند .

اپن بایت :

در هنگام بستن دهان خود ، چند دندان در داخل دندان های بالایی قرار می گیرند .

آندربایت :

جلوتر بودن دندان های پایینی شما از دندان های بالایی شما  .  

انواع ارتودنسی :

انواع ارتودنسی

انواع ارتودنسی

1-ارتودنسی ثابت :

این ارتودنسی معمول ترین روش بین ارتودنسی ها است و از  براکت  و نوارها ، سیم و تشکیل شده است . منظور از ارتودنسی ثابت این است که فرد در طول دوره ی درمان نمی تواند ارتودنسی را خود از دهان خود خارج کند . این ارتودنسی می تواند ماهیانه دندان ها را یک میلیمتر جا به جا کند اما در ابتدای درمان این حرکت ها کاملا واضح است اما به مرور تفاوت آن به علت طول درمان به سختی حس می شود .

2- ارتودنسی متحرک :

ارتودنسی متحرک ، ارتودنسی است که می توانید آن را در هنگام غذا خوردن و یا مسواک زدن آن را از دهان خود خارج کنید . در این ارتودنسی دیگر مانند ارتودنسی ثابت رعایت بهداشت و مسواک زدن و مشکلات دیگر آن را ندارد اما درمان در اتودنسی ثابت بهتر صورت می گیرد .

3- ارتودنسی ثابت سرامیک :

در این نوع ارتودنسی ، براکت ها از جنس سرامیک هستند. ارتودنسی ثابت سرامیکی ، با دلیل سرامیکی بودن براکت ، زیبایی بهتری نسبت به ارتودنسی ثابت دارند .  

4- ارتودنسی نامرئی ( invisalign ) :

در این نوع اتودنسی ها دیگر نیاز به براکت و سیم وجود ندارد و در این نوع ارتودنسی به وسیله عکسبرداری 3 بعدی که دندان های شما می شود ، قالب مناسب به دندان های شما ساخته می شود . قالب های ساخته شده برای دندان های شما بی رنگ هستند و اصطلاحا به این نوع قالب ها نیز ژله ای نیز گفته می شود و همانند ارتودنسی  متحرک می توانید آن را از دهان خود در اورده و به خوردن و آشامیدن و مسواک زدن بپردازید . همچنین در این روش به علت نبود سیم و براکت ، زیبایی لبخند شما نیز تا حدودی حفظ  می شود .

5 – ارتودنسی لینگوال :

ارتودنسی لینگوال همانند ارتودنسی ثابت است که دارای سیم و براکت است اما با این تفاوت که براکت ها در پشت دندان قرار گرفته می شود . مزایای این ارتودنسی به این صورت است که در کنار این که زیبایی لبخند شما حفظ می شود ، می توانید نتیجه بهتری از درمان خود بگیرید .

6 – ارتودنسی دیمون :

در ارتودنسی دیمون از براکت هایی استفاده می شوند که خاصیت کشویی دارند و براکت های پیشرفته تری نسبت به ارتودنسی ثابت دارند .مزیت این ارتودنسی دیمون به ارتودنسی ثابت این است که در این روش بیمار درد کمتری دارد و مانند ارتودنسی ثابت فشار زیادی روی دندان نیست و این براکت ها ظاهر بهتری نسبت به ارتودنسی ثابت دارند . با این ارتودنسی نیاز به مراجعه دندان پزشک به مقدار ارتودنسی ثابت نیست و طول درمانی کمتری نسبت به ارتودنسی ثابت دارند .

شروع ارتودنسی دندان چگونه است ؟ :

ارتودنسی

در مرحله اول ارتودنسی دندان ابتدا باید برای مشاوره و ویزیت به دکتر متخصص ارتودنسی مراجعه کنید . سپس طبق معایناتی که روی دندان های شما  انجام می دهند ، تشخیص می دهند که کدام دندان شما پوسیده و کدام سالم است. سپس به درمان دندان های پوسیده شما رفته و دندان های شما را نیز جرم گیری می کنند . سپس  دندان های شما قالب گیری می شود و ارتودنسی مخصوص دندان های شما ساخته و تحویل شما می شود .

مراحل انجام ارتودنسی :

مراحل ارتودنسی

ارتودنسی

قبل از شروع نصب براکت ها ، ابتدا دندان های شما را پالیش یا خشک می کنند و سپس ماده مخصوص برای نصب براکت ها را بر روی دندان های شما می زنند تا دندان های شما  آماده نصب براکت ها شوند . پس از نصب براکت ها ، سیم ارتودنسی را از بین براکت ها را رد می کنند . سپس کش های رنگی را برای ایجاد فشار استفاده می شود را بر روی آن ها قرار می دهند . در طول انجام این درمان و حتی یک هفته بعد به علت فشار ، شما ممکن است کمی احساس درد داشته باشید که  با مصرف مسکن ها  می توانید با درد خود مقابله کنید .

فواید ارتودنسی دندان :

 

1-زیبایی :

یکی مهم ترین فواید ارتودنسی دندان ، زیباییی لبخند و فک شماست زیرا ارتودنسی باعث می شود تا دندان های نامرتب و روی هم افتاده شما در جای مناسب و منظم قرار بگیرند .

2- نظافت دندان ها

پس از انجام درمان ارتودنسی ، نظافت آن ها بسیار راحت و با نتیجه بهتر انجام می شود و با قرار گیری درست دندان ها در فک ، باعث افزایش طول عمر دندان ها می شود .

3- مشکلات گوارشی

می دانیم که اگر جویدن و بلع به صورت درست نباشد ، فرآیند هضم غذا به درستی انجام نشده و باعث مشکلات گوارشی می شود . وقتی های دندان های بالا و پایین به درستی روی هم قرار نمی گیرند ، فرآیند آسیاب غذا با مشکل مواجه شده و با آب یا بزاغ دهان به درستی ترکیب نمی شود .

4- قرار گرفتن استخوان ها در جای درست و در نتیجه زیبایی فک و صورت :

ارتودنسی از ناهماهنگی فک و استخوان جلوگیری کرده و آن را جای درست قرار می دهد .

عوارض  ارتودنسی :

  • سختی مراقبت از دندان ها:

در طول انجام درمان ارتودنسی ، مراقبت از دندان ها باید با حساسیت بیشتری انجام شود و اگر مراقبت از دندان ها به درستی انجام نشود ، می تواند باعث پوسیدگی دندان ها بشود .
  • انتخاب پزشک نامناسب :

ممکن است در صورت به درستی انجام نشدن درمان ارتودنسی ، باعث عارضه شود .
  • بازگشت به دوره قبل از درمان ارتودنسی :

ممکن است بیمار در صورت رعایت نکردن دستور العمل هایی که پزشک به می گوید، دندان های او به حالت قبل برگردد .

مراقبت های پس از ارتودنسی دندان :

مراقبت از ارتودنسی

مراقبت از ارتودنسی

پس تمام شدن دوره ی درمان ارتودنسی ، باید به دستور العملهایی که پزشک به شما معرفی و پیشنهاد می کند حتما عمل کنید تا دچار بازگشت به دوره قبل درمان  و یا مشکلاتی از قبیل نشوید . پس اتمام درمان ، بیمار باید تا حدود سه ماه  پلاک های نگهدارنده استفاده کند و پس از مدتی می توانید هفته ای یک الی دو شب از آن استفاده کند .

درمان ارتودنسی چه قدر زمان می برد ؟

طول دوره درمان ارتودنسی مخلتف است به فاکتور هایی از قبیل : شدت مشکل و همکاری بیمار و سن او بستگی دارد اما ممکن است برخی شش ماه و برخی بیشتر از دو سال طول بکشد اما به طول معمول آن حدود دو سال است .

 متخصص ارتودنسی کیست ؟

متخصص ارتودنسی فردی است که بعد از گذارندن دوره های دندان پزشکی عمومی در دانشگاه ، به مدت سه سال به طور تخصصی به یادگیری در این رشته می پردازد . او در کج بودن دندان ها ، ازدحام دندان و اوربایت و آندر بایت تخصص پیدا می کنند و تخصص  در فک و هماهنگی دندان ها پیدا می کنند .

ارتودنسی اطفال

درمان ارتودنسی  در  اطفال ، به دلیل اینکه هنوز فک آن ها در حال رشد است ، به عنوان یک روش پیشگیری یاد می شود . دندان های دائمی انسان ، از سن حدود 7 سالگی شروع به رشد کردن می کنند اما مشکلات دندانی و یا ازدحام و نامرتبی آن ، به طور کامل  مشخص نمی شود . بهترین برای ارتودنسی در اطفال در حدود 8 تا 10 سال است که مزایایی همچون افزایش اعتماد به نفس کودک ، جلوگیری از اسیب ها به دندان ها و باعث جویدن درست کودک می شود.
کلینیک دندانپزشکی تجریش برای حفظ آرامش بیماران در تمام مراحل درمان سعی در ایجاد فضایی آرام و بسیار زیبا با تفکیک بخش های درمانی جداگانه نموده است. علاوه بر این کلینیک تجریش از لحاظ موقعیت مکانی از دسترسی بسیار آسانی برخوردار می باشد تا تمام بیماران از هر نقطه شهر بتوانند به راحتی با وسیله نقلیه عمومی یا شخصی به این مرکز تشریف بیاورند.
پرداخت اقساط تمامی هزینه ها بدون بهره - حتی بدون چک می باشد.

مشاوره و ویزیت رایگان : درمان عمومی و زیبایی دندان

ویزیت تخصصی رایگان توسط دکتر متخصص هر بخش صورت می گیرد. و به شما طرح درمان داده خواهد شد. اگر دندان های شما نیاز به جرم گیری و یا ترمیم داشته باشد. به شما اعلام خواهد شد. در صورت نیاز به پیوند استخوان لثه جهت ایمپلنت، توسط متخصصین لثه صورت خواهد گرفت.

فرم درخواست مشاوره و ویزیت

Reservation Form

© 2024 Tajrish Clinic. All Rights Reserved