دندان پزشکی اطفال به کودکان زیر 12 سال مربوط می شود که دکتر دندان پزشک اطفال ، باید با نوع رفتار و شاخه های گوناگون کودکان آشنا باشد . در تجریش کلینیک با حضور دندانپزشکان مجرب در این زمینه ، دندان های کودکان شما را به نحو احسن حفظ و سالم نگه خواند داشت .

دندان های شیری :

دندان های شیری هر 10 عدد در بالا و پایین استخوان فک است و از حدود پنج ماهگی تا 3 سالگی دندان های شیری آن ها کامل می شود . از سن حدودا شش سالگی دندان های شیری شروع به افتادن می کنند و 20 دندان شیری جای خود را به 32 دندان دائمی می دهند .

مراقبت از دندان شیری

  مراقبت کردن از دندان های شیری از همان دندان اولیه ای که در می آید ، شروع می شود . اولین دندان کودک که در آمد ، با استفاده از یک حوله نرم تمیز یا گاز استریل تمیز ، دندان کودک را به آرامی تمیز کنید . به مرور زمان که دندان های شیری کودک افزایش یافتند ، با استفاده از یک مسواک و خمیر دندان که مخصوص کودک است ، تمیز کردن دندان های آن ها را آغاز کنید . درست از زمانی که کودک توانایی آن را داشت که دندان های خود ، خودش مسواک بزند ، این کار را به او آموزش دهید . آموزش درست نگهداری کردن دندان های شیری ، می تواند تمرین خوبی برای دندان های دائمی باشد . برای تشویق کودک به مسواک زدن ، از مسواک هایی با طرح های فانتزی یا شخصیت کارتونی مورد علاقه ی او آغاز کنید . از خمیر دندان های طعم دار استفاده کنید تا  بیشتر ترغیب شوند . کشیدن نخ دندان نیز اگر فاصله ی بین دندان های کودک زیاد است و مسواک به سادگی این دندان ها را تمیز می کند ، نخ دندان لزومی ندارد . *- ترجیحا از خمیر دندان های حاوی فلوراید مخصوص کودکان استفاده کنید . فلوراید برای استحکام دندان و محافظت از دندان ها در برابر اسید ها بسیار مناسب است * - در هنگام مسواک زدن بسیار مراقب باشید که کودک شما خمیردندان در قورت ندهد .

لزوم مراقبت از دندان های شیری

بسیاری از والدین ، مراقبت از دندان های شیری کودکان را پیگیری نمی کنند و به می گویند آن ها که می افتند و جای خود را به دندان های دائمی می دهند . اما به این گونه نیست و شاید مراقبت از دندان های شیری ، به قدر دندان های دائمی نیز مهم باشد.
  • تغذیه
اگر دندان های کودک سالم نباشند ، تغذیه کودک با مشکل مواجه شده و در نتیجه روی رشد او تاثیر می گذارد.
  • صحبت کردن
در صورت مراقبت نکردن درست از دندان های شیری تکلم کودک ممکن است با کمی مشکل مواجه شود /
  • تاثیر آن بر دندان شیری
اگر از دندان های شیری به خوبی مراقبت نشود ، بیفتند یا پوسیده شود ، در آینده روی دندان های دائمی نیز تاثیر می گذارد . وقتی که یک دندان شیری می افتد ، دندان کناری آن ، جا به جا شده و اندکی حرکت می کند، و ممکن است جای دندان دائمی را گرفته و یا باعث شوند دندان های دائمی مرتب درنیاید و کودک در آینده نیاز به ارتودنسی داشته باشد

پالپوتومی:

پالپوتومی ارزان و بهتری است برای جلوگیری از پوسیدگی دندان های شیری و دائمی استفاده می شود که باید در مراحل اولیه پوسیدگی شناسایی و درمان شود. شناسایی به موقع پوسیدگی به مرتب معاینه شدن توسط دندان پزشک دارد . پالپ ، درونی ترین بخش یک دندان است که از رشته های عصبی و رگ های خونی تشکیل شده است . گاهی در پوسیدگی عمیق ، بخش روی پالپ از بین رفته و پالپ در معرض پوسیدگی و باکتری قرار بگیرد . در این نوع پوسیدگی باعث از بین رفتن پالپ دندان می شود . در روش پالپوتومی پالپ را از تاج دندان حذف می کنند و آن را با مواد مخصوص پر می کنند که باعث می شود پالپ زنده بماند . در این روش دندان باید بدون عفونت و آبسه باشد. روش پالپوتومی اکثرا برای دندان های شیری استفاده می شود تا از کشیدن زودهنگام دندان های شیری جلوگیری شود . البته این روش نیز برای دندان های دائمی نیز موفقیت آمیز بوده است . در کودکان اگر کودک با دکتر همکاری لازم را داشته باشد ، از بی حسی موضعی استفاده می شود ولی اگر اینگونه نباشد ، دکتر به ناچار از بیهوشی استفاده می کند . در روش پالپوکتومی تمامی پالپ دندان حفظ می شود .

پالپوکتومی

قبل از شروع پالپوکتومی ، چند روز قبل به بیمار آنتی بیوتیک داده می شود ، تا عفونت در دندان های او از بین برود . دکتر برای از بین بردن عفونت داخل پالپ ابتدا ، دندان را سوراخ کرده ، و با استفاده از فایل داخل پالپ را به خوبی تمیز می کند تا از هرگونه عفونت و باکتری عاری شود . سپس داخل سوراخ انجام شده روی دندان را با مواد مخصوص پر می کند .

فضا نگهدارنده چیست ؟

در مورد اهمیت دندان های شیری و حفظ آن ها به طور کامل در پست های قبل توضیح داده ایم . اما وقتی دندان های شیری زودتر از موعد بیفتد یا از دست برود چه باید کرد ؟ وقتی که دندان های شیری زودتر از موعد از دست می رود ، دندانپزشکان از نگهدارنده استفاده می کنند تا فضای برای رشد دندان دائمی را حفظ کنند و دندان کناری جای آن دندان را نگیرد .

انواع فضا نگهدارنده :

فضا نگهدارنده متحرک :

فضا نگهدارنده متحرک شامل دندان های پلاستیکی است که جای خالی دندان ها را پر کرده و جا را برای رشد دندان دائمی حفظ میکند و نصب و برداشتن آن به سادگی است . به همین دلیل از این نوع نگهدارنده ها اکثرا برای کودکانی استفاده می شود که سن بیشتری داشته و مسئولیت پذیری بالاتری دارند .

فضانگهدارنده ثابت

در این نوع فضا نگهدارنده ، از یک رشته سیم فلزی و روکش به دور دندان ها استفاده می شود ، تا فضا مورد نیاز حفظ شود .

فضا نگهدارنده یک طرفه :

در این نوع  به وسیله یک روکش و یک حلقه که به دندان در یک طرف دهان متصل می شود ، استفاده می شود

فضا نگهدارنده دو طرفه :

در این نوع به دندان هایی در دوطرف دهان به کمک روکش متصل شده و سیم آن پشت دندان های جلویی پایینی می افتد . در این روش هم جا را برای دندان از بین رفته نگه می دارد و همچنین از کج شدن دندان های جلویی جلوگیری می کند .
کلینیک دندانپزشکی تجریش برای حفظ آرامش بیماران در تمام مراحل درمان سعی در ایجاد فضایی آرام و بسیار زیبا با تفکیک بخش های درمانی جداگانه نموده است. علاوه بر این کلینیک تجریش از لحاظ موقعیت مکانی از دسترسی بسیار آسانی برخوردار می باشد تا تمام بیماران از هر نقطه شهر بتوانند به راحتی با وسیله نقلیه عمومی یا شخصی به این مرکز تشریف بیاورند.
پرداخت اقساط تمامی هزینه ها بدون بهره - حتی بدون چک می باشد.

مشاوره و ویزیت رایگان : درمان عمومی و زیبایی دندان

ویزیت تخصصی رایگان توسط دکتر متخصص هر بخش صورت می گیرد. و به شما طرح درمان داده خواهد شد. اگر دندان های شما نیاز به جرم گیری و یا ترمیم داشته باشد. به شما اعلام خواهد شد. در صورت نیاز به پیوند استخوان لثه جهت ایمپلنت، توسط متخصصین لثه صورت خواهد گرفت.

فرم درخواست مشاوره و ویزیت

Reservation Form

© 2024 Tajrish Clinic. All Rights Reserved