ارتودنسی چیست ؟

ارتودنسی در معنای لغوی به معنای ردیف کردن دندان های می باشد . در این درمان به درمان ناهنجاری های فک و نامرتبی دندان ها می پردازند .

برای آشنایی بیشتر با ارتودنسی و انواع و قیمت آن اینجا کلیک کنید.

ارتودنسی ثابت چیست ؟

ارتودنسی ثابت درمانی برای ناهنجاری ها و نامرتبی های دندان بوده که در این درمان نگین های بر روی دندان های چسبانده می شود، و سیم ارتودنسی به آن ها وصل می شود و به کمک فشارسیم ها دندان ها جا به جا می شوند. در این درمان می توان ماهیانه دندان ها را تا یک میلیمتر جا به جا کرد.

در درمان ارتودنسی ثابت بیمار در مدت درمان نمی تواند خود ارتودنسی را از دهان خود خارج کند و این باعث می شود روند درمان به بیمار بستگی نداشته باشد و بهتر انجام شود .

حال به دلیل ثابت بودن ارتودنسی و امکان درنیاوردن آن یک سری مراقبت های خاصی باید انجام شود تا در طول درمان ، دندان ها با مشکل مواجه نشوند .

طول درمان ارتودنسی ثابت

طول درمان در ارتودنسی ثابت بستگی به شرایط دندان و فک بیمار دارد .

طول درمان ارتودنسی ثابت از حدود یکسال تا 3 سال می باشد .

اجزای ارتودنسی ثابت :

ارتودنسی ثابت

ارتودنسی ثابت

براکت ها : براکت ها نگین های کوچکی هستند ، که بر روی دندان ها قرار می گیرند و فضایی برای اتصال سیم ها دارند . این براکت ها وظیفه انتقال نیرو برای حرکت دندان ها را بر عهده دارند.

سیم ارتودنسی

سیم ها شبیه به انحنای دهان ساخته شده اند و این سیم به براکت ها متصل می شوند و به فشاری که به طور مرتب به دندان ها وارد می کنند ، سبب جا به جایی دندان ها و قرار گرفتن آن ها در جای درستشان می شوند.

بند :

این نوع ابزار بیشتر برای دندان های عقبی و آسیاب ها به کار می رود که از جنس استیل هستند و دور دندان قرار می گیرند و همانند براکت ها فضایی برای قرار گیری سیم در آن ها وجود دارد .

کش ها :

کش های در رنگ ها مختلفی وجود دارند ، که باید به طور مرتب تعویض شوند و این کش ها برای درمان فاصله دندان های بالا و پایین و برخی اصلاحات فکی و فاصله میان دندان ها استفاده می شوند .

مزایا ارتودنسی ثابت :

  • در ارتودنسی ثابت می توان چندین دندان را به طور هم زمان درمان کرد .
  • برای درمان بسیاری از نامرتبی دندان ها استفاده می شود.
  • نتایج بسیار خوب و عملکرد بالا

معایب ارتودنسی ثابت :

  • در طول دوره درمان بیمار نمی تواند ارتودنسی را از دهان خود ، خودش درآورد.
  • این ارتودنسی نیاز به مراقبت های ویژه ای دارد که باید حتما انجام شود .
  • رعایت بهداشت در طول درمان ارتودنسی ثابت باید با دقت بسیار زیادی انجام شود تا از باکتری ها درکنار براکت ها جمع نشوند و باعث پوسیدگی دندان نشوند.
  • در طول درمان کمی بر روی زیبایی لبخند شما این درمان تاثیر می گذارد .

مراقبت ها :

ارتودنسی ثابت سرامیکی

ارتودنسی ثابت سرامیکی

مراقبت از ارتودنسی ثابت نیز کار سخت و حساسی می باشد که باید به درستی انجام شود تا سبب اختلال در درمان و یا پوسیدگی دندان نشود که در زیر برخی از این موارد را برای شما ذکر می کنیم .

مراقبت های ارتودنسی ثابت :

  • مراجعه منظم و به موقع به پزشک برای تنظیم سیم ها و معاینه دندان ها و چک کردن روند ارتودنسی شما
  • بعد از اینکه ارتودنسی ثابت بر روی دهان شما وصل می شود ، در روز های اولیه کمی تکلم برای شما مشکل می شود که به مرور زمان این مشکل حل می شود.
  • در روزهای اولیه اتصال ارتودنسی از مصرف غذای سفت پرهیز کرده و از غذاهای نرمی مانند سوپ و تخم مرغ آب پز استفاده کنید .
  • از مصرف غذایی سفت مانند ته دیگ پرهیز کنید .
  • از مصرف مواد غذایی رنگ دار در روز های اولیه اجتناب فرمایید. مواد غذایی رنگ دار مانند قهوه ، چای ، نوشابه و سس ها
  • از مصرف مواد غذایی مانند تخمه و بادام اجتناب کنید تا به سیم های ارتودنسی آسیب وارد نکنند.
  • رعایت بهداشت در طول درمان ارتودنسی بسیار مهم می باشد. زیرا در فضای اطراف براکت ها اگر به خوبی تمیز نشوند ، سبب تغییر رنگ دندان و یا پوسیدگی دندان می شود . در طول درمان باید مسواک باید به حساسیت بیشتری زده شود و از مسواک های مخصوصی که پزشک متخصص به شما معرفی میکند استفاده کنید و براکت و فضای اطراف آن را به خوبی تمیز کنید.
  • در صورت ورزش هایی انجام می دهید که فشاری بر روی دندان های شما وارد می شود ، از آن به بعد به گونه رفتار کنید تا سبب خراب شدن ارتودنسی ها نشود .
  • در صورت بروز مشکل در براکت ها ، مانند شل شدن یا لقی ، افتادن آن فورا به مطب دکتر خود مراجعه فرمایید.

*-ممکن است هربار که به پیش دکتر مراجعه می کنید و او سیم ها را تنظیم میکند ، درد احساس کنید که تا بعد از یک هفته کم کم از بین خواهد رفت.

بهترین سن درمان ارتودنسی ثابت:

بهترین سن برای انجام درمان ارتودنسی ثابت ، در زمان بلوغ می باشد تا دندان ها راحت تر حرکت می کنند.

مراحل ارتودنسی ثابت :

ما در تجریش کلینیک فیلم روند و مراحل درمان ارتودنسی ثابت را برای شما آماده کردیم.

ارتودنسی ثابت سرامیکی :

ارتودنسی ثابت سرامیکی نیز وجود دارند که در ان به جای استفاده از براکت های فلزی سنتی ، از براکت های سرامیکی استفاده می شود . این براکت های به دلیل هم رنگ بودن دندان ها ، در طول مدت درمان زیبایی لبخند بهتری و  ظاهر بهتر نسبت ارتودنسی ثابت می دهند .

روند درمان و مراقبت ها و عوارض ارتودنسی ثابت سرامیکی ، همانند ارتودنسی ثابت است .

نتیجه گیری:

ارتودنسی ثابت با قدیمی بودن این درمان ، هنوز هم با عملکرد و نتایجی خوبی که در درمان می دهد ، استفاده میشود. ارتودنسی ثابت تقریبا بیشتر ناهنجاری ها را درمان می کند . ارتودنسی ثابت در مقایسه به ارتودنسی متحرک نیز نتایج  بهتری دارد و می تواند همزمان روی چند دندان درمان انجام دهد.

در مقایسه با ارتودنسی های جدیدتری همچون لینگوال و دیمون در پست های آینده به طور مفصل برای شما توضیح خواهیم داد .

قیمت ارتودنسی :

قیمت ارتودنسی نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد اعم از نوع درمان ، مدت درمان ، وضعیت دندان ها و فقط دکتر متخصص می تواند درباره قیمت دقیق آن نظر بدهد .

ما در تجریش کلینیک افزونه ای را برای شما آماده کرده ایم که می توانید از آن استفاده کنید و با قیمت حدودی ارتودسنی ثابت آشنا شوید .

برای دریافت مشاوره رایگان و رزرو نوبت با متخصص ارتودنسی با شماره زیر تماس حاصل فرمایید .

09397777221

نوع ارتودنسی
طول دوره اقساط
پیش پرداخت

5

قسط هر ماه

5

کلینیک دندانپزشکی تجریش برای حفظ آرامش بیماران در تمام مراحل درمان سعی در ایجاد فضایی آرام و بسیار زیبا با تفکیک بخش های درمانی جداگانه نموده است. علاوه بر این کلینیک تجریش از لحاظ موقعیت مکانی از دسترسی بسیار آسانی برخوردار می باشد تا تمام بیماران از هر نقطه شهر بتوانند به راحتی با وسیله نقلیه عمومی یا شخصی به این مرکز تشریف بیاورند.
پرداخت اقساط تمامی هزینه ها بدون بهره - حتی بدون چک می باشد.

مشاوره و ویزیت رایگان : درمان عمومی و زیبایی دندان

ویزیت تخصصی رایگان توسط دکتر متخصص هر بخش صورت می گیرد. و به شما طرح درمان داده خواهد شد. اگر دندان های شما نیاز به جرم گیری و یا ترمیم داشته باشد. به شما اعلام خواهد شد. در صورت نیاز به پیوند استخوان لثه جهت ایمپلنت، توسط متخصصین لثه صورت خواهد گرفت.

فرم درخواست مشاوره و ویزیت

Reservation Form

© 2024 Tajrish Clinic. All Rights Reserved