جرم گیری دندان

در میان روش های متنوعی برای زیبا سازی دندان ها به کار میرود، جرم گیری دندان یکی از پرطرفدار ترین ها به شمار میرود ،ما در این مقاله به برسی این روش معایب و مزایا ،میزان درد جرم گیری و همچین دلیل به وجود آمدن جرم روی دندان میپردازیم.

جرم گیری دندان چیست ؟ 

همه ی افراد علاقه مند به این هستند که دندان های سفید و عاری از جرم داشته باشند . همه ی ما تحت تاثیر مواد غذایی و عادت های روزمره های خود باعث افزایش جرم در دندان خود می شویم . زمانی که شما خوراکی را مصرف می کنید ، جرم اندکی بر روی دندان شما تشکیل می شود که با یک مسواک ساده از بین می رود .

دلیل جرم روی دندان
اما وقتی این جرم ها به مدت یک هفته یا چند ماه یا سال بر روی دندان شما می مانند ، رهایی از آن کار بسیار سخت تری بوده و دیگر با مسواک زدن از بین نمی روند . این جرم ها علاوه بر اینکه ظاهر دندان های شما را خراب می کنند ، سبب تولید اسید و آسیب به دندان ها و همچنین سبب بوی بد دهان نیز می شوند.

حالا ما چگونه می توانیم از جرم ها خلاص شویم ؟

(از بین بردن جرم دندان)

راهکار های زیادی به صورت خانگی ارائه شده است که باعث کاهش حدودی جرم دندان میشود اما بهترین راه برای سفیدی کامل دندان ،استفاده از روش معقول جرم گیری میباشد.

جرم گیری دندان چیست ؟
جرم گیری درمانی است که دندانپزشکان برای پاک کردن جرم هایی که مدت زیادی بر روی دندان های شما مانده است ، استفاده می کنند که با استفاده از دستگاه های فراصوت که به آن اولتراسونیک نیز گفته می شود و روش دوم نیز به صورت دستی است .

چه عواملی باعث افزایش جرم بر روی دندان ها می شود ؟

جرم دندان

جرم دندان

  • مصرف سیگار و مواد مخدر سبب افزایش جرم بر روی دندان های می شود .
  • مسواک نزدن بعد از وعده های غذایی.
  • مصرف خوراکی هایی که رنگدانه بالایی دارند مانند چای و قهوه.

جرم گیری چگونه انجام می شود ؟

انواع جرم گیری

1-جرم گیری دستی :

این روش بیشتر برای افرادی استفاده می شود که سطح جرم روی دندان های آن کم است.

مراحل جرم گیری دستی :

دکتر با استفاده از ابزارهای دستی جرم های دندان شما را از بین می برد و به دلیل اینکه جرم ها به سادگی توسط چشم ها قابل دیدن نیست ، دکتر از حس لامسه خود استفاده می کند .


2-جرم گیری با استفاده از دستگاه اولترا سونیک:

در دندان هایی که امکان جرم گیری دستی کمی سختر است و میزان جرم به مراتب بیشتر است بهتر است که از دستگاه استفاده شود که هم مدت زمان درمان را کاهش میدهد.

جرم گیری با استفاده از دستگاه اولترا سونیک :

در این روش ، دستگاه با استفاده ضربات مداوم و آرامی که به جرم ها می زند ، جرم ها را از بین می برد و به وسیله اسپری کردن آب سرد ، دستگاه را خنک می کنند و همچنین جرم دندان ها را پاک می کند . از این روش می توان برای افرادی که جرم زیادی دارند نیز استفاده کرد .

جرم گیری دندان دستگاه

جرم گیری دندان دستگاه

آیا جرم گیری درد دارد ؟

در جواب باید بگوییم در هنگام انجام عمل شما کوچک ترین دردی را نیز احساس نمیکنید ،البته ناگفته نماند مهارت دندان پزشک نیز در این عمل نقش اصلی را ایفا میکند.

در چند روز آینده بعد از عمل جرم گیری شما با خوردن مواد غذایی گرم و سرد کمی احساس ناراحتی میکنید که این روند طی یه یا دو هفته کاملا بهبود پیدا میکند.


آیا لایه از مینای دندان در جرم گیری برداشته می شود؟

خیر ،تا کنون هیچ دلیل و سند علمی مبنی بر اینکه جرم گیری مینای دندان را از بین ببرد ارائه نشده است.

آیا پس از جرم گیری دندان ها لق می شوند؟

در جرم گیری دندان ، لایه ای مینای دندان برداشته نمی شود و این فقط جرم های هستند که پاک می شوند بنابراین آسیبی به دندان های شما وارد نمی شود و دردی نیز ندارد . وقتی این جرم های دور تا دور دندان شما قرار داشتند و برداشته می شوند ، فاصله بین دندان لثه می ماند که فرد احساس می کند دندانش لق شده است و بنابراین اینگونه نیست.

هر چند وقت یکبار باید جرمگیری دندان انجام شود؟

این سوال بستگی به مراقبت ها و عادت رومزه شما دارد ، که چه مقدار طول می کشد جرم در سطح دندان شما زیاد شود و احتیاج به جرمگیری داشته باشید. اما به طور میانگین حدودا سالی یکبار جرم گیری انجام شود بسیار خوب است تا جرم هایی را که نمی توانید با استفاده از مسواک زدن از بین ببرید ، با استفاده از وسایل مخصوص دندانپزشکی آن را از روی دندان خود پاک کنید.

جرم گیری دندان

جرم گیری دندان

چرا بعد از جرم گیری دندان های به سرما و گرما حساس می شوند  ؟

در جرم گیری ، جرم هایی که مدت زیادی بر روی دندان های شما بوده است ، از بین می رود. این جرم ها زمانی که بر روی دندان شما بودند مانند عایق حرارتی عمل می کردند و این حساسیت تا چند روز بعد از جرم گیری از بین خواهد رفت.

خمیردندان های ضد جرم چگونه عمل می کند ؟ آیا عوارضی هم دارد ؟

اصول کار خمیردندان ضد جرم به این گونه است که مقادیر زیادی مواد ساینده در این خمیر دندان ها وجود دارد و در هنگام استفاده از آن ها ، این مواد ساینده جرم ها را پاک می کنند اما استفاده همیشگی از این خمیردندان ها ، باعث خورده شدن مینای دندان شده و خراش هایی را روی مینای دندان ایجاد می کنند که هم سبب آسیب به دندان و هم افزایش تجمع میکروب و جرم ها می شود.


مراقبت ها بعد از انجام جرم گیری:
اگر می خواهید برای کاهش درد از دارویی استفاده کنید ، از داروهای غیرآسپرینی استفاده کنید مانند استامینوفن بعد از انجام جرم گیری سعی کنید ، غذاهای نرم مانند تخم مرغ آب پز و پوره سیب زمینی مصرف کنید . از محلول آب نمک ولرم استفاده کنید. در روزهای اولیه به آرامی مسواک بزنید و نخ دندان استفاده کنید و سپس آرام و آرام فشار مسواک زدن خود را افزایش دهید به طور که تا آخر هفته اول به حد متوسط خود برسد.

مزایا جرم گیری:

  • از بین رفتن زردی دندان ها
  • بوی بد دهان نیز از بین می رود .
  • از پوسیدگی دندان جلوگیری میکند.
  • باعث جلوگیری از به وجود آمدن بیماری های لثه می شود.

عوارض جرمگیری:

  • ممکن است سبب عفونت در لثه بشود که دکتر به شما دهان شویه یا آنتی بیوتیک تجویز می کند تا از بروز هرگونه عفونت جلوگیری شود .
  •  ممکن است دندان های شما به سرما و گرما حساس شوند . دلیل آن این است که این جرم ها از رسیدن حرارت به دندان ها جلوگیری می کردند. این موضوع نیز به صورت معمول بعد از چند روز حل می شود و اگر حاد باشد می توانید از خمیردندان های ضد حساسیت استفاده کنید.

 برای کاهش تجمع جرم ها بر روی دندان باید چه کار کرد؟

1-مسواک زدن اصولی

مسواک زدن شما باید به درستی انجام شود تا از تجمع جرم ها جلوگیری کند . همچنین فراموش نکنید که پشت دندان ها را نیز مسواک کنید.

برای مسواک زدن از یک مسواک نرم و استاندارد استفاده کنید تا تمامی جرم ها به درستی از بین بروند.

همچنین از خمیردندان های حاوی فلوراید استفاده کنید زیرا مانع از محکم شدن جرم ها و برای سلامت دندان ها بسیار مفید است.

نخ دندان

حتما از نخ دندان برای تمیز کردن فضای میان دندان ها استفاده کنید از تجمع جرم در بین دندان ها جلوگیری کنید.

تغذیه

از مصرف مواد غذایی با شکر بالا پرهیزکنید . آب بنوشید تا سطح باکتری در دهان شما کاهش پیدا کنید .

از مصرف چای و قهوه به مقدار زیاد خودداری کنید .

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن سبب تجمع جرم بر روی دندان ها می شود.


کورتاژ لثه چیست

در این روش ، جرم ها و عوامل عفونت زایی که در زیر لثه قرار دارد ، به وسیله لیزر از بین می رود.

این عمل معمولا همراه جرم گیری دندان با نظر خود پزشک انجام میپذیرد.

بروساژ چیست ؟
حتما این اسم در کنار اسم جرم گیری به گوشتان خورده است . بروساژ معمولا بعد از انجام جرم گیری انجام می شود و باعث صیقلی شدن و از بین رفتن لکه های دندان می شود . ابتدا دکتر با استفاده از برس چرخشی و خمیردندان مخصوص باعث حفظ لکه ها و بدرنگی ها سطحی شده و باعث سیقلی شدن دندان می شود .

تفاوت جرم گیری و بروساژ :

جرم گیری به معنای حذف کردن جرم های مانده بر روی دندان است و با این کار بد رنگی هایی که توسط جرم ها به وجود آمده است را از بین می برد . در بروساژ نیز لکه های روی دندان را از بین می برند اما سبب تغییر رنگ خود دندان نمی شود.

برای تغییر رنگ دندان جرم گیری بهتر از یا بلچینگ ؟

ما در این مقاله به طور کامل درباره بلیچینگ صحبت کردیم و برای خواندن آن اینجا کلیک کنید.

بلیچینگ چیست ؟

بلیچینگ یک درمان زیبایی برای سفید کردن دندان و داشتن لبخندی زیبا است . در این درمان از هیدروژن پروکساید استفاده می شود که به خورد مینای دندان رفته و سبب تغییر رنگ و ازبین رفتن رنگدانه هایی که بر روی دندان ها باقی مانده است می شود .

تفاوت جرم گیری با بلیچینگ

جرم گیری یک درمان است و بلیچینگ برای زیبایی بیشتر استفاده می شود.

در جرم گیری جرم های روی دندان ها پاک می شوند اما در بلچینگ سبب تغییر رنگ دندان ها می شود و حتی در بلیچینگ بعضی از بدرنگی های ژنتیکی نیز از بین می رود .

نتیجه گیری:
جرم گیری یک درمانی است که هر فرد باید هر چند وقت یکبار انجام دهد که از پوسیدگی دندان و بیماری های لثه جلوگیری می کند و بد رنگی هایی که به دلیل وجود جرم است را از بین می برد.

فیلم مراحل جرم گیری:

قیمت جرمگیری و بروساژ :
با شماره زیر تماس بگیرید.09397777221


در خواست مشاوره رایگان دندان پزشکی

مشاوره رایگان می باشد و باعث مسرت است که بتوانیم برای شما در انتخاب نوع درمان و زیبایی کمک نماییم.

fast request

Post a comment

Your email address will not be published.

کلینیک دندانپزشکی تجریش برای حفظ آرامش بیماران در تمام مراحل درمان سعی در ایجاد فضایی آرام و بسیار زیبا با تفکیک بخش های درمانی جداگانه نموده است. علاوه بر این کلینیک تجریش از لحاظ موقعیت مکانی از دسترسی بسیار آسانی برخوردار می باشد تا تمام بیماران از هر نقطه شهر بتوانند به راحتی با وسیله نقلیه عمومی یا شخصی به این مرکز تشریف بیاورند.
پرداخت اقساط تمامی هزینه ها بدون بهره - حتی بدون چک می باشد.

مشاوره و ویزیت رایگان : درمان عمومی و زیبایی دندان

ویزیت تخصصی رایگان توسط دکتر متخصص هر بخش صورت می گیرد. و به شما طرح درمان داده خواهد شد. اگر دندان های شما نیاز به جرم گیری و یا ترمیم داشته باشد. به شما اعلام خواهد شد. در صورت نیاز به پیوند استخوان لثه جهت ایمپلنت، توسط متخصصین لثه صورت خواهد گرفت.

فرم درخواست مشاوره و ویزیت

Reservation Form

© 2024 Tajrish Clinic. All Rights Reserved