با پیشرفت علم روش های مختلفی برای درمان بی دندانی ارائه شده اند. در بعضی از  شرایط افراد دارای بی دندانی های گسترده در فک بالا یا پایین می باشند که درمان های مختلفی برای آن ارائه شده است. امروز قصد داریم یکی از این درمان ها به نام اوردنچر را بررسی کنیم.

اوردنچر چیست؟

اوردنچر چیست

اوردنچر چیست؟

همانطور که در قسمت بالا ذکر شد اوردنچر نوعی درمان برای رفع بی دندانی می باشد و تا حدی درمان پیشرفته شده دندان مصنوعی می باشد که دارای مزیت های بسیار بیشتری می باشد. در اوردنچر پایه ایمپلنت درون استخوان فک شما قرار می گیرد و پس از آن به پروتز های دندانی متصل می شود. پایه ایمپلنت متریال تیتانیومی دارند و در حقیقت وظیفه ریش های دندان را دارا می باشد. پروتز های دندان نیز همانند تاج دندان وظیفه زیبایی و جویدن را بر عهد دارند.

انواع اوردنچر

در قسمت بالا اوردنچر را برای شما توضیح دادیم اما اوردنچر ها دارای انواع متفاوتی می باشند. اوردنچر ها بر اساس متکی بودن به لثه یا ایمپلنت به سه دسته تقسیم می شوند. انواع اوردنچر ها دارای تفاوت ها نسبت به یک دیگر می باشد که شما می توانید نسبت به شرایط درمانی خود از این درمان استفاده نمائید. انواع اوردنچر به شرح زیر می باشد:

• اوردنچر متکی بر لثه
  • اوردنچر متکی بر لثه و ایمپلنت
  • اوردنچر متکی بر ایمپلنت

اوردنچر متکی بر لثه

در این نوع از اوردنچر پروتز های دندانی بر روی ایمپلنت ها نصب می شوند و به صورت مستقیم بر روی لثه قرار می گیرند. این نوع از اوردنچر را می توان در فک بالا و پایین مورد استفاده قرار داد. این نوع از اوردنچر از اتصالات متحرک استفاده می کند یعنی به دلخواه بیمار می تواند در دهان قرار بگیرد یا از آن خارج شود. به نسبت باقی اوردنچر ها مدل متکی بر لثه دارای شباهت زیادی به دندان مصنوعی می باشد به همین دلیل نیز می توان در افرادی که تمام دندان های خود را از دست داده اند از این نوع اوردنچر  استفاده نمود.

اوردنچر میله ای

این اوردنچر متکی بر لثه و ایمپلنت می باشد. در این نوع از اوردنچر دو ایمپلنت معمولا به جای دندان های نیش یا آسیاب کاشته می شود و بر روی لثه قرار می گیرد. پس از گذشت مراحل بالا دو ایمپلنت توسط میله به یکدیگر متصل می شوند تا پروتز ها بتوانند بر روی این میله قرار گیرند به همین دلیل نیز به این نوع اوردنچر میله گفته می شود.

اوردنچر متکی بر ایمپلنت

این نوع از اوردنچر ها بر خلاف تمام موارد بالا فقط متکی بر ایمپلنت می باشد به همین دلیل در اکثر مواقع نیاز به تعداد بالاتری پایه ایمپلنت می باشد. در این روش به علت آنکه تمام فشار بر روی پایه ایمپلنت می باشد دکتر معالج با محاسبه دقیق پایه های ایمپلنت را به پروتز های دندانی متصل می کند.

هزینه اوردنچر

یکی از مواردی که در هر درمانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد هزینه آن است. هزینه اوردنچر نیز به عوامل متفاوتی بستگی دارد. اولین نکته ای که تاثیر بسیار زیادی در قیمت اوردنچر دارد تعداد پایه ایمپلنت می باشد که درون استخوان فک شما قرار می گیرد. شما برای انجام اوردنچر نیاز به جراحی دارد که درون این جراحی پایه ایمپلنت درون استخوان فک قرار می گیرد. یکی دیگر از عواملی که بر روی قیمت این درمان تاثیر گذار می باشد تعداد جراحی های است که شما نیاز دارید.

جراحی اوردنچر

همانطور که در قسمت بالا نیز اشاره شد اوردنچر نیازمند جراحی می باشد. پایه ایمپلنت قطعه تیتانیومی می باشد که درون استخوان فک قرار می گیرد و با آن جوش می خورد. این قطعه دارای زیست سازگاری بالایی می باشد و به همین علت دارای سازگاری بالایی با بدن انسان می باشد. در جراحی اوردنچر این قطعه یا همان پایه ایمپلنت درون استخوان شما قرار می گیرد.

فرق اوردنچر با ایمپلنت و دندان مصنوعی

اوردنچر تا حدود زیادی دارای دو رقیب اصلی به نام های دندان های مصنوعی و ایمپلنت می باشد که هر کدام از آنها دارای خصوصیات مربوط به خود می باشند. در این بخش سعی داریم تا در بخش های مختلف این درمان ها را با یک دیگر مقایسه کنیم تا شما بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

تفاوت اوردنچر با ایمپلنت و دندان مصنوعی

مقایسه هزینه

هزینه اوردنچر نسبت به دندان مصنوعی به علت استفاده از تکنولوژی بالاتر گرانتر می باشد. اما قیمت اوردنچر در مقایس با ایمپلنت دندان به علت استفاده کمتر از پایه ایمپلنت قیمت پایین تری را دارا می باشد. در مقایسه هزینه ها اوردنچر به شکل میانه می باشد.

مقایسه جویدن و تکلم

در این مقایسه باید گفت به علت لغزش دندان مصنوعی داخل دهان مقابل رقیب های خود در جایگاه آخر قرار می گیرد و بعد از آن اوردنچر  به علت عملکرد بهتر در جایگاه دوم قرار میگیرد اما ایمپلنت به علت شباهت زیادی که به دندان طبیعی انسان دارد بهترین عملکرد را دارا می باشد. دلیل عملکرد مناسب تر اوردنچر نسبت به دندان مصنوعی به علت استفاده از پایه ایمپلنت می باشد.

طول درمان

در بین این درمان ها به علت سادگی دندان مصنوعی طول درمان آن نیز پایین تر می باشد. اوردنچر بعد از دندان مصنوعی دارای طول درمان کوتاه تری نسبت به ایمپلنت می باشد. ایمپلنت و اوردنچر به علت دارا بودن جراحی در فرایند درمان خود درای طول درمان بالاتری می باشند. در آخر نیز طول درمان ایمپلنت از دو درمان قبلی بالاتر می باشد.

طول عمر و حفظ سلامتی

می توان گفت طول عمر و حفظ سلامتی ایمپلنت از تمام رقیب های خود بیشتر می باشد و تا حد زیادی مانند دندان های طبیعی خود شما می باشد. اوردنچر نیز همانند ایمپلنت در طول عمر و حفظ سلامتی عملکرد مناسبی را دارا می باشد اما دندان مصنوعی در این بخش عملکرد ضعیفی را دارد. حفظ تراکم استخوان یکی از موارد حفظ سلامتی می باشد که در ایمپلنت و اوردنچر حفظ می  شود اما در دندان مصنوعی استخوان های شما تحلیل می رود.

اوردنچر خوبه؟

یکی از سوالاتی که تمام افراد در ذهن خود دارند کیفیت درمان اوردنچر می باشد که در قسمت اخر قصد داریم به آن بپردازیم. درمان اوردنچر الهام گرفته شده از دو درمان ایمپلنت و دندان مصنوعی می باشد. اوردنچر از تمام جهت ها رفتاری بین ایمپلنت و دندان مصنوعی را دارا می باشد به همین علت می توان گفت بجز در مبحث هزینه در تمام موارد دارای برتری نسبت به دندان مصنوعی می باشد. اما دقیقا همین نکته را می توان در مورد مقایسه اوردنچر و ایمپلنت گفت که ایمپلنت به جزء مبحث هزینه در تمام موارد کیفیت بالاتری نسبت به اوردنچر را ارائه می دهد.

قیمت اوردنچر :

برای اطلاع از قیمت اردنچر با شماره زیر تماس بگیرید.