ارتودنسی از دید بسیاری از مردن فقط برای کودکان و نوجوانان است و دیگر برای افرادی که از سن نوجوانی گذشته اند کاربرد ندارد ولی این تصوری اشتباه است. هر فردی در هر سنی اگر دارای سلامت دندان، فک . لثه باشد می تواند به درمان ارتودنسی بپردازد. البته که درمان ارتودنسی برای افرادی که سن بالایی دارند به سادگی کودکان نیست  و ممکن است فرد بیمار دچار بیماری هایی مانند بیماری های لثه ای، فک و … باشد پس برای انجام آن بهتر است که نزد یک متخصص ارتودنسی بروید تا شما را کامل راهنمایی کرده و موارد مورد نیاز را بررسی و یا انجام دهد.

انواع ارتودنسی برزگسالان

ارتودنسی فلزی

در این ارتودنسی براکت های فلزی به سطح بیرونی دندان ها می چسبد و سیمی در بین آن ها رد می شود که با تنگ شدن آن ها دندان ها به حرکت در می آید. این روش نیاز به مراجعه متعدد نزد پزشک دارد تا بتواند در هر مرحله سیم ها را تنگ تر کرند تا جا به جایی به صورت کامل صورت بگیرد.

ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی سرامیکی یک نوع ارتودنسی ثابت می باشد که پلاکت های آن مانند براکت فلزی بر سطح بیرونی دندان ها میچسبد و به علت جنس آن، رنگشان با رنگ دندان ها یکی می باشد و باعث می شود کمتر دیده شود. زیبایی این براکت ها نسبت به براکت ها فلزی بیشتر است ولی قیمت بیشتری نسبت به براکت های فلزی دارد. این براکت ها به علت آن که به سختی دیده می شوند باعث اعتماد به نفس و لبخندی زیبا تر در طول درمان می شود و به همین خاطر طرفدارانی در میان مردم دارد.

ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی لینگوال بر خلاف ارتودنسی ثابت و سرامیکی در پشت دندان ها متصل شده و این ارتودنسی مزیت بزرگی دارد که باعث می شود براکت ها در دهان کسی دیده نشود و اعتماد به نفس بسیار بالا و لبخند بسیار زیباتری در طول درمان برای شما ایجاد می کند و دیگر نگران دیده شدن براکت ها نیستید. براکت های لینگوال معایبی مانند برخورد زبان به براکت ها و مقدار کمی تاثیر در تکلم افراد و قیمت بالا دارد ولی همچنان به علت دیده نشدن براکت ها بسیاری از افراد از آن ها استفاده می کنند

ارتودنسی دیمون

این ارتودنسی ها مانند ارتودنسی فلزی است ولی تفاوتی که با آن دارد این است که براکت های کوچک تری دارد و این براکت ها خود تنظیم هستند و باعث می شود که مراجعه کمتری به دندان پزشک داشته باشید. این براکت ها با نزدیکتر شدن دندان ها و جای به جایی آن ها تنگ تر می شود. همچنین خود تنظیم بودن آن ها باعث کوتاه شدن دوره درمان میشوند.

ارتودنسی نامرئی

در این روش از ارتودنسی از سیم و براکت های ارتودنسی استفاده ای نمی شود و یک پلاک متحرک ارتودنسی که شیوه جدیدی در این درمان می باشد به درستی روی دندان های شما می نشیند و دیده نمی شود. این پلاک ها بی رنگ می باشند و پس از قالبگیری توسط دندان پزشک به لابراتوار ها دندان پزشکی فرستاده می شود و در آن جا ساخته شده سپس توسط پزشک دندان پزشک روی دندان های شما قرار می گیرد.

تفاوت ارتودنسی بزرگسالان با کودکان

در کودکان به علت آن که فک و دندان ها هنوز رشد کامل نکرده اند حرکت دادن آن ها و هدایتشان به سمت درست راحت تر انجام میشود ولی در بزرگسالان چون رشد فک در بزگسالان کامل شده است بدین معنی نیست که قابل درمان نیست بلکه طول درمان آن ها نسبت به درمان ارتودنسی کودکان بیشتر می شود. در بزرگسالان ممکن است فک دهان آن ها تحلیل رفته باشد و در این صورت باید درمان های دیگری نیز انجام شود.

مزیت ها ارتودنسی بزرگسالان

  • مرتب کردن دندان ها و دست کردن لبخندی زیبا تر
  • بالا بردن اعتماد به نفس در فرد
  • مسواک زدن، نخ کشیدن و رعایت بهداشت دهان و دندان پس از ارتودنسی راحت تر است
  • درست شدن فواصل بین دندانی
  • بهبود در جویدن و خوردن

مراقبت از ارتودنسی

  • مراقبت از ارتودنسی مانند مراقبت از دندان ها می باشد ولی باید مقداری درصد مراقبت بیشتر شود.
  •  کسانی که از ارتودنسی استفاده می کنند باید روزی چند بار نخ دندان استفاده کنند تا مواد غذایی در بین دندان ها خارج شود
  •  تمیز کردن اطراف پلاکت ها اهمیتی زیادی دارد چون در صورت باقی ماندن مواد غدایی در آن جا باعث پوسیدگی می شود
  • استفاده از دهان شویه حاوی فلوراید هفته ای دو تا سه بار توصیه می شود
  • اگر از دندان ها در هنگام ارتودنسی درست مراقبت نشود بعد از ارتودنسی با تغییر رنگ و پوسیدگی دندان ها مواجه می شوید. در قدیم از چسب های نا مناسبی استفاده می شد که پس از اتمام درمان ارتودنسی رنگ دندان ها در محل چسب ها تغییر می کرد ولی امروزه با استفاده از چسب ها کامپوزیتی این مشکلات حل شده است.
  •  دهانشویه حاوی فلوراید نقش بسیار زیادی دارد. با نشستن مواد حاوی فلوراید روی دندان ها از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می شود. اگر پلاکت متحرک دارید در هنگام خوردن غدا آن ها را از دهانتان خارج کنید و ساعاتی در روز آن ها را بشویید. بهتر است برای تمیز کردن پلاکت های متحرک در زیر آن ها سطحی نرم قرار دهید چون برخورد آن ها با سرامیک و …  باعث شکستن پلاک می شود
  • مسواک هایی در بازار هستند که برای دندان های در حال درمان ارتودنسی ساخته شده اند. این مسواک ها لبه های بلند تری دارند تا تمیرز کردن دندان ها به وسیله آن ها راحت تر شود
  •  اگر در طول روز به مسواک، نخ و یا دهانشویه دسترسی دندان در دهانتان آب بگردانید تا مواد باقی مانده غذا در دهانتان باقی نماند.

 

کلینیک دندانپزشکی تجریش برای حفظ آرامش بیماران در تمام مراحل درمان سعی در ایجاد فضایی آرام و بسیار زیبا با تفکیک بخش های درمانی جداگانه نموده است. علاوه بر این کلینیک تجریش از لحاظ موقعیت مکانی از دسترسی بسیار آسانی برخوردار می باشد تا تمام بیماران از هر نقطه شهر بتوانند به راحتی با وسیله نقلیه عمومی یا شخصی به این مرکز تشریف بیاورند.
پرداخت اقساط تمامی هزینه ها بدون بهره - حتی بدون چک می باشد.

مشاوره و ویزیت رایگان : درمان عمومی و زیبایی دندان

ویزیت تخصصی رایگان توسط دکتر متخصص هر بخش صورت می گیرد. و به شما طرح درمان داده خواهد شد. اگر دندان های شما نیاز به جرم گیری و یا ترمیم داشته باشد. به شما اعلام خواهد شد. در صورت نیاز به پیوند استخوان لثه جهت ایمپلنت، توسط متخصصین لثه صورت خواهد گرفت.

فرم درخواست مشاوره و ویزیت

Reservation Form

© 2024 Tajrish Clinic. All Rights Reserved