روکش دندان:

روکش گذاری ذندان یکی از محبوب ترین روش های درمان آسیب های دندانی و ساخت لبخندی زیبا به شمار میرود، اما قبل از انتخاب این روش میبایست اطلاعاتی درباره روکش دندان، مزایا روکش دندان✔️، معایب روکش گذاری❌ و معرفی چندین روکش معروف و پر استفاده داشته باشید.

در این مقاله سعی شده اطلاعات کاملی از این روش درمانی و روکش گذاری به شما داده شود، با ما همراه باشید.

روکش دندان چیست

روکش دندان چیست

همه ی ما در طول زندگیمان تقریبا یکبار دچار پوسیدگی دندان از نوع خفیف یا شدید داشته ایم. اگر پوسیدگی و خرابی آنچنان شدید نباشد ، دکتر دندان شما را از پوسیدگی کامل نجات می دهد و دندان شما به روال عادی بر میگردد . اما گاهی نیز ممکن است پوسیدگی ها شدید تر شده باشند و دکتر نتواند به کمک روش های قدیمی مانند پرکردن دندان شما را به خوبی بازگرداند و در اینجا به شما روکش های دندانی پیشنهاد میشود که کار این روکش های این است که دندان های آسیب دیده و ضعیف را می پوشانند و از آن حفاظت می کنند.

نکته
همچنین این روکش ها دندان ضعیف شده در برابر پوسیدگی حفظ می کنند .

اصولاً زمانی که بخش وسیعی از دندان دچار آسیب شده باشند از روکش های دندانی استفاده می شود  .


روکش دندان برای چه دندان هایی استفاده می شود ؟

روکش های دندانی علاوه بر حفاظت و مراقبت از دندان های آسیب دیده ، می توانند ایرادات ظاهری آن ها را مخفی کنند . روکش های معمولا برای این مدل دندان های معمولا استفاده می شود .

  • دندان های که به علت رنگدانه های موجود در غذا یا سیگار یا قلیان زرد رنگ یا بد رنگ شده اند . البته برخی از بدرنگی ها و لکه ها نیز مادرزادی نیز ممکن است باشد .
  • دندان هایی که دچار ترک خوردگی ، لب پری ، شکستگی شده اند .
  • در صورتی که عصب کشی انجام داده اید یا حجم آسیب به دندان شما به علت پوسیدگی زیاد بوده و پر کردگی آن زیاد است.
  • از روکش های نیز به همراه ایمپلنت نیز استفاده می شود . ایمپلنت نیز یک درمان برای بی دندانی است که زمانی که دندان خود را به طور کامل از دست داده اید می توانید از آن ها استفاده کنید.

انواع روکش ها :

انواع روکش دندان

انواع روکش دندان

روکش ها دارای انواع و جنس های مختلفی هستند که از لحاظ زیبایی و استحکام نیز با یکدیگر متفاوت هستند، اما باید بدانید مهم ترین فاکتور انتخاب روکش تناسب روکش دندان با بدن و جنس لثه شما میباشد، البته جای نگرانی نیست شما با مراجعه به دکتر متخصص میتوانید از انتخاب خود مطمعین شوید.

در ادامه با ما همراه باشید تا به برسی چند مدل از محبوب ترین این روکش ها بیندازیم.

روکش های از جنس های تمام فلز مانند طلا، تمام استیل یا روکش های تمام سرامیکی یا چینی یا ترکیبی فلز و چینی  باشند.

روکش های استیل:

این روکش ها به صورت پیش ساخته هستند و مناسب با فرم دندان از قبل ساخته شده اند . این روکش های روکش های موقت هستند و تا زمان آماده شدن روکش دائمی سفارشی برای محافظت از دندان روی آن قرار می گیرند . البته این روکش های اغلب نیز برای کودکان بر روی دندان شیری استفاده می شود ، تا زمان افتادن دندان شیری از پوسیدگی آن جلوگیری می کند .

روکش های فلزی:

روکش های فلزی معمولا از آلیاژ های طلا یا فلزات دیگری مانند کبالت و کروم و نیکل ساخته می شوند و یا ترکیب آن ها . این نوع روکش های دارای استحکام و مقاومت بسیار بالایی هستند و خیلی کم پیش می آید که این روکش ها شکسته یا ترک بردارند . این روکش های دچار فرسایش  نمی شوند و عمر بسیار طولانی دارند . این روکش به دلیل اینکه از فلز ها ساخته می شوند ، رنگ فلز هستند و هم رنگ دندان نیست برای همین ممکن است روکش ها ظاهر زیبایی نداشته باشد. این روکش های بیشتر برای دندان های آسیاب استفاده می شود که کمتر دیده می شوند و فشار زیادی بر روی آن است .

روکش های ترکیب سرامیک با فلزی یا ترکیب فلز با چینی (پی اف ام):

این روکش ها در واقع قصد این را دارند که زیبایی و استحکام در یک پکیج به شما ارائه دهند . بخش فلز این روکش ها ، بخش استحکام روکش را بر عهده دارد و در اطراف و ناحیه کناری روکش قرار دارد. بخش های سرامیکی یا چینی باعث حفظ زیبایی و هم رنگی دندان را بر عهده می گیرند و ترکیب استحکام و زیبایی را به شما ارائه می دهد . این روکش ها ، استحکام روکش های تمام فلزی را ندارند و بخش چینی آن ممکن است دچار ترک و شکستگی بشود . همچنین ممکن است گاهی اوقات بخش فلزی آن که در اطراف لثه قرار دارد لایه سیاه ایجاد کند. از این روکش معمولا برای دندان های جلویی استفاده می شود که بیشتر در معرض دید قرار دارد.

روکش های رزین (تمام رزین):

این روکش ها ، دارای هزینه پایینی هستند . استحکام و عمر آن ها از روکش های دیگر کمتر است و بعد از مدتی فرسوده می شوند.

روکش های تمام سرامیک:

این روکش های دارای زیبایی بسیار بالا و ظاهر شبیه به دندان دارند و در این روکش های قابلیت انتخاب رنگ توسط بیمار نیز وجود دارد .  این روکش ها استحکام روکش های فلزی را ندارد ولی برای دندان های جلویی روکش های مناسبی هستند . همچنین این روکش های برای افرادی که دارای حساسیت نسبت به فلز هستند کاملا مناسب است.


در خواست مشاوره رایگان دندان پزشکی

مشاوره کاملا رایگان می باشد و باعث مسرت است که بتوانیم برای شما در انتخاب نوع درمان و زیبایی دندان کمک نماییم.

fast request

مراحل روکش کردن دندان

مراحل روکش کردن دندان :
روکش کردن دندان معمولا در طی دو جلسه انجام می شود .
جلسه اول
ابتدا دکتر باید دندان شما را معاینه کند و در صورتی که پوسیدگی زیاد باشد ، دکتر مقدار از دندان با مواد پرکردگی ، پر می کند .  دکتر در جلسه اول دندان شما را تراش می دهد تا بتوان روکش ها را زمانی که روی آن قرار می دهید ، اندازه دندان طبیعی بشوند . بعد از تراشیدن دندان دکتر از دندان شما قالب می گیرد. بعد از قالب گیری ،  روکش های موقت در صورت نیاز بر روی دندان شما قرار می گیرد. قالب های گرفته شده از دندان های شما به لابراتور فرستاده می شود ، تا روکش ها مناسب با دندان های شما آماده شوند .
جلسه دوم
در جلسه بعد ، دکتر روکش های موقت را از روی دندان های شما برمیدارد و روکش های دائمی را به کمک چسب مخصوص بر روی دندان های شما می چسباند

مراقبت از روکش ها :

روکش های دندانی معمولا احتیاج به مراقبت های خیلی خاص و ویژه ای ندارند و تقریبا همانند دندان طبیعی احتیاج به مسواک زدن و نخ دندان دارند . اما شما باید سعی کنید از خوردن غذای های خیلی سفت باعث ایجاد فشار بر روی روکش ها می شوند ، خودداری کنید .

از روکش هایی که طرفداران زیادی دارند و مرسوم است می توان به روکش های زیرکونیا ، pfm  ، ایمکس اشاره کرد که به طور خلاصه به شرح آن های میپردازیم .

فیلم روکش گذاری دندان

در این بخش فیلم کوتاهی از روند روکش گذاری دندان آماده کرده این تا به صورت خلاصه از روند ماجرا اطلاع یابید.

 البته  میتوانید جهت اطلاعات بیشتر با کارشناسان متخصص در این زمینه تماس بگیرید.


معرفی روکش زیرکونیا:

روکش زیرکونیا

روکش زیرکونیا

روکش های زیرکونیا از عنصر زیرکونیوم ساخته می شود. زیرکونیم یک فلز است با این تفاوت که رنگ آن سفید رنگ است. روکش های فلزی همیشه به دلیل استحکام و نیروی بالای آن ها مورد استقبال قرار می گرفتند اما به دلیل رنگ فلزی آن ها ، از لحاظ بخش زیبایی مشکل داشتند .

روکش های زیرکونیا ،  دارای استحکام و مقاومت بالایی هستند که یکی از مزایای بسیار مفید آن واکنش پذیری بسیار پایین آن با بدن است که باعث می شود ، عمر بسیار بالایی داشته باشند .

روکش های زیرکونیا از رسانایی گرمایی ضعیفی هستند. این روکش ها در مقابل گرما و سرما مقاوم هستند . از آنجایی که روکش ها معمولا برای دندان های ضعیف و آسیب دیده استفاده می شود ، این ویژگی روکش زیرکونیا بسیار مورد توجه قرار  گرفته است.

مقاله کامل زیرکونیا


روکش های پی اف ام :

روکش چی اف ام |pfm روکش

روکش پی اف ام |pfm روکش

این روکش های ترکیب فلز و چینی هستند . در این روکش ها بخش فلزی که در کناره های روکش قرار دارد ، استحکام را برقرار می کند و قسمت چینی که همرنگ دندان ها است ، بخش زیبایی . که با این ترکیب بیمار می تواند همزمان زیبایی و استحکام را تجربه کند .

مقاله کامل روکش pfm


روکش های ایمکس :

روکش دندان ایمکس

روکش دندان ایمکس

روکش های ایمکس ، از سری روکش های تمام سرامیک بر پایه شیشه هستند. به دلیل اینکه این روکش ها بر پایه شیشه هستند ، شفافیت بسیار بالایی دارند و در نتیجه زیبایی بیشتری نیز در بردارد .

این روکش های نیز ، می توانند در طی یک جلسه قرار داده شود و توسط دستگاه cad cam  تولید می شود .

این روکش ها برای دندان های جلویی مناسب هستند و برای دندان های عقب توصیه نمی شوند .

مقاله روکش های ایمکس


پاسخ به چندین سوال درباره روکش دندان:

آیا روکش گذاری فقط جهت زیبایی دندان است؟
در جواب باید بگوییم زیبایی تنها یکی از کاربرد های روکش دندان میباشد، این روکش ها دارای قابلیت های دیگری از جمله استحکام دندان نیز میشوند.
بهترین جنس روکش های دندان کدامند؟
این کاملا به انتخاب شم بستگی دارد ولی معمولا متخصص ها روکش های زیرکونیا را پیشنهاد میکنند.
مراقبت از روکش ها کار سختی است؟
این باور اشتباه است و مراقبت از روکش ها کاملا مانند دندان های خود انسان میباشد البته باید نکاتی را نیز رعایت کرد
قیمت روکش ها در سال 99 کدام یک بصرفه تر است؟
روکش های سرامیکی پی اف ام معمولا بهترین و بصرفه ترین روکش های دندانی میباشند.

قیمت روکش دندان :

برای اطلاع از قیمت روکش ها و گرفتن وقت برای مراجعه با شماره زیر تماس بگیرید.

09397777221

[rpt name=”%d9%82%db%8c%d9%85%d8%aa-%d8%b1%d9%88%da%a9%d8%b4-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%af%d9%86%d8%af%d8%a7%d9%86%db%8c”]  نکته  بهتر است جهت دریافت قیمت دقیق با کارشناسان ما در این زمینه تماس بگیرید.(مشاوره رایگان)

Post a comment

Your email address will not be published.

کلینیک دندانپزشکی تجریش برای حفظ آرامش بیماران در تمام مراحل درمان سعی در ایجاد فضایی آرام و بسیار زیبا با تفکیک بخش های درمانی جداگانه نموده است. علاوه بر این کلینیک تجریش از لحاظ موقعیت مکانی از دسترسی بسیار آسانی برخوردار می باشد تا تمام بیماران از هر نقطه شهر بتوانند به راحتی با وسیله نقلیه عمومی یا شخصی به این مرکز تشریف بیاورند.
پرداخت اقساط تمامی هزینه ها بدون بهره - حتی بدون چک می باشد.

مشاوره و ویزیت رایگان : درمان عمومی و زیبایی دندان

ویزیت تخصصی رایگان توسط دکتر متخصص هر بخش صورت می گیرد. و به شما طرح درمان داده خواهد شد. اگر دندان های شما نیاز به جرم گیری و یا ترمیم داشته باشد. به شما اعلام خواهد شد. در صورت نیاز به پیوند استخوان لثه جهت ایمپلنت، توسط متخصصین لثه صورت خواهد گرفت.

فرم درخواست مشاوره و ویزیت

Reservation Form

© 2024 Tajrish Clinic. All Rights Reserved