درد ارتودنسی چگونه است ؟

درد ارتودنسی

همه ی افرادی که قصد دارند ، شروع به درمان ارتودنسی را انجام دهند ، می خواهند بدانند درد ارتودنسی چه قدر است و از درد آن ممکن است ترس داشته باشد.

ارتودنسی درمانی برای دندان های به هم ریخته و نامرتب ، ناهنجاری های فکی است که به کمک ابزار ارتودنسی به درمان آن می پردازند.

درد ارتودنسی به چه عواملی بستگی دارد ؟

درد ارتودنسی در وهله ی اول  باید بدانید که خفیف است. بعد از مدتی این درد فروکش کرده و تمام می شود .

درد ارتودنسی بیشتر به فرد و وضعیت دندان های او و ارتودنسی که استفاده می کند دارد .

عوامل تاثیر گذار بر درد سن بیمار و میزان تحمل درد توسط بیمار ، تجربه درد های قبلی بستگی دارد .

البته در ارتودنسی های مختلف ، میزان نیرویی که بر دندان ها برای جا به جایی آن استفاده می شود ، متفاوت است. برای آشنایی بیشتر بهتر است مقاله انواع ارتودنسی ما را مطالعه کنید.

گاهی نیز بعد از مراجعه دوباره به به پیش متخصص و تنظیم دوباره ارتودنسی شما ، دوباره کمی احساس درد خفیف داشته باشد .

آیا ارتودنسی درد دارد  ؟

درد ارتودنسی

به طور کلی در روز های اولیه اتصال ارتودنسی ، به دلیل شروع حرکت دندان ها درد وجود دارد.

درد در روزهای اولیه ارتودنسی در افراد متفاوت است ، اما درد آن به صورت خفیف است و تا حدود یک هفته این درد کاهش پیدا می کند.

البته در دردمان ارتودنسی عده افراد نیز وجود دارند که دردی را احساس نخواهند کرد اما بیشتر افراد این درد را تجربه خواهند کرد که دکتر متخصص ارتودنسی به کمک مسکن ها و دستورالعمل هایی که به شما می دهد ، سبب کاهش و فروکش کردن درد شما می شود .

درد ارتودنسی تا کی ادامه دارد ؟

درد ارتودنسی از حدود 3 الی 4ساعت بعد از اتصال ارتودنسی آغاز می شود و در روز آینده شدیدتر می شود .

این درد تا 7 روز کاهش پیدا می کند.

علت درد در ارتودنسی چیست ؟

درد ارتودنسی

این درد پاسخ بدن ، به تغییر جریان خون می باشد که به علت شروع فشار برای به حرکت درآوردن دندان ها ایجاد میشود .

*- البته شما پس از مدتی باید به پیش متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنید تا وضعیت ارتودنسی و دندان های شم چک و  معاینه بشود. در این جلسات دکتر سیم های ارتودنسی شما دوباره برای حرکت دندان ها تنظیم می شود که بعد از این جلسات ممکن است شما دچار درد خفیفی بشوید .

برای کاهش درد ارتودنسی چه باید کرد ؟

در صورت درد آزاردهنده و شدید به پیش متخصص ارتودنسی مراجعه کنید.

در صورتی که دارای در شدید و آزاردهنده شدید و احساس کردید که این درد به علت مشکلی است ، به پیش متخصص خود مراجعه کنید. متخصص با بررسی ارتودنسی شما ، در صورت وجود مشکل ، آن را رفع می کند و شاید در صورت درد زیاد شما  ، فشار روی دندان های شما کمتر کند.

درغیر این صورت ها ، دستورالعمل و یا مسکن برای شما تجویز می کند .

 

استفاده از مواد غذایی سرد

استفاده از بستنی و نوشیدنی های خنک به کاهش درد و التهاب شما کمک می کند.

استفاده از آب نمک

مقداری آب نمک ولرم را در دهان خود بچرخانید و آن را از دهان خود خالی کنید . آب نمک باعث جلوگیری از بروز عفونت می شود و درد ناشی از ارتودنسی را کاهش می دهد.

استفاده از موادغذایی نرم

در روز های اولیه تا از مصرف غذای های سفت مانند هویج ، ته دیگ و یا مواد غذایی خام خودداری کنید تا سبب درد بیشتر نشود .

میتوانید در روزهای اولیه از تخم مرغ آب پز ، پوره سیب زمینی یا سوپ استفاده کنید تا زمانی که درد شما کاهش پیدا کند .

 

استفاده از مسکن

بهتر است برای استفاده از مسکن ها با متخصص ارتودنسی خود مشورت کنید و از مسکن های بدون نیاز به نسخه پزشک استفاده کنید  مانند استامینوفن ها یا  ایبوپروفن.

می توانید از ژل های بی حس کننده استفاده کنید و به کمک گوش پاک کن یا انگشت خود ، این ژل های را روی محل درد ماساژ دهید. به کمک ژل های بی حسی ، درد شما به طور موقت تسکین پیدا می کند .

 

ماساژ دادن لثه :

به کمک ماساژ دادن لثه ، باعث نرم و شل شدن لثه شما می شود و درد ارتودنسی شما  کاهش پیدا می کند .

 

زمان دادن به خود :

درد ارتودنسی در طول روز اول اتصال آن ها رو به افزایش می رود و بعد از آن رو به کاهش می رود و طی مدت یک هفته این درد خیلی خفیف یا فروکش می کند .

 

*- نکته ای که در روزهای اولیه ارتودنسی وجود دارد ، این است که ممکن است در هنگام استفاده از مسواک زدن درد شما تشدید شود اما بهداشت دهان و دندان در این مدت زمان بسیار مهم است تا از بروز عفونت یا التهاب جلوگیری کند. در صورت تشدید درد می توانید از مسواک های نرم استفاده کنید یا با نرمی مسواک بزنید.

در هنگام کندن ارتودنسی باز هم درد وجود دارد ؟

اگر کندن ارتودنسی توسط متخصص ، با حوصله و مهارت بالا انجام شود ، بیشتر افراد تقریبا دردی احساس نخواهند کرد . البته در بعضی افراد به علت حساسیت ممکن درد خیلی خفیفی را تجربه کنند .

آیا درد در ارتودنسی های متفاوت کمتر است ؟

بله . به طور مثال در ارتودنسی دیمون که ارتودنسی های خود تنظیم هستند ، فشار بر روی دندان ها به صورت مداوم و کمتر است و به همین دلیل سبب درد کمتری می شود .

همچنین در به طور مثال در ارتودنسی لینگوال ، ممکن است گاهی زبان به این ارتودنسی ها گیر کرده و سبب درد و زخم شدن آن ها گردد .

نتیجه گیری :

با اینکه درمان ارتودنسی در هفته ی اول ممکن است ، کمی باعث درد شود اما این درد به حدی نیست که غیرقابل تحمل و آزاردهنده باشد . همچنین برای رسیدن به دندان های مرتب و لبخند زیبا ، باید این دوره را گذارند .

در طول درمان نیز ممکن است بعضی مشکل برای ارتودنسی ها به وجود بیاید ، اعم از شل شدن براکت ها و سیم ارتودنسی باعث اذیت لثه بشود. در این مواقع باید سریعا به پیش دکتر مراجعه کنید تا مشکل را سریعا برای شما حل کند .

*- همچنین بیماری های لثه و عفونت می تواند  سبب تشدید درد ارتودنسی بشود.

قیمت ارتودنسی :

برای ویزیت و مشاوره به صورت رایگان توسط متخصص ارتودنسی و دریافت قیمت ارتودنسی با شماره زیر تماس بگیرید .

  • 09397777221

 

 

 

 

Post a comment

Your email address will not be published.

کلینیک دندانپزشکی تجریش برای حفظ آرامش بیماران در تمام مراحل درمان سعی در ایجاد فضایی آرام و بسیار زیبا با تفکیک بخش های درمانی جداگانه نموده است. علاوه بر این کلینیک تجریش از لحاظ موقعیت مکانی از دسترسی بسیار آسانی برخوردار می باشد تا تمام بیماران از هر نقطه شهر بتوانند به راحتی با وسیله نقلیه عمومی یا شخصی به این مرکز تشریف بیاورند.
پرداخت اقساط تمامی هزینه ها بدون بهره - حتی بدون چک می باشد.

مشاوره و ویزیت رایگان : درمان عمومی و زیبایی دندان

ویزیت تخصصی رایگان توسط دکتر متخصص هر بخش صورت می گیرد. و به شما طرح درمان داده خواهد شد. اگر دندان های شما نیاز به جرم گیری و یا ترمیم داشته باشد. به شما اعلام خواهد شد. در صورت نیاز به پیوند استخوان لثه جهت ایمپلنت، توسط متخصصین لثه صورت خواهد گرفت.

فرم درخواست مشاوره و ویزیت

Reservation Form

© 2024 Tajrish Clinic. All Rights Reserved