عوارض عصب کشی :

عوارض عصب کشی

درمان عصب کشی درمانی برای حفظ و افزایش طول عمر دندان عفونی شده است . در درمان عصب کشی دندانپزشک ابتدا سوراخی در تاج دندان به منظور دسترسی به پالپ دندان ایجاد می کند . بعد از دسترسی به پالپ و کانالهای ریشه دکتر ابتدا پالپ دندان را تخلیه می کند و ضد عفونی کردن و پرکردن ریشه با مواد مخصوص می پردازد . درمان عصب کشی درمانی موفقیت آمیز است اما مانند هر درمان دیگر گاهی ممکن از عوارض عصب کشی وجود داشته باشد .

عوارض درمان ریشه

در عصب کشی پالپ دندان تخلیه می شود . پالپ دندان شامل عروق خونی و رشته های عصب است که وظیفه تغذیه دندان را بر عهده دارد . زمانی که یک دندان به صورت کامل تشکیل شده و به عبارتی بالغ است ، در زمان عفونت می توان پالپ دندان را تخلیه کرد و تغذیه دندان از طریق لثه انجام می شود .

درمان عصب کشی اکثرا موفقیت آمیز و بدون عوارض است و عمر دندان را افزایش می دهد. دندان عصب کشی شده ، دارای ساختار شکننده می باشد و اکثرا توصیه می شود برای جلوگیری از شکستگی دندان از روکش برای دندان استفاده شود .

خطرات عصب کشی :

عصب کشی نیز مانند هر درمانی دیگری دارای عوارض است اما این درمان خطری ندارد .

مضرات عصب کشی :

عصب کشی درمانی است که به وسیله آن می توان درمان عفونی را حفظ کرد و عمر دندان را بیشتر کرد . عصب کشی اصولا درمان بسیار مفیدی است اما یکی از مضرات آن ممکن است ، شکننده شدن دندان بعد از درمان درمان ریشه باشد که به وسیله روکش به سادگی قابل درمان است .

عوارض درمان ریشه :

شکستن دندان عصب کشی شده :

به دلیل تضعیف شدن دندان بعد از عصب کشی ، دندان شکننده می شود . برای جلوگیری از شکستن دندان می تواند از روکش دندان استفاده کنید. روکش های مختلفی برای دندان های عصب کشی شده است استفاده کرد . مانند روکش های پی اف ام ، زیرکونیا یا ایمکس

این روکش ها با خصوصیات های گوناگونی که دارند ، برای مراقبت از دندان های عصب کشی شده بسیار مناسب می باشند .

به وجود آمدن عفونت به وسیله باکتری ها :

زمانی که درمان عصب کشی انجام میشود ، در کانال های ریشه برای ضدفعونی کردن باز میشوند . در زمانی که در کانال باز می شود ، هوا وارد آن می شود و باکتری ها نیز می توانند وارد آن بشوند . اگر باکتری ها بتوانند وارد کانال ریشه بشوند می توانند باعث بروز عفونت ، درد ، التهاب در دهان بشوند .

البته این عفونت ها که توسط باکتری ها به وجود می آیند ، می توانند با استفاده از دارورهای ضد التهاب و آنتی بیوتیک ها درمان کنید.

سوراخ شدن کانال ریشه دندان :

دندانپزشک برای ضدعفونی کردن و عصب کشی از ابزاری به نام فایل استفاده می کنند . فایل ابزاری قابل انعطاف است که می تواند خود را با شکل کانال ریشه هماهنگ و خم کند. گاهی ممکن است انحنای یک کانال ریشه زیاد باشد و فایل باعث سوراخ کردن کانال ریشه می شود .

اگر از طریق سوراخ ایجاد شده توسط فایل ، اب دهان وارد دندان فرد میشود ، باید آن سوراخ پر بشود و در صورتی که امکان پر کردن وجود نداشته باشد ، دندان کشیده می شود .

در صورتی که سوراخی که ایجاد شده عمیق باشد و در پایین تر از لثه قرار گرفته باشد ، می تواند بدون بروز مشکل بهبود صورت گیرد .

کانال ریشه دارای عفونت :

در عصب کشی گاهی ممکن است امکان ضدعفونی کردن و تمیز کردن تمامی کانال های ریشه وجود نداشته باشد زیرا برخی کانال ها دارای شاخه هستند که امکان تمیز کردن آن ها وجود ندارد . به همین علت ممکن است بعد عفونت دوباره به وجود بیاد و نیاز باشد تا درمان عصب کشی دوباره انجام بشود .

شکستن ابزار عصب کشی ( فایل ) در حین درمان

فایل عصب کشی

فایل ها ابزاری قابل انعظاف و مطمئنی هستند. اما گاهی ممکن است این فایل ها در درون کانال ها بشکنند.

اگر  تمیز کردن کانال به خوبی انجام شده باشند ، نیازی به خارج کردن فایل وجود ندارد اما اگر کانال به خوبی ضدعفونی نشده باشد ، دندانپزشک باید فایل را از انتهای کانال به وسیله جراحی خارج کند .

عدم مراقبت صحیح و بهداشت دندان

در صورت عدم رعایت بهداشت و مراقبت صحیح از دندان ، پوسیدگی دوباره ایجاد می شود و ممکن است سبب درد  و عفونت دندان بشود.

تغییر رنگ دندان بعد از عصب کشی

در صورتی که بعد از انجام عصب کشی درد و التهاب شما به مرور بیشتر شد ، بهتر است دوباره به پیش دندانپزشک خود مراجعه کنید تا او علت را بررسی کند.

عصب کشی مجدد

در صورت بروز عفونت یا برخی دیگر از عوارض ، ممکن است باعث شود تا دندان شما نیاز به عصب کشی مجدد داشته باشد .

برای خواندن مقاله کامل درمان ریشه مجدد :

عصب کشی مجدد