مراقبت های عصب کشی دندان

عصب کشی دندان به منظور درمان ریشه دندان و تمیز کردن فضای پالپ دندان یاز آلودگی های و میکروب ها می باشد.

بعد از درمان عصب کشی ممکن است دندان فرد مقداری حساس شود. این امری طبیعی است چون دندان فرد مورد درمان قرار گرفته است و الان دوره بهبودی را طی می کند. بعد از درمان عصب کشی ممکن است مقداری احساس ناراحتی در ناحیه فک داشته باشید. این در به علت این است که به مدت طولانی فک خود را در طول درمان باز نگه داشته اید و جای نگرانی ندارد.

ممکن است پزشک شما بعد از درمان ریشه دندان ، تعدادی دارو و مسکن برای شما تجویز کند. این مسکن ها بهتر است به صورت دقیق مصرف شده تا با مشکل و یا دردی مواجه نشوید.این دارو ها ضد درد می باشند که درد حاصل از درمان را کنترل می کنند.

پس از این که درمان ریشه شما به پایان رسید ممکن است دندان شما نسبت به بقیه دندان های حساس تر شده و یا احساس متفاوتی داشته باشد. مسئله طبیعی می باشد ولی در صورتی که درد زیادی را در ناحیه تحت درمان احساس کردید با دندان پزشک یا متخصص درمان ریشه خود تماس بگیرید.

پس از  درمان ریشه دندان ها بهتر است که مراقبت هایی انجام شود تا درمان ریشه دندان ها با موفقیت کامل انجام شود.

مراقبت های درمان ریشه اعم از :

1. بعد از درمان ریشه ، دندان خود را مانند قبل مسواک زده و نه بکشید. رعایت بهداشت نقش مهمی در مراقبت از دندان عصب کشی شده و حتی دندان های معمولی دارد. ممکن است پس از درمان ریشه با علت وجود پانسمان ، کشیدن نخ دندان سخت یا غیر ممکن باشد.
  2. به علت این که در طول درمان ، دندان پزشک قسمت درمانی را بی حس کرده است ، این بی حسی تا چند ساعت ادامه پیدا می کند. پس بهتر است تا زمانی که بی حسی به صورت کامل از بین نرفته است چیزی نخورده و ننوشید. در زمان بی حسی ممکن است لب ها و یا زبان خود را گاز بگیرید و بعد از رفع بی حسی درد زیاد ایجاد شده و یا ایجاد زخم شود.
  3. بعد از درمان ریشه دندان ، اگر درمان شما کامل نشده است و دندان پزشک وقت دیگری نیز برای شما گذاشته است ، بهتر است تا زمانی که درمان دندان شما کامل نشده است چیز سفت گاز نزده و نخورید.
  4. نگران پانسمان دندان خود نباشید. این پانسمان به منظور مراقبت از دندان تا زمان درمان دائم می باشد. اگر این پانسمان تا جلسه درمان بعد مقداری از بین رفت نگران نشوید. اگر پانسمان دندانی شما به صورت کامل خارج شد حتما با دندان پزشک یا متخصص درمان ریشه خود تماس بگیرید.
  5. بهتر است که تا یک ساعت بیمار چیزی نخورد و نجود
  6. خوردن مایعات بعد از درمان ریشه اشکالی به وجود نمی آورد.

در چه صورت با پزشک خود تماس بگیریم

هر یک از موارد زیر اگر پیش آمد یا آن را احساس کردید ، حتما با متخصص و یا دندان پزشک خود تماس بگیرید.

1. بازگشت علائمی که قبل از درمان وجود داشت
  2. درد شدید دندان
  3. بلند بودن دندان خود و یا از بین رفتن پانسمان دندانی
  4. احساس خارش و یا واکنش آلرژی نسبت به دارو های تجویز شده
  5. تورم بزرگ و قابل مشاهده در خارج و یا داخل دهان

برای کاهش درد بعد از عصب کشی چه می توان کرد ؟

ممکن است بیمار بعد از انجام عصب کشی تا حدود یا الی دو روز درد شدید دندان را تجربه کند .

به این منظور میتوانید از مسکن های بدون نیاز استفاده کنید .

از محلول آب نمک برای کاهش درد و التهاب استفاده کنید .

سعی کنید با سمت دیگر خود بجوید زیرا ممکن است بعد از عصب کشی در هنگام قرار دادن دندان ها بر روی یک دیگر کمی درد احساس کنید .

بعد از عصب کشی دندان چه قرصی بخوریم ؟

بهتر است در این باره بعد از عصب کشی از دکتر خود در این باره سوال کنید که چه داروهایی برای شما تجویز می کند . اما در صورت بروز درد می توانید از مسکن های ایبوپروفن استفاده کنید.

بعد از عصب کشی دندان چه غذایی بخوریم ؟

سعی کنید بعد از انجام درمان عصب کشی دندان در حدود 2 الی 3 ساعت از خوردن خودداری فرمایید. سعی کنید در ابتدا از غذاهایی با دمای ولرم استفاده کنید به این معنی که نه سرد باشند و نه گرم زیرا ممکن است تا چند روز بعد از عصب کشی ، دندان دچار حساسیت به دما باشد .

درمان ریشه دندان در واقع برای حفظ دندان طبیعی فرد می باشد. اگر درمان ریشه به صورت کاملا درست انجام شود و ترمیم آن مناسب باشد ، دندان عصب کشی شده می تواند به اندازه یک دندان واقعی عمر کند. مهم ترین نکته بعد از درمان ریشه ، رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد چون ممکن است دندان عصب کشی شده مانند یک دندان عادی دوباره پوسیده شود و نیاز به عصب کشی مجدد داشته باشد. (عوارض عصب کشی )

البته دکتر دندانپزشک مراقبت های لازم بعد از عصب کشی دندان را برای شما توضیح خواهد داد .

مقالات توصیه شده برای شما:

قیمت عصب کشی دندان

آیا عصب کشی دندان درد دارد ؟