درمان ریشه

دندان درد یکی از شایع ترین درد هایی می باشد که هر کسی به آن دچار می شود. اما گاهی افراد برای رفع درد درمان هایی مانند عصب کشی را انجام می دهد و پس از گذشت مدت زمانی ، دندان عصب کشی شده دوباره دچار مشکل شده و طبق نظر دندان پزشک نیاز به عصب کشی مجدد دارد اما عصب کشی مجدد چیست؟

درمان عصب کشی مجدد

درمان ریشه یا عصب کشی دندان ، در طی درمان اول موفقیت آمیز بوده و نیازی به درمان مجدد ندارد اما در برخی از درمان ها ممکن است که عصب کشی دندان با موفقیت انجام نشود. ممکن است در طی درمان ، دندان پزشک با مشکلاتی رو به رو شود که بستگی به شکل دندان ، آناتومی و ساختمان آن دارد. این مشکلات باعث می شود که درمان ریشه دندان با موفقیت انجام نشود.

درمان ریشه این گونه دندان ها ممکن است که با شکست مواجه شود. در این صورت دندان پزشک تصمیم می گیرد که بار دیگر به درمان عصب کشی دندان بپردازد که به آن درمان مجدد ریشه نیز گفته می شود. ممکن است که دندان در زمانی که دچار عفونت شده بود ، در انتهای ریشه ضایعه ای به وجود آمده باشد که پس از درمان باعث شود دوباره ریشه دندان ها دچار عفونت شده و نیاز به درمان عصب کشی مجدد داشته باشد.

در بعضی از موارد که درمان ریشه دندان موفقیت آمیز است ممکن است که دندان دوباره دچار خرابی شود. در این گونه موارد ، متخصص ریشه یا دندان پزشک تصمیم می گیرد تا درمان ریشه را مجدد انجام دهد یا جراحی ریشه را برای رفع خرابی دندان انتخاب کند.

مراحل درمان عصب کشی مجدد

مرحله اول

در مرحله دندان پزشک یا متخصص ریشه پوسیدگی های سطح دندان را برداشته و ترمیم های قبلی را خارج می کند و یک مسیر باریکی برای ورود به دندان درست می کند تا به فضای پالپ و کانال های دندانی دسترسی پیدا کند.

مرحله دوم

متخصص ریشه ، با فایل های مخصوص دندان پزشکی اندازه ریشه را اندازه گیری می کند و فضای پالپ و ریشه دندان ها را کاملا تمیز کرده و میکروب ها و باکتری های را خارج می کند تا ریشه های دندان کاملا تمیز شود.

مرحله سوم

در این مرحله دندان پزشک یا متخصص ریشه فضای دندانی و ریشه های دندانی را با مواد مخصوص و صورتی رنگی پر می کند تا فضای دندان ایزوله شده و انتهای ریشه مسدود شود تا میکروب های به فضای دندانی دسترسی نداشته باشد.

مرحله چهارم

دندان پزشک فضای دندانی را با مواد مخصوص پر می کند و دندان را به اندازه عادی بر می گرداند. اگر دندان نیاز به ترمیم هایی مانند روکش داشت ، پس از یک جلسه دندان را قالب گیری می کند و پس از ساخت روکش دندان ، آن را بر روی دندان تست کرده و اگر نتیجه مطلوبی داشت ، آن را بر روی دندان ها فیکس می کند.

درمان ریشه مجدد

آیا درمان ریشه مجدد راه کار درستی می باشد؟

دندان پزشکان همیشه سعی دارند تا فرد مورد نظر دندان طبیعی خود را حفظ کند. یک دندانی که دو بار درمان ریشه انجام داده است می تواند به مدت طولانی و حتی برای باقی عمر برای فرد بماند و ایرادی پیدا نکند. پیشرفت در علم دندان پزشکی و دخیل شدن تکنولوژی در این علم باعث شده است که درمان ها پیشرفت کرده تا یک دندان را بتوان به راحتی حفظ کرد.

ممکن است که دندان پزشک یا متخصص ریشه برای درمان دندان خراب ، جراحی ریشه را پیشنهاد بدهد. متخصص برای جراحی ریشه یک سوراخ ایجاد می کند تا به ریشه دندان دسترسی پیدا کند و آن را درمان کند. اگر درمان عصب کشی مجدد دندان نتواند راه حل مناسبی برای درمان باشد ، دندان پزشک یا متخصص تصمیم بر کشیدن دندان می گیرد تا با روش های جایگزین مانند بریج دندانی ، ایمپلنت و … جای دندان کشیده شده را پر کند. برای این درمان ها ، دندان پزشک شما را به پزشک دیگری با تخصص دیگری معرفی می کند.

پر کردن جای خالی دندان کشیده شده علاوه بر این که ظاهری زیبا را برای فرد ایجاد می کند ، میتواند در جویدن و خوردن تاثیر به سزایی داشته باشد. مهم ترین نکته جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان و جا به جا شدن دندان های به سمت جای خالی می باشد. این کار نیاز به زمان بیشتری دارد و هزینه آن بسیار بیشتر از عصب کشی مجدد می باشد و در آخر دندان اصلی شما در دهانتان نیست.

احساس درد در دندان عصب کشی شده

دندانی که درمان عصب کشی برای آن انجام شده است ، تمامی رگ های خونی و اعصاب داخل فضای پالپ دندانی آن خارج شده است و دردی احساس نمی کند. ولی اگر دندان شما دردی را احساس نمی کند به معنی این نیست که دندان شما هیچ گونه مشکلی ندارد. ممکن است که عفونت و خرابی در انتهای ریشه دندان شما به وجود آمده باشد ولی به دلیل این که دندان هیچ گونه عصبی ندارد دردی احساس نکند.

گاهی ممکن است این اتفاق باعث شود که استخوان محل خرابی ریشه تحلیل روفته و دچار مشکل شود و در نتیجه ریشه دندان مجوار تحریک شده و احساس درد کند ولی مشکل اصلی از دندان عصب کشی شده باشد. بهتر است برای جلوگیری از این مشکل پس از هر مدتی به چکاب یک دندان پزشک رفته و یا عکس های رادیولوژی تهیه کنید تا دندان پزشک با نگاه به آن عکس مشکلات دندانی را بررسی کند.

ری اندو

شکست درمان ریشه مجدد

درمان عصب کشی مجدد دندان و جراحی ریشه تلاشی است که دندان برای فرد بماند و حفظ شود ولی ممکن است در بعضی از موارد خاص این جراحی ها با شکست مواجه شود. معمولا دندان پزشک و یا متخصص این ریسک را برای افراد توضیح می دهند و با رضایت آن ها به این درمان می پردازند.(عوارض عصب کشی )

معمولا درمان عصب کشی مجدد دندان پیچیده تر و سخت تر از درمان ریشه اولیه می باشد. درمان عصب کشی مجدد را متخصصان ریشه یا همان اندودنتیست ها انجام می دهد که در تشخیص بیماری های ریشه تجربه و علم کافی را دارند.

لیست قیمت دندانپزشکی عمومی
دندانپزشکی عمومی شامل همه درمانهای غیر تخصصی می باشد
نام هزینه ( تومان )
عصب کشی شروع قیمت از 2/500/000 الی 4/000/000 تومان . این قیمت شامل ترمیم می باشد
ترمیم دندان به تنهایی بسته به میزان ترمیم از 1/000/000 الی 1/300/000 تومان

برای اطلاع از قیمت عصب کشی یا درمان ریشه بر روی لینک زیر کلیک فرمایید.