بارداری

عصب کشی در بارداری

چکیده عصب کشی در بارداری:

بارداری در واقع حالتی فیزیولوژیکی پویا میباشد که با چند تغییر گذرا مشخص میباشد، که این علاعم میتوانند بر سلامت و نوع زندگی شخص تاثیر گذار باشد.

یکی از این تاثیرات نیاز شخص به مراقبت بیشتر و حمایت های مختلف و نظارت بیشتر پزشکان میباشد.

اگرچه مشکلات جزئی لثه یا دندان در دوران بارداری شایع است، گاهی اوقات موارد جدی تر دندان مانند حفره های دندانی که ممکن است نیاز به درمان ریشه یا عصب کشی در بارداری داشته باشد، نیز ممکن است اتفاق بیافتد. درمان کانال ریشه یا عصب کشی تهدید یا خطری جدی برای شما یا کودک شما ایجاد نمی کند، اما قبل از اینکه این روش درمانی را در نظر بگیرید باید در مورد خطرات احتمالی  و اینکه عصب کشی در بارداری ضرر دارد یا خیر را بدانید.

دندان پزشکان معمولا پیشنهاد میکنند، فعالیت های ترمیم و بازسازی دندان به بعد از دوران حاملگی انتقال یابد.

در خواست مشاوره رایگان دندان پزشکی

مشاوره رایگان می باشد و باعث مسرت است که بتوانیم برای شما در انتخاب نوع درمان و زیبایی کمک نماییم.

fast request

آیا عصب کشی در بارداری مجاز است ؟

برخی از سوالات شما که ما در این مطلب به آنها می پردازیم

•      آیا درمان ریشه در دوران بارداری بی خطر است؟
  •     خطرات مرتبط با کانال ریشه در هنگام بارداری.
  •     خطرات اجتناب یا به تعویق انداختن عصب کشی در دوران بارداری.
  •     بهترین راهکارها برای انجام عصب کشی در بارداری چیست؟
  •     چگونه از عصب کشی در بارداری اجتناب کنیم؟

"<yoastmark

بدانید
بارداری شادی بیشماری در زندگی شما به همراه دارد و ممکن است نگرانی های مختلف سلامتی را مانند عصب کشی در بارداری را به همراه داشته باشد. این امر به این دلیل است که هورمون های بارداری بر سیستم عصبی بدن تأثیر گذاشته و ایمنی به خطر می افتد و شما را مستعد ابتلا به بیماری ها و عفونت ها می کند.

اگرچه مشکلات جزئی لثه یا دندان در دوران بارداری شایع است، گاهی اوقات موارد جدی تر دندان مانند حفره های دندانی که ممکن است نیاز به درمان ریشه یا عصب کشی داشته باشد، رشد می کند. اگر در مورد درمان عصب کشی در بارداری نگرانی دارید، پس باید مقاله زیر را بخوانید تا در مورد درمان کانال ریشه در بارداری بیشتر بدانید.

یکی از اتفاقات بد برای هر انسانی دندان درد در اثر عفونت شدید در دندان است، که باعث آبسه و درد شدیدی در دندان میباشد، و بهترین راه که دندان پزشکان توصیه میکنند عصب کشی دندان است.

آیا عصب کشی در بارداری بی خطر است؟

بارداری ممکن است شما را مستعد عفونت کند اما به این معنی نیست که بارداری باعث بروز هر یک از این مشکلات می شود. اگر قبلاً مشکلات دندانپزشکی دارید یا مستعد ابتلا به مشکلات دندانپزشکی هستید، ممکن است این مشکلات در دوران بارداری تشدید شود. برخی از مشکلات تشدید شده امکان دارد نیاز به مراقبت سریع طبی از جمله عصب کشی در بارداری داشته باشند.

اما آیا می توانید در حین بارداری عصب کشی کنید؟ درمان کانال ریشه یا عصب کشی تهدید یا خطری جدی برای شما یا کودک شما ایجاد نمی کند، اما قبل از اینکه این روش درمانی را در نظر بگیرید باید در مورد خطرات احتمالی مرتبط با آن بدانید.

آیا عصب کشی درد دارد ؟

مقاله عوارض عصب کشی را بخوانید

عصب کشی در بارداری ضرر دارد؟

در اینجا برخی از خطرات ناشی از درمان عصب کشی در بارداری وجود دارد:

• اثر اشعه ایکس

برای اینکه دید کاملی از حفره دندان خود داشته باشید، پزشک از شما درخواست می کند که از اشعه ایکس برای عکس از دندان آلوده استفاده کنید. اگر چه در معرض اشعه ایکس قرار گرفتن در دوران بارداری توصیه نمی شود، اما پرتوهای پرتونگاری دندان هیچ خطری برای نوزاد متولد نشده شما ایجاد نمی کند. تشعشعات فقط در دهان شما وجود خواهند داشت و نه ناحیه شکم. مهمتر از پرتونگاری آن داروهایی است که در این عمل استفاده می شود و بعداً برای بهبودی تجویز می شود که ممکن است آسیب بیشتری به کودک شما وارد کند.

• اثرات بیهوشی

انجام عصب کشی در بارداری بدون بیهوشی امکان پذیر نیست.پزشک معمولاً مقدار بسیار کمی از آن را تجویز می کند و در صورت لزوم ممکن است مقدار بیشتری تجویز کنند. با این حال، این دردی است که در طی فرایند تجربه می شود و ممکن است باعث ایجاد استرس برای خانم باردار شود، و ممکن است دلیلی برای نگرانی باشد. هر نوع استرس غیر ضروری در دوران بارداری، نوزاد متولد نشده شما مناسب نیست.

• تأثیر سایر مواد شیمیایی

پزشک شما ممکن است در طی عصب کشی در بارداری از مواد شیمیایی مختلف تمیز کننده استفاده کند و از مواد شیمیایی دیگری نیز برای پر کردن دندان استفاده کند. هر دو این مواد شیمیایی معمولاً برای سلامتی و بهزیستی جنین مضر نیستند.

•  اثرات آنتی بیوتیک ها

پس از پایان عصب کشی، یک دوره داروی آنتی بیوتیکی برای شما تجویز می شود. این دارو برای مراقبت از بهبودی شما و احتمال بروز هرگونه عفونت ناشی از درمان به شما داده می شود.

خطرات اجتناب یا به تعویق انداختن  عمل عصب کشی:

اگر به دنبال به تعویق انداختن درمان عصب کشی هستید، باید دوباره تجدید نظر کنید. این بدان دلیل است که مشکلات مربوط به عدم انجام درمان بسیار بیشتر از انجام درمان است. در اینجا مشکلاتی وجود دارد که اگر قصد دارید این عمل را خود را به تعویق بیاندازید ممکن است با آنها روبرو شوید:

• عفونت ممکن است گسترش یابد

دنداني كه نياز به درمان ريشه و عصب کشی دارد  از قبل تر آلوده شده است و در صورت تأخير در درمان، ممكن است عفونت افزايش يافته و به دندانها يا لثه هاي ديگر نيز گسترش يابد. این ممکن است منجر به مشکلات و عوارض بیشتر شود.

• درد شدید طولانی وجود خواهد داشت

حفره دندان عصب کشی نشده می تواند باعث درد و پریشانی شدید برای مادر منتظر شود. درد و ناراحتی مداوم ممکن است باعث استرس شود و چنین شرایطی ممکن است عوارض جانبی بر کودک شما نیز بگذارد.

اثرات بارداری در دهان و دندان

اگرچه بسیاری از زنان این مشکل را 9 ماهه و بدون هیچگونه ناراحتی دندانی انجام می دهند، اما در برخی موارد مشکلاتی نیز به وجود میاید که با رعایت بهداشت میتوان تا حد امکان از آنها کاست، در این قسمت به برخی از انان میپردازیم

تورم لثه در بارداری

دهان و دندان شما می تواند تحت تأثیر تغییرات هورمونی که در دوران بارداری تجربه خواهید کرد ، قرار بگیرد. برای مثال ، برخی از زنان به بیماری معروف به “التهاب لثه حاملگی” ، التهاب لثه مبتلا می شوند که می تواند باعث تورم و حساسیت شود. همچنین هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن لثه های شما ممکن است دچار خون ریزی شود. التهاب لثه بدون درمان ، می تواند منجر به اشکال جدی تری از بیماری لثه شود. دندانپزشک ممکن است برای جلوگیری از این کار ، تمیز کردن های مکرر را توصیه میکنند.

افزایش خطر پوسیدگی دندان در دوران بارداری

زنان باردار ممکن است بیشتر در معرض حفره باشند به دلایلی. اگر بیش از حد معمول کربوهیدرات مصرف می کنید ، این امر می تواند باعث پوسیدگی شود
تهوع صبحگاهی می تواند میزان اسیدی را که دهان شما در معرض آن قرار دارد افزایش دهد و این باعث از بین رفتن پوشش خارجی دندان (مینای دندان) شما می شود.

بهترین راه برای اجولو گیری از این  عمل مسواک زدن دو مرتبه در طول روز است.

چگونه از عصب کشی در بارداری اجتناب کنیم؟

اگر از قبل از حاملگی به صورت منظم و یک روال روزانه به بهداشت دهان و دندان اهمیت بدهیم احتمال بسیار کمتر به مشکلات دندانی در دوران بارداری برمیخورید، برای این کار جدا از مسواک و نخ دندان میبایست از مواد غذایی ناسالم نیز دوری کنید چرا که علاوه بر آسیب زدن به دندان های شما برای کودک دلبندتان نیز مناسب نیست.

نکته ای که باید به آن توجه شود، افزایش هرمون در بدن شخص میباشد، که به صورت کلی فرد حامله را بیشتر در معرض خطر قرار میدهد

همچنین باید از مسواک زدن مستقیم پس از تهوع صبح خودداری کنید ، زیرا این امر می تواند به سطح مینای دندان شما آسیب برساند، در عوض دهان خود را با آب بشویید و پس از 30 دقیقه مسواک بزنید

عصب کشی در ماه اول بارداری

دندان پزشکی در بارداری

دندان پزشکی در دوران بارداری

دندانپزشک شما ممکن است گزینه های زیر را به شما پیشنهاد دهد یا برخی از راهکارهای زیر را برای این عمل پیشنهاد کند:

سه ماهه اول یک دوره مهم بارداری است. اگر در این مدت مشکلی وجود داشته باشد، ممکن است پزشک معالج آن را به تعویق بیاندازد تا شروع سه ماهه دوم را توصیه کند.

هنگامی که در سه ماهه دوم خود قرار گرفتید، ممکن است پزشک توصیه کند که از اشعه ایکس برای دندان آلوده استفاده کرده و عصب کشی در دوران بارداری را شروع کنید. با این حال، اگر کانال ریشه در حالی که در سه ماهه سوم بارداری مورد نیاز باشد، پزشک ممکن است آن را به تعویق بیندازد.

اگرچه عصب کشی یا درمان ریشه یک روش بسیار ایمن است، بسیار مهم است که در اولین مراجعه خود باید به پزشک خود بگویید که باردار هستید. این امر باعث می شود که دندانپزشک از وضعیت شما آگاهی بیشتری داشته باشد و به او کمک کند تا بهترین راهکار درمانی در خصوص عصب کشی در بارداری را برای شما ایجاد کند.

نکاتی برای جلوگیری از عصب کشی در بارداری

هر نوع روش پزشکی می تواند برای یک مادر منتظر دلهره آور باشد و بنابراین بهترین راه مقابله با آن اجتناب از ورود  است. ما در مورد نکاتی صحبت خواهیم کرد که ممکن است به شما کمک کند تا از درمان ریشه در دوران بارداری جلوگیری کنید:

سلامت دندان در دوران بارداری چگونه است ؟

اولین و مهمترین کاری که می توانید برای جلوگیری از هر نوع عفونت دندان انجام دهید، حفظ بهداشت دهان و دندان مناسب است. به برنامه بهداشت دندان خود بروید و روزانه دو بار مسواک بزنید و نخ دندان بزنید تا مشکلات دندانپزشکی در معرض خطر قرار نگیرد.
از خوردن مواد غذایی با قند زیاد خودداری کنید. غذاهایی که میزان قند بیشتری دارند دلیل اصلی ایجاد حفره دندان است. اگر اشتیاق یا میل به خوردن آنها دارید، پس از خوردن غذای قندی باید مسواک بزنید.
همچنین دیده می شود که هورمون های بارداری ممکن است روی سلامت دندان شما تأثیر بگذارد. شما باید به طور مرتب به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا دندان و لثه شما بررسی شود تا نیازی به عصب کشی در دوران بارداری نداشته باشید. بررسی های منظم دندانپزشکی احتمال ابتلا به هرگونه عفونت یا عصب کشی را کاهش می دهد و بنابراین احتمال ابتلا به هرگونه درمان ریشه را کاهش می دهد.

نظر انجمن دندان پزشکی امریکا درباره عصب کشی در بارداری
انجمن دندانپزشکی آمریکا، در آخرین بیانیه خود در باره عمل عصب کشی در بارداری تمام زنان را به رعایت بهداشت دهان و دندان در دوران بارداری توصیه میکند. دکتر Aharon Hagai: در این باره میگوید، همه زنان را به مراقبت از دندان در دوران بارداری تشویق میکند  و میگوید این یک دوره حیاتی در زندگی زنان است و سلامت دهان و دندان با dmd یعنی سلامت کلی ارتباط مستقیم دارد.

سلامت دندان در دوران بارداری

در این بخش به چند موضوع میپردازیم که موجب سلامت دندان های شما نه تنها در دوران بارداری بلکه در تمامی مراحل زندگی به شما کمک میکند.

• رژیم متعادل و کم قند داشته باشید
  • استفاده از مسواک و خمیردندان حاوی فلوراید
  • استفاده از نخ دندان
  • در هنگام بارداری در معاینات حتما این موضوع را به دکتر اطلاع دهید.
اگر در حامله بودن خود شک دارید: حتی اگر لحظه ای فکر میکنید که ممکن است باردار باشید، میبایست این موضوع رو به دندان پزشک خود بگویید، و اورا از تمامی دارو هایی که مصرف میکنید مطلع سازید تا اگر باداری شما پر خطر است پزشک و دندان پزشک نوع و زمان معالجه را به درستی تنظیم کنند. مقالاتی مرتبطی که شاید شما دوست داشته باشید :

آیا ارتودنسی در بارداری مجاز است؟

اگر در حال حاضر تحت درمان ارتودنسی هستید، نباید فقط به دلیل بارداری ان را متوقف نمایید، حتی میتونید در این زمان بریس های جدیدی را نصب کنید، اما گاهی اوقات دندان پزشک یا متخصص ارتودنسی به شما توصیه میکند که به دلیل عوارض احتمالی تا بعد از زایمان صبر کنید، چرا که نصب بریس به اشعه ایکس نیاز دارد و همانطور که اشاره کردیم در سه ماه اول بارداری این اشعه مضر است.

تورم لثه در ارتودنسی
در درصد کمی پیش میاید که لثه دچار تورم شده، در این زمان از ژل ایمنی برای کاهش درد استفاده میشود یا در مواردی دیگر بریس های پلاستیکی جایگزین نسخه های فلزی میشوند تا تورم کاهش یابد.

مقالاتی مرتبطی که شاید شما دوست داشته باشید :

مقاله قیمت عصب کشی دندان سال 1402 را بخوانید