درمان ریشه یا عصب کشی چیست؟

متخصص عصب کشی

در اصطلاح عمومی به درمان ریشه دندان، عصب کشی گفته می شود. البته در حوزه دندانپزشکی و به صورت آکادمیک به این درمان، اندودنسی می گویند. اندو در پزشکی به معنای داخلی است و دنسی، به معنای دندان است. در واقع عصب کشی یا به اختصار اندو، به معنای درمان داخلی دندان می باشد.

برای درک فرآیند عصب کشی ابتدا لازم است با ساختار داخلی دندان آشنایی مختصری پیدا کنید.

دندان ها به طور کلی از بیرون به سمت داخل از اجزایی به نام مینا، عاج و پالپ دندان تشکیل می شوند.

پالپ دندان، داخلی ترین قسمت دندان بوده و هدف ما برای درمان اندو می باشد.

پالپ دندان شامل رگ های خونی و عصب دندان و هم چنین بافت های همبندی می باشد که گاهی به دلیل وجود پوسیدگی های زیاد در دندان، ضربه به دندان، ترک خوردگی عمیق دندان و عوامل دیگر، میکروب ها راهی به درون پالپ دندان پیدا می کنند و پالپ دندان دچار  التهاب و عفونت می شود. با التهاب پالپ دندان، این پالپ به اصطلاح ورم می کند و به دلیل کوچک بودن فضای اتاقک پالپ، پالپ ملتهب شده؛ به عصب های داخل دندان فشار وارد کرده و سبب ایجاد درد های شدیدی در دندان مورد نظر می شود که در این صورت باید به متخصص مراجعه کرد تا با انجام تست های مربوطه تشخیص دهد که آیا دندان به عصب کشی نیاز دارد یا خیر.

در هنگام عصب کشی متخصص درمان ریشه به وسیله اینسرومنت ها و ابزار مختلفی که در اختیار دارد، اتاقک پالپ را تخلیه می کند و با موادی سازگار پر می کند.

درمان ریشه دندان چگونه انجام می شود؟

مراحل عصب کشی

اگر به شما گفته شده است که دندانتان نیاز به عصب کشی دارد احتمالا دو سوال اساسی در ذهنتان ایجاد خواهد شد. یکی این که برای انجام یک عصب کشی خوب و ایده آل باید به چه کسی مراجعه کرد و دوم اینکه در هنگام درمان ریشه چه چیزی در انتظار من خواهد بود. ( مراحل عصب کشی ) ما اینجا هستیم تا به سوالات شما پاسخ دهیم پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

در هنگام درمان ریشه دندان یا عصب کشی ابتدا دندانپزشک به معاینه کلی دهان و دندان شما می پردازد و تلاش می کند تا عامل دندان درد شما و میزان درگیری پالپ را تشخیص دهد در این راه می تواند از روش هایی مانند تست های پالپی مختلف، دق، مشاهده ساختار دندان و هم چنین رادیوگرافی دندان استفاده نماید. تست های پالپی عموما به دو دسته تست سرما و گرما تقسیم می شوند و دندان پزشک با ارزیابی میزان پاسخ شما به این تست ها میزان درگیری پالپ را ارزیابی خواهد کرد. تست بعدی تست دق می باشد که معمولا با ضربه ملایم دسته آینه به دندان صورت می گیرد.

پس از تشخیص درگیری پالپ دندان، دندان پزشک شما با استفاده از ابزار مخصوص ابتدا تمام پوسیدگی های موجود در دندان را حذف کرده و سپس با ایجاد کردن سوراخی در تاج دندان شما به پالپ دندان دسترسی پیدا می کند.

پس از دستیابی به پالپ دندان، دندان پزشک با استفاده از ابزاری به نام فایل، پالپ ملتهب و عفونی را خارج می کند و دیواره های کانال دندان را به خوبی پاکسازی کرده و با موادی ضد میکروبی شستشو می دهد.

پس از پاکسازی کامل کانال دندان، داخل کانال ریشه با مواد مخصوصی که سازگاری بافتی خوبی دارند پر می شود این مواد گوتاپرکای آغشته به ماده ای به نام سیلر می باشد.

پس از پر شدن کانال دندان، دندان باید به خوبی مهر و موم شود تا میکروب ها اجازه ورود به کانال را پیدا نکنند و بعد از آن نوبت به ترمیم دندان و یا روکش خواهد رسید.

به این ترتیب شما می توانید به راحتی گذشته با دندان خود غذا بجوید.

متخصص عصب کشی

تخصص اندو یا درمان ریشه یکی از تخصص های رشته دندانپزشکی است که دندانپزشکان عمومی پس از فراغت از تحصیل دوره عمومی و گذراندن حدود سه سال تحصیل در دوره تخصص درمان ریشه، به متخصص عصب کشی یا اندودنتیست تبدیل می شوند.

بنا بر این، به کسی که درمان اندو را انجام می دهد و متخصص این شاخه است، اندودنتیست یا متخصص درمان ریشه می گویند.

به دلیل حساسیت و ظرافت بالای درمان ریشه، بهتر است این گونه درمان ها توسط متخصصین ماهر و با تجربه صورت بگیرد.

کلینیک دندانپزشکی تجریش با کادری مجرب و متشکل از بهترین متخصصین از جمله بهترین متخصص عصب کشی و درمان ریشه و با استفاده از پیشرفته ترین و به روز ترین ابزار و تجهیزات می کوشد بهترین خدمات را به هم وطنان عزیزمان در سراسر کشور ارائه دهد و هم اکنون مفتخر هستیم که با همکاری دندانپزشکان برتر کشور، توانسته ایم به بهترین شکل ممکن سلامت دهان و دندان را به هم وطنان عزیزمان هدیه دهیم.

اندودنتیست

اندودنتیست

همان طور که گفته شد اندودنتیست در واقع به متخصص درمان اندو گفته می شود و در اصطلاح عمومی مخصص عصب کشی نامیده می شود.

متخصصان بسیار زیادی در سراسر کشور در زمینه عصب کشی یا درمان ریشه فعالیت می کنند.

در استان تهران نیز متخصصین زیادی در کلینیک های دندانپزشکی و هم چنین در مطب های شخصی خود به فعالیت می پردازند.

اگر به دنبال بهترین متخصص عصب کشی در غرب تهران، هستید کلینیک دندانپزشکی تجریش با همکاری بهترین متخصص درمان ریشه تهران، با سابقه ای درخشان،  آماده خدمت رسانی به هموطنان عزیز در غرب تهران می باشد.

چرا متخصص درمان ریشه

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا باید برای درمان درد دندان خود و عصب کشی، به متخصص درمان ریشه مراجعه نماییم.

درمان ریشه دندان ها به وسیله دندانپزشکان عمومی و هم چنین دندانپزشکان متخصص درمان ریشه انجام می شود اما در بسیاری از موارد و مخصوصا در دندان های عقبی دهان، دسترسی به کانال ریشه، با مشکلاتی مواجه می شود به طور مثال نداشتن دید و دسترسی به علت عقب بودن بیش از حد دندان و یا گاهی در انتهای ریشه و یا در تنه ریشه، دندان مورد نظر دارای کرو ها یا منحنی هایی است که دسترسی به انتهای ریشه را برای خالی کردن فضای داخل کانال ریشه بسیار سخت می کند، علاوه بر آن گاهی به علت معلولیت های بیمار و یا بارداری یا ترس از دندانپزشکی بیمار با شرایط خاصی مواجه است که بهتر است توسط دندانپزشکان متخصص در زمینه عصب کشی و با مهارت بالاتری درمان شوند.

متخصصین درمان ریشه به علت اینکه در دوران تخصص صرفا در زمینه عصب کشی دندان کار کرده اند و آموزش های پیشرفته تری را دیده اند، مهارت بیشتری در این زمینه دارند.

علاوه بر آن متخصصین درمان ریشه ابزار و تجهیزات پیشرفته تر و بیشتری را برای درمان ریشه دندان ها در اختیار دارند که به کیفیت نهایی درمان و هم چنین سرعت درمان ریشه کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

برخی از درمان های ریشه حتما فقط باید توسط متخصصین درمان ریشه انجام بشود زیرا دندان پزشکان عمومی در دوره عمومی آموزش های کافی را در آن زمینه ندیده اند.

به طور مثال درمان دندان های ضربه خورده ای که نیاز به عصب کشی پیدا کرده اند، درمان مجدد اندو در دندان هایی که قبلا درمان ریشه شده اند و اکنون نشانه هایی از عفونت دوباره را نشان می دهند و هم چنین درمان های ریشه ای که نیاز به جراحی دارد جزو آن دسته از درمان هایی است که حتما نیاز به مراجعه به متخصص دارد بنابراین هر چقدر که شما به دندانپزشک عمومی خود اعتماد و اطمینان داشته باشید نمی توانید از او بخواهید که این درمان ها را برای شما انجام دهد.

Post a comment

Your email address will not be published.

کلینیک دندانپزشکی تجریش برای حفظ آرامش بیماران در تمام مراحل درمان سعی در ایجاد فضایی آرام و بسیار زیبا با تفکیک بخش های درمانی جداگانه نموده است. علاوه بر این کلینیک تجریش از لحاظ موقعیت مکانی از دسترسی بسیار آسانی برخوردار می باشد تا تمام بیماران از هر نقطه شهر بتوانند به راحتی با وسیله نقلیه عمومی یا شخصی به این مرکز تشریف بیاورند.
پرداخت اقساط تمامی هزینه ها بدون بهره - حتی بدون چک می باشد.

مشاوره و ویزیت رایگان : درمان عمومی و زیبایی دندان

ویزیت تخصصی رایگان توسط دکتر متخصص هر بخش صورت می گیرد. و به شما طرح درمان داده خواهد شد. اگر دندان های شما نیاز به جرم گیری و یا ترمیم داشته باشد. به شما اعلام خواهد شد. در صورت نیاز به پیوند استخوان لثه جهت ایمپلنت، توسط متخصصین لثه صورت خواهد گرفت.

فرم درخواست مشاوره و ویزیت

Reservation Form

© 2024 Tajrish Clinic. All Rights Reserved