یکی از بهترین روش ها برای رفع ایرادات دندانی، روش لمینت دندان نام دارد. با استفاده از این روش می توان از دندان هایی سالم و زیبا بهره مند شد. افرادی که تصمیم می گیرند از این روش درمانی و زیبایی استفاده کنند، باید بدانند که طول عمر لمینت دندان چقدر است؟ یا اینکه چه عواملی ماندگاری و طول عمر آن را بالا می برد؟

عمر لمینت دندان

عمر لمینت دندان

برخی از افراد از روش لمینت، به عنوان یک روش دائمی نام می برند. لمینت یک روش دائمی نیست اما اگر بتوانید به خوبی از آن مراقبت کنید، می توانید تا بیش از 20 سال از آن استفاده کنید. ماندگاری و طول عمر لمینت دندان به انتخاب لمینت با کیفیت و مهارت دندان پزشک و رعایت بهداشت توسط خود شخص بستگی دارد.

در این مطلب سعی می کنیم شما را با طول عمر و ماندگاری لمینت دندان آشنا کنیم تا با آگاهی بیشتری اقدام به انجام آن کنید.

مشاوره و ویزیت کلینیک دندانپزشکی تجریش به صورت کاملا رایگان و توسط کادر مجرب و با ارائه توضیحات کامل در خصوص انتخاب لمینت و یا کامپوزیت های زیبایی و ایمپلنت صورت می گیرد. لطفا شماره تماس خود را درفرم زیر وارد نمایید.

fast request

ماندگاری و طول عمر لمینت دندان چقدر است؟

یکی از مهم ترین سوالات در مورد لمینت دندان، میزان طول عمر و ماندگاری آن می باشد. در جواب به این سوال باید بیان کرد که میزان طول عمر لمینت تا حد زیادی به انجام نکات مراقبتی وابسته می باشد. اگر فرد بیمار به خوبی نکات مراقبتی را رعایت کند، می تواند بیشتر از 20 سال از آن ها استفاده کند. در واقع شما می توانید با کمی مراقبت از لمینت، تا سال های سال از زیبایی آن استفاده کنید.

اما اگر شما به نکات مراقبتی بی تفاوت باشید، آسیب های جدی به آن وارد خواهد شد و نمی توانید بیشتر از 10 سال از آن ها استفاده کنید. در نتیجه مجبور خواهید شد، در زمانی کوتاه تر آن ها را تعویض کرده و هزینه ی مجددی پرداخت کنید. همانطور که می دانید لمینت دندان قابل ترمیم نیست و در صورت شکستگی یا لب پریدگی باید آن را تعویض کرد.

آیا لمینت دندان دائمی است ؟ 

همانطور که گفته شد طول عمر لمینت های دندانی بین 10 الی 15 سال است. اما طول عمر لمینت های دندانی به عوامل مختلفی همچون کیفیت ، میزان مراقبت و تخصص دندانپزشک بستگی دارد که به کمک این عوامل می توانید طول عمر لمینت های خود را افزایش دهید. لمینت های دندان به نسبت سایر درمان های مشابه دارای بیشترین طول عمر می باشد و در بعضی موارد به عنوان لمینت دندان دائمی از آن یاد می شود. با این حال لمینت دندان یک درمان دائمی نمی باشد و بعد از گدشت عمر مفید آن ، نیاز به تعویض پیدا می کند.

موارد موثر بر عمر لمینت دندان در زمان انتخاب و کاشت لمینمت

قبل از انجام لمینت دندان، باید به موارد مختلفی دقت داشته باشید که هر کدام از آن ها می توانند روی ماندگاری و طول عمر لمینت تاثیرگذار باشند. از مهم ترین این موارد می توان به موارد زیر اشاره کرد.

عوامل موثر در طول عمر لمینت

عوامل موثر در طول عمر لمینت

جنس لمینت

یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار روی ماندگاری و طول عمر لمینت دندان، جنس آن می باشد. هر چقدر جنس این لمینت با کیفیت تر و مرغوب تر باشد، ماندگاری آن بیشتر خواهد شد. در حال حاضر برند های مختلفی در بازار لمینت مشغول به کار هستند که برای طول عمر بیشتر، باید از برند های معروف استفاده کرد.

مهارت دندانپزشک

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار روی طول عمر و ماندگاری لمینت دندان، مهارت دندانپزشک می باشد. شما باید قبل از انتخاب دندانپزشک، اطلاعات کافی در مورد او کسب کنید تا از مهارت و تجربه ی او آگاهی پیدا کنید. حتی می توانید با افرادی که قبلا توسط او لمینت انجام داده اند هم صحبت کنید. اگر دندانپزشک مهارت کافی برای لمینت نداشته باشد ممکن است مشکلات مختلفی برای بیمار به وجود آید. از مهم ترین این مشکلات می توان به نصب اشتباه لمینت، عدم توانایی در تمیز کردن دندان، بیماری های لثه و … اشاره کرد.

افزایش طول عمر لمینت دندان با انجام مراقبت های لازم

همانطور که بیان کردیم طول عمر و ماندگاری لمینت دندان تا حد زیادی به انجام نکات مراقبتی توسط بیمار وابسته می باشد. از مهم ترین این نکات مراقبتی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

افزایش طول عمر لمینت

افزایش طول عمر لمینت

رعایت بهداشت دندان و دهان برای افزایش عمر لمینت دندان

یکی از مهم ترین و اصلی ترین نکات مراقبتی که افراد باید به آن توجه داشته باشند، رعایت بهداشت دندان و دهان می باشد. شما باید همانند دندان های طبیعی، از دندان های لمینت شده نیز مراقبت کنید. برای این کار باید روزی دو مرتبه دندان های خود را مسواک بزنید و از نخ دندان نیز حتما استفاده کنید. علاوه بر آن ها می توانید از دهانشویه نیز استفاده کنید. این کار باعث می شود که سلامتی دندان، لثه، روکش لمینت و …. به خوبی حفظ شود و طول عمر لمینت افزایش پیدا کند.

تاثیر مواد غذایی اسیدی، رنگی و قلیایی بر عمر لمینت دندان

لمینت ها از مواد بسیار مستحکمی ساخته شده اند که در مقابل مواد رنگی و اسیدی مقاومت بالایی دارند. اما با این حال برای افزایش طول عمر آن ها باید سعی کرد که از این مواد غذایی کمتر استفاده کرد. این مواد غذایی می توانند به مرور زمان روی رنگ دندان ها تاثیر بگذارند و آن ها را زرد کنند. از مهم ترین این مواد غذایی می توان به قهوه، چای، نوشیدنی های گاز دار، شکلات، شراب قرمز، توت ها رنگی و …. اشاره کرد. بعد از خوردن این مواد غذایی باید سریع مسواک زده یا اینکه با آب دهان خود را بشویید.

عدم استفاده از سیگار و دخانیات

سیگار و دخانیات تاثیر بسیار منفی روی دندان های طبیعی و لمینت شده افراد دارند و به مرور زمان باعث زرد شدن آن ها می شوند. علاوه بر زرد شدن، پوسیدگی دندان و بیماری لثه نیز برای افراد به وجود می آید. در نتیجه یکی از بهترین نکات مراقبتی برای افزایش طول عمر دندان دوری سیگار و دخانیات می باشد.

استفاده از محافظ برای افرادی که دندان قروچه دارند.

اگر شما جزء افرادی هستید که از مشکل دندان قروچه رنج می برید، باید بعد از انجام لمینت حتما از محافظ استفاده کنید. دندان قروچه باعث می شود که شما دندان ها را به روی هم بفشارید و به مرور زمان شاهد ساییدگی و لب پریدگی آن ها باشید. در نتیجه اگر می خواهید طول عمر دندان هایتان زیاد شود، حتما از محافظ استفاده کنید. این محافظ ها از لب پریدگی و ساییدگی در زمان دندان قروچه جلوگیری می کند.

استفاده نکردن از غذا های سفت

یکی از بهترین راه ها برای افزایش طول عمر و ماندگاری لمینت دندان، دوری از مواد غذایی سفت می باشد. خوردن ته دیگ، شکستن آجیل با دندان، خوردن تخمه های سفت، جویدن یخ و … همگی برای دندان ها بسیار مضر هستند و باعث آسیب رسیدن به آن ها می شود. در نتیجه اگر می خواهید سالیان سال از دندان های لمینت شده ی خود استفاده کنید باید این موارد را کنار بگذارید.

دندان را با ابزار اشتباه نگیرید

برخی از افراد از دندان به عنوان یک ابزار در دسترس استفاده می کنند که همین کار باعث آسیب دیدن دندان ها می شود. به طور مثال افراد برای باز کردن کیسه های پلاستیکی، جدا کردن چسب، باز کردن درب بطری و …. از دندان استفاده می کنند. همه ی این موارد باعث می شوند که دندان های لمینت شده ی شما دچار لب پریدگی و یا ترک خوردگی شوند. در نتیجه برای افزایش طول عمر دندان ها باید این اقدامات را کنار بگذارید.

از محافظ دندان استفاده کنید

یکی از مهم ترین اقدامات برای ورزشکاران، استفاده از محافظ دندان می باشد. اگر شما ورزش های سنگین مانند بوکس، ورزش های رزمی و … را انجام می دهید، حتما باید در زمان تمرین و مسابقه از محافظ دندان استفاده کنید تا آسیبی به آن ها وارد نشود. این محافظ باعث می شود که در صورت برخورد ضربه، آسیبی به دندان های لمینت شده وارد نشود.

انجام چکاپ های دندانپزشکی

یکی از راه های افزایش طول عمر لمینت دندان، انجام چکاپ های دندانپزشکی می باشد. بعد از اینکه روش لمینت را برای دندان های خود انجام دادید، باید حتما به صورت مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید. این کار باعث می شود که بتوان آسیب های کوچک و جزئی را در ابتدای راه درمان کرد و از آسیب های جدی جلوگیری کرد.

مهم ترین نکات در مورد دندان های لمینت شده

اگر می خواهید که عمر لمینت دندان شما طولانی باشد و به مدت طولانی از آن استفاده نمایید. انتخاب لمینت مناسب و میزان تخصص دکتر و مراقبتهای دندان پزشکی بسیار مهم هستند. در مورد دندان های لمینت شده نکات مختلفی وجود دارد بهتر است با آن ها آشنا شوید.

  • میزان طول عمر و ماندگاری دندان های لمینت شده تا حد زیادی به انجام نکات مراقبتی توسط شما بستگی دارد. اگر شما بتوانید این نکات را به خوبی انجام دهید می توانید تا بیشتر از 20 سال از آن ها استفاده کنید.
  • اگر لمینت از دندان های شما جدا شود و یا اینکه دچار شکستگی بشود، باید حتما آن را تعویض کنید. زیرا لمینت ها قابل ترمیم نیستند و باید لمینت های جدیدی را بر روی دندان های خود نصب کنید.
  • روش لمینت دندان قابل بازگشت نیست و شما نمی توانید بعد از انجام آن، آن را کنار بگذارید. زیرا لایه ای از مینای شما تراشیده شده است و دندان بدون لمینت نمی تواند باشد.
  • بعد از لمینت باید از مسواک های نرم و خمیر دندان های حاوی فلوراید استفاده کنید. این موارد برای دندان های لمینت شده مناسب هستند.
  • سن بیمار می تواند روی ماندگاری و طول عمر لمینت دندان تاثیر داشته باشد. با افزایش سن بافت لثه به عقب رفته و باعث می شود که دندان ها طول بیشتری پیدا کنند. در نتیجه ممکن است فاصله ای بین لمینت و لثه به وجود آید که روی ظاهر لمینت تاثیر گذار می باشد.
  • با توجه به موارد مختلفی باید از لمینت جدید استفاده کرد. به طور مثال اگر لمینت دچار آسیب دیدگی شده باشد، باید آن را تعویض کرد. علاوه بر آن اگر دندان زیر لمینت دچار پوسیدگی شده باشد نیز باید پوسیدگی را برطرف و لمینت جدی استفاده کرد.

Post a comment

Your email address will not be published.

کلینیک دندانپزشکی تجریش برای حفظ آرامش بیماران در تمام مراحل درمان سعی در ایجاد فضایی آرام و بسیار زیبا با تفکیک بخش های درمانی جداگانه نموده است. علاوه بر این کلینیک تجریش از لحاظ موقعیت مکانی از دسترسی بسیار آسانی برخوردار می باشد تا تمام بیماران از هر نقطه شهر بتوانند به راحتی با وسیله نقلیه عمومی یا شخصی به این مرکز تشریف بیاورند.
پرداخت اقساط تمامی هزینه ها بدون بهره - حتی بدون چک می باشد.

مشاوره و ویزیت رایگان : درمان عمومی و زیبایی دندان

ویزیت تخصصی رایگان توسط دکتر متخصص هر بخش صورت می گیرد. و به شما طرح درمان داده خواهد شد. اگر دندان های شما نیاز به جرم گیری و یا ترمیم داشته باشد. به شما اعلام خواهد شد. در صورت نیاز به پیوند استخوان لثه جهت ایمپلنت، توسط متخصصین لثه صورت خواهد گرفت.

فرم درخواست مشاوره و ویزیت

Reservation Form

© 2024 Tajrish Clinic. All Rights Reserved