عصب کشی

عصب کشی یا درمان ریشه دندان زمانی انجام میشود که دندان فرد بیمار دچار عفونت یا التهاب در پالپ دندان یا ریشه آن شده باشد .

در خواست مشاوره رایگان دندان پزشکی

ویزیت کاملا رایگان می باشد و جهت هماهنگی شماره تلفن خود را در قسمت پایین ثبت و بر روی دکمه کلیک نمایید.

مشاورین ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

fast request

عصب کشی برای ضدعفونی کردن قسمت های داخلی دندان و کاهش درد استفاده می شود. دندانپزشک ابتدا پالپ دندان را از تخلیه می کند و بخش های درونی دندان و ریشه آن را به خوبی ضدعفونی می کند و سپس داخل دندان را به مواد مخصوص دندانپزشکی پر می کند .

پالپ دندان

پالپ دندان از قسمت های درونی دندان است که شامل عروق خونی و رشته عصبی است . زمانی که پالپ دندان دچار عفونت ، التهاب یا به طور کلی به آن آسیب وارد می شود، باید پالپ دندان تخلیه گردد و قسمت های درونی دندان ضدعفونی شود که در اینگونه مواقع از درمان عصب کشی استفاده می شود .

از مهم ترین علل های عفونت و التهاب های قسمت های درونی دندان ، پوسیدگی شدید و پر عمق دندان است. این پوسیدگی ها باعث رسیدن عفونت به پالپ دندان می شود . شکستگی دندان ، ترک خوردگی یا لب پر شدن دندان نیز باعث می شود این عفونت ها وارد پالپ بشوند.

التهاب و عفونت در درون پالپ دندان بیشتر شده و دندان ملتهب تر می شود و در نهایت منجر به آبسه دندان می شود . در صورتی که این عفونت شدید شود ، باعث تحلیل استخوان و منجر به از دست دندان است .

درد دندان ، یکی از درد های آزاردهنده و دردناکی است که تقریبا هر فردی در طول زندگی اش تجربه می کند . در صورتی که عصب کشی انجام نشود ، درد به مرور بیشتر می شود .

در مرحله اول دکتر دندان شما را معاینه می کند و از دندان شما یک عکس رادیوگرافی تهیه می کند. در عکس  رادیوگرافی دندانپزشک متوجه میزان پوسیدگی ، حدود اندازه ریشه  و عدم وجود عفونت در اطراف ریشه می شود.

بعد از پرکردن کانال های ریشه ، معمولا دندان پانسمانی موقت می شود.دلیل پانسمان موقت این است که معمولا طول درمان در کلینیک برای عصب کشی طولانی است و بیمار  خسته میشود . و همچنین اگر بیمار دچار درد شد ، ریشه به درستی پر نشده بودند ، درمان دوباره انجام شود .

بعد از اینکه دکتر از ضدعفونی شدن کامل دندان اطمینان حاصل کرد ، کانال های ریشه را با مواد مخصوصی به نام  گوتاپرکا  می کنند . این مواد در عکس های رادیوگرافی دیده می شوند و قابلیت حالت دادن و فشردن را دارا می باشند.

سپس دکتر بعد از دسترسی به پالپ دندان ، با استفاده از یک ابزار دندانپزشکی به نام فایل ، به صورت دستی به تخلیه پالپ دندان می پردازد .بعد از تخلیه کامل پالپ و جدا کردن پوسیدگی دندانپزشک به کانال های ریشه دندان دسترسی پیدا می کند .

در مرحله بعد دکتر ابتدا از بی حسی موضعی برای شما استفاده می کند. سپس دکتر به منظور دسترسی به پالپ دندان و قسمت درونی دندان ، به کمک دریل دندانپزشکی یک حفره بر روی تاج دندان شما ایجاد می شود .

بعد از حدود چند روز ، بیمار برای پرکردن دندان به پیش دندانپزشک می رود. دندانپزشک باید دندان را با دقت زیادی  پر کند تا دچار شکستگی نشود . همچنین به بیمار توصیه می شود که از روکش های دندانی استفاده کند . روکش های دندانی مانند زیرکونیا ، پی اف ام ، ایمکس می توانند در استحکام و محافظت از دندان تازه عصب کشی شده نقش زیادی داشته باشند و از شکستن دندان جلوگیری کنند .

• بعد از انجام عصب کشی ، تا حدود 2 الی 3 ساعت از جویدن خودداری فرمایید.
  • بعد 2 الی 3 ساعت سعی کنید از غذا های نرم استفاده کنید. همچنین  به دمای غذای خود دقت کنید که نرم و نه سرد باشد زیرا ممکن است باعث درد بشود.
  • از محلول اب نمک برای تسکین درد و التهاب عصب کشی استفاده کنید.
  • دندان عصب کشی شده ای که بر روی آن روکش قرار نگرفته است ، آسیب پذیر و شکننده است. برای حفاظت از دندان حتما از روکش دندانی استفاده کنید.
  • بهداشت دهان و دندان را نیز می توانید به طور طبیعی ادامه دهید.

دلایل عصب کشی مجدد دندان چیست ؟

گاهی ممکن است فردی که یکبار عصب کشی برای یک دندان انجام داده است ، دوباره به عصب کشی احتیاج پیدا کند . این اتفاق می تواند به دلایل مختلفی همچون عصب کشی اول فرد موفقیت آمیز نباشد و دندان فرد به دلیل مراقبت نادرست دچار عفونت شده باشد.

عصب کشی دندانی معمولا در دو جلسه انجام میشود . جلسه اول تخلیه پالپ و ضدعفونی کردن  و درجلسه دوم پرکردن دندان و قرار دادن روکش بر روی دندان.

اندودنتیست کیست ؟

متخصص درمان ریشه یا اندودنتیست ، در حدود 3 سال آموزش های پیچیده درمان ریشه میبینند و می توانند با مهارت بیشتر به درمان دندان عقل بپردازند . کار اندودنتیست جلوگیری از دست دندان است. اندودنتیست دوره های خود ، درمان های پیچیده و حرفه ای درمان ریشه به آن ها آموزش داده می شود.

با توجه به پیشرفت دندانپزشکی ، درمان های پیچیده تری برای عصب کشی انجام می شود اما از عصب کشی نمیتوان برای تمامی دندان های در حال پوسیدگی استفاده کرد.

در حالت هایی که ریشه دندان آسیب دیده باشد و از بین رفته باشد ، یا دندان قابلیت نجات دادن را نداشته باشد ، نمیتوان از عصب کشی استفاده کرد.

تشخیص کامل و صحیح آن بر عهده دندانپزشک است و او می تواند نظر قطعی درباره این مورد را به شما اعلام کند .

اما از نشانه های آن می توان به :درد – تغییر رنگ دندان – حساسیت دندان به فشار و نیرو – حساسیت دندان تغییر دمایی گرما و سرما – التهاب  و………..

البته ممکن است فردی نشانه های بالا را نداشته باشد اما دندان او نیاز به عصب کشی داشته باشد و باید توسط دندانپزشک بررسی گردد .

درد عصب کشی

درد عصب کشی در حین انجام درمان با استفاده از بی حسی موضعی تسکین داده می شود . اما بعد از انجام درمان درد رو به کاهش می رود و نهایتا تمام میشود . دندانپزشک ممکن است برای شما داروی های مسکن تجویز کند تا بعد از درمان آن را استفاده کنید. همچنین دندانی که دچار عفونت و التهاب شده است ، بعد از انجام عصب کشی درد آن از بین می رود .

عوارض عصب کشی :

در هر درمانی ممکن است عوارض به وجود بیاید و عصب کشی هم از این قاعده مستثنی نیست.

گاهی ممکن است دندانی که قرار است روی آن عصب کشی انجام شود ، دارای چهار کانال باشد و دندانپزشک سه کانال را پیدا می کند و درمان می کند و یک کانال بدون درمان باقی بماند. احتمال این وجود دارد که عفونت در این کانال ادامه پیدا کند و به استخوان نیز انتقال پیدا کند .

زمانی که دندانپزشک پالپ دندان را تخلیه می کند و کانال ها را ضدعفونی می کنند ، به وسیله موادی به نام  گوتاپرکا  ریشه های دندان پر می شود . این مواد قالب حالت پذیری و فشردن دارند. اگر ریشه دندان به درستی ساخته نشود ، عفونت ممکن دوباره بازگردد.

در صورتی که عوارضی در عصب کشی رخ دهد ، دندانپزشک تلاش می کند تا عوارض را برطرف و درمان کند تا فرآیند عصب کشی کامل شود .

همچنین بیماران باید همکاری لازم با دندانپزشک را داشته باشند تا درمان عصب کشی به خوبی انجام شود .

ممکن است دکتر بعد از انجام عصب برای شما  آنتی بیوتیک تجویز کند که از بروز عفونت کاملا جلوگیری شود . در مصرف این دارو توجه کافی را داشته باشید.

برای جلوگیری از عوارض عصب کشی ، حتما در صورتی درمان عصب کشی شما به طور کامل انجام شد از روکش های مناسب استفاده کنید. بعد از انجام عصب کشی دندان کمی تضعیف شده است و  با استفاده از روکش ها می توانید به خوبی از آنها حفاظت کنید و از بروز عوارض جلوگیری کنید.

دندان عقل چیست ؟

دندان های دائمی انسان 32 عدد است که چهار عدد از این دندان ها دندان عقل است . چهار دندان عقل در قوس های فکی ، در پشت دندان ها رشد می کند . دندان عقل از سنین حدود 8 یا 9 سالگی شروع به رشد کردن می کند و در سنین حدودا 14 سالگی رشد آن به اتمام می رسد . دندان عقل تقریبا از سن حدودا 18 سالگی نمایان میشود. علت نام گذاری این اسم برای این دندان ها این است که زمان رویش این دندان همزمان با بلوغ فکری است .

عصب کشی نیز درمانی برای درمان دندانی است که دارای پالپ آلوده است . به وسیله این درمان می توان عمر دندان ها را افزایش داد و از دست رفتن آن ها جلوگیری کرد .

مگر نباید حتما دندان عقل کشید ؟

این یک باور عامیانه غلط است زیرا اگر دندان عقل به درستی رشد کرده باشد ، می تواند در بلع و جویدن کمک کند و مفید است .

بله دندان عقل را می توان عصب کشی کرد اما عصب کشی این دندان نسبت به سایر دندان کمی دشوار تر است .

عصب کشی دندان عقل به دلیل اینکه در پشت دندان ها قرار دارد ، وسایل دندانپزشکی با سختی بیشتر به آنجا میرسند و دسترسی به آن سخت تر است . همچنین به علت ساختار آن ها به گونه است که تعداد کانال های ریشه در این دندان ها متفاوت است و دندانپزشک باید تجزیه و مهارت بیشتری برای این عصب کشی داشته باشد و دقت ، تمرکز بیشتری برای این بگذارد .

عصب کشی دندان شیری

در دندان شیری از عصب کشی استفاده می شود و با نام های پالپوتومی و پالپوکتومی یاد می شود.

دندان های شیری ، اهمیت ویژه ای در حفظ آن ها وجود دارد و آن ها محلی برای رشد دندان های دائمی هستند و در صورت زود از دست رفتن دندان شیری ممکن است باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای دندان های دائمی میشود .

پالپوتومی درمانی است که در آن پالپ های بر نزدیک تاج فقط برداشته می شود ولی در پالپوکتومی پالپ های نزدیک کانال های ریشه نیز برداشته می شود .

آشنایی بیشتر با پالپوتومی و پالپوکتومی

پالپوتومی

عصب کشی زمانی رخ می دهد ، عفونت به بخش های درونی دندان برسد . از مهمترین عوامل پوسیدگی و ترک ها می باشد.  برای جلوگیری از بروز مشکل و نیاز به عصب کشی به توصیه زیر عمل کنید :

مسواک زدن به صورت صحیح  – حتما روزی یکبار حداقل مسواک بزنید.

توصیه می شود از خمیردندان های حاوی فلوراید استفاده کنید. فلوراید در سلامت دندان و تقویت مینای دندان ها موثر است .

سعی کنید مسواک هایی مناسب استفاده کنید. توجه داشته باشد که مسواک ها باید هر چند وقت یکبار تعویض گردند.

مراجعه  مرتب به پیش دندانپزشک و معاینه دندان های شما. در صورتی که پوسیدگی دندان شما در مراحل اولیه باشد ، دکتر میتواند قبل از این که نیاز به عصب کشی داشته باشید ، جلوی آن را بگیرد.

رژیم غذایی مناسبی را برای خود انتخاب کنید و از خوردن مواد غذایی که باعث پوسیدگی دندان می شود پرهیز کنید مانند موادقندی

معمولا از عصب کشی برای تسکین درد دندان بیمار استفاده می شود و درد بیمار در طی چند روز برطرف می شود . اما اگر عصب کشی انجام نشود ممکن است عفونت به استخوان انتقال پیدا کند. حتی در برخی مواقع ممکن است باعث تحلیل استخوان و از دست دندان منجر شود و به وسیله عصب کشی می شود از بروز اینگونه اتفاقات جلوگیری کرد و دندان طبیعی را حفظ کرد.

بعد از انجام عصب کشی دندان به نوعی خشک است و شکننده است. توصیه می شود حتما بعد از عصب کشی برای دندان عصب کشی شده خود از روکش استفاده کنید.

عصب کشی دندان ، درمانی برای حفظ دندان و جلوگیری از پوسیدگی آن است. عصب کشی در مقابل درمان هایی که برای بی دندانی مانند ایمپلنت یا بریج وجود دارد به صرفه تر است و می توانید دندان طبیعی خود را نیز حفظ کنید.

عصب کشی در تجریش کلینیک یا درمان دریشه در کلینیک تجریش توسط بهترین دندانپزشکان با بهترین امکانات انجام می شود تا رضایت شما بیماران عزیز به خوبی جلب شود .

برای دریافت مشاوره رایگان و اطلاع از قیمت عصب کشی در تجربش  با شماره زیر تماس بگیرید.