عفونت بافت های لثه ای و التهاب لثه را بیماری های لثه می نامند که انواع مختلفی نیز دارد. ما در این پست به بیماری های لثه و مشکلات آن ها می پردازیم.

مراحل ارتودنسی

متخصص ایمپلنت

پریودنتیت مزمن

این بیماری یک وضعیت شدید بیماری لثه می باشد. این بیماری باعث می شود که لثه ها اطراف استخوان دارای التهاب شدید شده و عفونت کند و استحکام دندان ها را به خط می اندازد و آن ها را دچار مشکل می کند. این بیماری در واقع از بیماری لثه ای ژنژیویت می آید. تماکی موارد بیماری پریودنتیت از این بیماری حاصل شده ولی تمامی بیماری های ژنژیویت به پریودنتیت تبدیل نخواهد شد. بهتر است برای این که بیماری های پریودنتیت به پریودنتیت تبدیل نشود در اسرع وقت درمان شده و از گسترش آن جلوگیری شود. پریودنتیت مزمن ، انواع دارد و آن ها طبق گسترش بیماری تقسیم بندی می شوند. میزان گسترش این بیماری ها توسط عکس ها مخصوص قابل شناسایی می باشد. این بیماری دارای علائم : تخریب استخوان ، تورم ، خونریزی های شدید ، قرمزی لثه ها شیار های بسیار عمیق ، زیاد شدن فاصله بین دندان ها و لق شدن دندان ها است.

ژنژیویت چیست؟

یک بیماری خفیف لثه ای می باشد که اکثر افراد به آن دچار می باشند. این بیماری بافت های نرم لثه را خراب کرده و باعث می شود که لثه ها دچار تورم شوند. این بیماری معمولا توسط مردم قابل تشخیص نمی باشد چون دارای درد نسیت و لی با چک آپ دندان پزشک قابل تشخیص می باشد. علائم این بیماری معمولا خون ریزی لثه توسط مسواک ، نخ دندان و یا لمس کردن لثه می باشد. تورم لثه ها و قرمزی آن ها علائم دیگری از این بیماری است.  ممکن است در بین دندان ها و لثه ها شیار هایی به وجود بیاید به اسم پاکت کاذب. این پاکت ها آسیبی به استخوان فک نمی رساند.

آبسه پریودنتال

این نوع بیماری درواقع عفونت لثه ای می باشد که در آن ها محل پاکت ها دچار آبسه می شود. این عفونت های لثه ای می تواند اتصال دندان ها را خراب کرده و آن ها را به خطر بیاندازد. این عفونت لثه ای معمولا با درد ، ترشح چرک ، لق شدن دندان ها ، تحلیل رقتن استخوان ، تورم صاف در اتشعاب ریشه و حساسیت به ضربه ها می باشد.

ضایعه پریو

ریشه ها دندان معمولا به عصب و رک های خونی اتصال دارند. ممکن است در بعضی اوقات عفونت ریشه ها دندانی به لثه های اطراف خود صرایت کند و باعث بیماری و عفونت های لثه ای شود.در این نوع از عفونت ها ، درمان ریشه یا اندونسی دندان ها همراه با درمان لثه یا پریودنتال انجام می شود تا مشکل به صورت کامل رقع شود.

پس روی کردن لثه ها

ممکن است گاهی اوقات لثه های دندان ها بر اثر مسواک زدن سفت و محکم و یا دلایل دیگر ، بافت لثه ای کوتاه شود و سر ریشه دندان ها نماین شود. علائم این بیماری نمایان شدن سر ریشه دندان ها ، بد شکل شدن دندان ها و بلندتر شدن دندان ها و حساسیت نشان دندان دندان ها نسبت به سرما و گرما