عصب کشی چگونه انجام می شود ؟

برای دانستن اینکه عصب کشی چگونه انجام می شود و مراحل عصب کشی بهتر است اول کمی با ساختار دندان آشنایی پیدا کنید .

وقتی قسمتی از بدن یک انسان دچار عفونت می شود باید هرچه زودتر آن عفونت برطرف شود. وقتی یک دندان یا فضای پالپ آن دچار عفونت می شود درمان عصب کشی انجام می شود.  دندان از قسمت های مختلفی تشکیل شده است. مینای دندان سخت ترین ماده ای است که بدن انسان یافت می شود. پس در داخل دندان محفظه به نام پالپ وجود دارد.

پالپ دندان

محفظه ای در داخل دندان است که پالپ دندان نامیده می شود. این محفظه دارای رگ های خونی و عصب می باشد که بعد از رشد کامل دندان بی استفاده می شود. عفونت دندان در محفظه پالپ دندان ایجاد می شود که در بیشتر موارد همراه درد است. این محفظه از وسط های دندان وجود دارد که توسط شاخه های در ریشه های دندان امتداد پیدا کرده است.

مراحل درمان عصب کشی دندانی

مرحله اول

عصبر کشی دندان با رابر دم آغاز می شود. رابر دم یک ورقه لاستیکی می باشد که وظیفه ایزوله کردن دهان را دارد. دندان پزشک رابر دم را بعد از تزریق بی حسی به بیمار در دهان بیمار قرار می دهد تا دندان را از فضای دهانی خارج کند. این رابر دم باعث می شود که دندان کاملا خشک بماند و از برخورد بزاق دهان به دندان جلوگیری کند تا درمان بدون مشکل انجام شود.

بزاق دهان می تواند حاوی باکتری و میکروب باشد که با روش ایزوله کردن فضای دهانی از ورود این باکتری های و میکروب های به و فضای پالپ جلوگیری می شود. در روت کانال ، دندان پزشک سعی دارد تا تمامی میکروب های داخل فضای پالپ و دندان را خالی کرده و آن را کاملا پاکیزه کرده و ممکن است با ورود بزاق دهان به آن دوباره دارای میکروب شود.

مرحله دوم

در این مرحله دندان پزشک سعی می کند که با استفاده از لوازم مخصوص دندان پزشکی یک حفره نازک در دندان ایجاد کند تا به فضای پالپ دندان دسترسی پیدا کند. این کار را دندان پزشک با یک وسیله دریل دندان پزشکی انجام می دهد. ایجاد حفره در دندان های عقبی را در سطح جونده ایجاد کرده و در دندان های جلویی از پشت دندان ها ایجاد می کنند. در این مرحله دندان پزشک تمامی سطح پوسیده دندان را بر می دارد و یا مواد پرکردگی را جدا می کند.

نگران این مرحله نباشید چون دندان پزشک برای این که بیمار احساس درد نکند ، بی حسی تزریق می کند. البته باید گفت که بی حسی از فشاری که به دهان وارد می شود جلوگیری نمی کند. یعنی شما در هنگام دریل دندان پزشکی ، لرزش حاصل از آن را احساس می کنید ولی دردی احساس نخواهید کرد. بهتر است در هنگام درمان اگر احساس درد داشتید به دندان پزشک اطلاع دهید تا دوباره قسمت مورد نظر را بی حس کند.

مرحله سوم

دندان پزشک در این مرحله سعی می کند تمامی مجرا های ریشه دندان را بررسی کند تا تمامی آن را کاملا پاکیزه کند. برای این کار دندان پزشکان از میکروسکوپ مخصوص دندان پزشکی استفاده می کنند تا تمامی فضا های مخصوص ریشه دندان را پیدا کنند. بسیاری از این مجرا ها توسط چشم قابل مشاهده نیستند. در ریشه های دندان مجرا های زیادی وجود دارند که باید تحت درمان قرار گیرند.

دندان های مانند آسیاب بزرگ و کوچک برای درمان نیاز بیشتری به این نوع وسیله دارند. استفاده از میکروسکوپ دندان پزشکی باعث می شود تا درصد موفقیت درمان بالا برود. ممکن است دندان پزشک عمومی دارای این گونه وسایل نباشد چون باعث می شود که هزینه درمان بالا برود.

مرحله چهارم

در این مرحله دندان پزشک سعی دارد تا طول ریشه های دندان را بسنجد. دندان پزشک سعی دارد تا تمامی فضای ریشه را تمیز کند و فراتر از آن نرود. تمیز کردن کل فضای ریشه های دندان باعث می شود که درد به حداقل رسیده و از بین برود و درمان به موفقیت کامل برسد. طول ریشه های دندان به طور معمول نیم میلیمتر می باشد.

چگونه ریشه دندان اندازه گیری می شود

همانطور که گفته شد دندان پزشک نیاز دارد تا طول مجرای ریشه را اندازه گیری کند و برای این کار دو روش وجود دارد

روش اول

در طی سال های اخیر علم دندان پزشکی پیشرفت های قابل توجهی کرده است. وسایل جدید الکترونیکی به تشخیص طول ریشه دندان کمک می کنند. دندان پزشکان یک عدد از سیم های دستگاه را به فایل مخصوص عصب کشی متصل کرده و فایل دیگر را در قسمت داخلی لب های بیمار قرار می دهند.

هنگامی که پزشک فایل مورد نظر را وارد دندان می کند و یک مدار الکتریکی ایجاد می شود. زمانی که فایل در درون ریشه قرار دارد تغییرات مقاومتی باعث می شود که دستگاه بوق بزند. هرچه فایل به انتهای مجرای ریشه نزدیکتر شود باعث می شود که صدای بوق دستگاه افزایش یابد و انتهای ریشه دندان مشخص شود. دستگاه الکترونیکی تنها زمانی را نشان می دهد که فایل به انتهای ریشه رسیده باشد ولی نشان دهنده اندازه ریشه نیست. اندازه ریشه دندان با استفاده از فایل های مخصوص ریشه دندان اندازه گیری می شود.

روش دوم

روش دوم یک روش سنتی می باشد که دندان پزشک از عکس های پرتو ایکس برای تشخیص ریشه دندان استفاده می کند. دندان پزشک با استفاده از قرار دادن فایل های دندان پزشکی که برای تشخیص اندازه ریشه باشند ، از دندان عکس پرتو ایکس گرفته تا نشان داده شود که فایل تشخیص ریشه تا چه اندازه ای در ریشه دندان رفته است. این فایل های به وضوح در عکس دیده می شود تا به راحتی بتوان طول ریشه دندان را تشخیص داد.

مرحله پنجم

در این مرحله دندان پزشک مجرای ریشه را به صورت کامل تمیز کرده و آن رشته های عصبی و رگ های خونی آن را خارج می کند. در این مرحله تمامی عفونت ها ، میکروب ها و باکتری های داخل دندان خارج می شود. پس از این که دندان را به صورت کامل تمیز و پاکیزه کرد آن را با مواد مخصوص دندان پزشکی پر می کند تا دندان به صورت کامل پاک بماند.

در بعضی از موارد با این که دندان را عصب کشی کرده اند اما دندان دچار آسیب شده است و باید درست شود. گاهی برای دندان عصب کشی شده از روکش های دندانی استفاده می کنند تا هم از دندان محافظت شود و فرد راحتی قبل را احساس کند.

فیلم مراحل عصب کشی

مراحل عصب کشی  با فیلم در پایین می توانید مشاهده فرمایید.

مراحل عصب کشی با عکس :

مراحل عصب کشی با عکس

عصب کشی چند جلسه طول می کشد ؟

عصب کشی دندان معمولا در طی دو جلسه انجام می شود.

طول جلسه درمان عصب کشی کمی طولانی است و به همین علت دندانپزشک ادامه درمان را به جلسه بعد می اندازد. همچنین در طی این مدت زمان در صورتی که کانال ها به خوبی تمیز نشده باشند و یا پالپ دندان به درستی تخلیه نشده باشد تا جلسه بعد مشخص می شود و دکتر در جلسه بعد درمان خود را تمام می کند.

در صورتی که دکتر از تکمیل درمان عصب کشی اطلاع پیدا کرد ، روکش دندان را قرار می دهد .

مقالات زیر نیز برای شما ممکن است مفید باشد :

عصب کشی

عوارض عصب کشی