ریتینر هاولی چیست؟

ریتینر

در اصل باید بگوییم یکی از متداول ترین نگهدارنده هایی که برای دندان ها پس از ارتودنسی استفاده می شود، ریتینر هاولی است. این نگهدارنده ترکیبی از اکریل، و سیم های فلزی داشته و از جلوی دندان ها عبور می کند. یکی از ویژگی ها و مزایایی که می توانیم برای این نگهدارنده بیان نماییم، ساخت آن از روی مدل دندان های شخص می باشد.

به راحتی بر روی سقف دهان می چسبند و دندان های شما را نگه می دارند. سیم های اکریلیکی که برای ساخت ریتینر این مورد استفاده قرار میگیرند، وظیفه دارند تا دندان های شما را در موقعیت خود حفظ نمایند. این اکریلیک ها با رنگ و الگو های مختلفی تزیین می شوند.

پس با این شرایط، تصور نکنید که وقتی شما بریس های ارتودنسی را از روی دندان های خود برداشتید، به کل دندان هایتان درمان شده است. در اصل این مرحله پایان ارتودنسی و آغاز دوره استفاده از ریتینر به شمار می رود. این مرحله فوق العاده حساس بوده، و ضروری نیز به شمار می رود.

ممکن است شما در طول دوره درمان ارتودنسی با برخی مشکلات و تغییرات جزئی در بافت لثه مواجه شوید. از این رو به محض این که بریس های ارتودنسی را از دهان خود خارج نمودید، لازم است اقدام به استفاده از نگهدارنده ها یا ریتینر نمایید.

این نگهدارنده ها متناسب با دهان و دندان شما ساخته شده، و برای جلوگیری از بازگشت تغییرات در دندان های شما، مورد استفاده قرار می گیرند.

کدام ریتینر بهتر است؟ 

ریتینر

این نگهدارنده های دندان خود به دو دسته ثابت و متغیر تقسیم می شوند. حال بگذارید بپرسیم ریتینر متحرک بهتر است یا ثابت؟ بهتر است پیش از پاسخ به این سوال، با ویژگی های این دو نوع نگهدارنده آشنا شویم. نگهدارنده های ثابت همچون ارتودنسی ثابت، ویژگی ها و حساسیت های خاصی دارند.

زمانی که فرد اقدام به استفاده از این نگهدارنده ها می نماید، باید برخی اصول بهداشتی را به صورت منظم رعایت نماید. اصولا متخصصین ارتودنسی این روش ریتینر را به بیمار پیشنهاد می دهند. زیرا نگهدارنده های ثابت می توانند نتیجه بهتری را برای حفاظت از دندان به بار آورد.

البته متخصص ارتودنسی بسته به شرایط همترازی، و وضعیت بایت و همچنین بسته به سلیقه بیمار، اقدام به معرفی یکی از نمونه های ریتینر ثابت می نماید. پس از انتخاب نمونه مورد نظر، پزشک آن را بر روی دندان ها نصب می کند.

از طرف دیگر نمونه ای نگهدارنده متحرک نیز وجود دارد. مسلما استفاده از این ریتینر ها می تواند نتیجه مناسبی را برای بیمار به بار آورد. اما باید بگوییم ممکن است نسبت به نگهدارنده های ثابت مزایای چندانی نداشته باشند. تنها ویژگی استفاده از آنها، خروج و استفاده از آنها می باشد.

هر زمان بخواهید می توانید ریتینر متحرک را از دهان خارج نموده، و مجددا آن را در زمان دیگری در دهان قرار دهید. پس این مزیت باعث می شود، تا افراد به استفاده از این نگهدارنده ها، تمایل بیشتری از خود نشان دهند.

 

علت شکستن ریتینر ثابت چیست؟

ریتینر

مسلما با وجود داشتن مزایای بسیاری که برای استفاده از نگهدارنده ها می توانیم بیان نماییم، ممکن است به دلایل مختلفی نیز این نگهدارنده ها دچار شکستگی شوند. اگر فرد بیمار در زمان تغذیه، مراقبت های لازم را انجام ندهد، بدون شک با مسئله شکست ریتینر مواجه خواهد شد.

مثلا استفاده از خوراکی های سفت، ترد، چسبناک و .. منجر می شود تا پلاک های نگهدارنده دچار شکستگی شوند. این نکته را به خاطر داشته باشید که ریتینر ثابت زمانی مورد استفاده قرار می گیرد، که از بیمار قصد دراد از بازگشت تغییرات ایجاد شده در دندان های خود جلوگیری به عمل آورد.

زمانی که از ریتینر ثابت استفاده می کنید، به این معنا نیست که این نگهدارنده ها دائمی هستند، و نیازی به تعویض ندارند. باید بگوییم ممکن است با هر وسیله ای این نگهدارند ها دچار شکستگی شوند. پس باید پس از مدتی آنها را تعویض نمایید.

مسئله ای که همیشه افراد با ان روبرو هستند، این است که در بیشتر موارد فرد متوجه شکستگی در ریتینر خود نمی شود. پس از این که دندان ها حرکت نمودند، و دیر شده است، فرد متوجه وجود شکستگی در پلاک های نگهدارنده های دندان خود می شود.

پس بهتر است پس از آغاز استفاده از این نگهدارنده ها، حتما در حین تمیز کردن ریتینر یا صرف غذا، بسیار به آنها دقت نموده و مراقب باشید. تا با شکستن نگهدارنده ها مواجه نشوید. یا این که هر چند وقت یکبار به پزشک خود مراجعه نموده تا از سالم بودن نگهدارنده مطمئن شوید.

قیمت نگهدارنده یا ریتینر چقدر است؟

ریتینر

هر یک از نمونه های نگهدارنده، بسته به نوع و کاربردی که دارند، و مواد اولیه ای که برای ساخت آنها استفاده می شود، از هزینه متفاوتی برخوردار می باشند. قیمت بدون شک متغیر بوده و می تواند تغییر کند.

برای اطلاع از قیمت ریتینر با شماره 09397777221 تماس بگیرید و یا از طریق واتساپ یا تلگرام با ما در ارتباط باشید .

نگهدارنده های شفاف نوع دیگری از این ریتینر ها به شمار می روند. هزینه ریتینر شفاف نیز بر حسب مواد اولیه ای که برای ساخت آن مورد استفاده قرار می گیرد، متغیر می باشد. پس اگر بخواهید در مورد هزینه ریتینر صحبت کنیم، باید بگوییم این هزینه بسته به شرایط و ویژگی های هر نوع نگهدارنده می تواند متفاوت باشد.

هزینه نگهدارنده های ثابت بدون شک کمتر از هزینه ریتینر متحرک ارتودنسی خواهد بود. همانطور که در ارتودنسی ثابت شما با هزینه مناسب تر و کمتری رو به رو هستید. این نگهدارنده های متحرک دارای وسایلی می باشند، که نیاز است هر از چندگاهی تجدید شده و تعویض شوند.

در حالی که نگهدارنده های ثابت چنین هزینه هایی را در بر نمیگیرد. از سوی دیگر زمانی که شما از نگهدارنده برای فک بالا استفاده می کنید، نسبت به ریتینر فک پایین باید زودتر ان را تعویض نمایید. پس نگهدارنده های فک پایین از دوام بیشتری برخوردار بوده، و بیشتر عمر می کنند.

 

Post a comment

Your email address will not be published.

  1. ممنون از توضیحاتتون کاملا مفید و آموزنده بود

کلینیک دندانپزشکی تجریش برای حفظ آرامش بیماران در تمام مراحل درمان سعی در ایجاد فضایی آرام و بسیار زیبا با تفکیک بخش های درمانی جداگانه نموده است. علاوه بر این کلینیک تجریش از لحاظ موقعیت مکانی از دسترسی بسیار آسانی برخوردار می باشد تا تمام بیماران از هر نقطه شهر بتوانند به راحتی با وسیله نقلیه عمومی یا شخصی به این مرکز تشریف بیاورند.
پرداخت اقساط تمامی هزینه ها بدون بهره - حتی بدون چک می باشد.

مشاوره و ویزیت رایگان : درمان عمومی و زیبایی دندان

ویزیت تخصصی رایگان توسط دکتر متخصص هر بخش صورت می گیرد. و به شما طرح درمان داده خواهد شد. اگر دندان های شما نیاز به جرم گیری و یا ترمیم داشته باشد. به شما اعلام خواهد شد. در صورت نیاز به پیوند استخوان لثه جهت ایمپلنت، توسط متخصصین لثه صورت خواهد گرفت.

فرم درخواست مشاوره و ویزیت

Reservation Form

© 2024 Tajrish Clinic. All Rights Reserved