در این مقاله با هم به بررسی و مقایسه اوردنچر و دندان مصنوعی می پردازیم. برای تشریح و مقایسه مناسب ابتدا هر کدام را به طور کامل معرفی می کنیم و در نهایت به مقایسه تفاوت اوردنچر و دندان مصنوعی و شباهت های آن ها می پردازیم. ابتدا با دندان مصنوعی شروع می کنیم.

دندان مصنوعی

دندان مصنوعی

دندان های مصنوعی همانطور که از نامشان مشخص است دندان ها و لثه ای ساخته شده در لابراتور ها و به صورت مصنوعی هستند و به این منظور تهیه شده اند که جایگزین دندان های طبیعی از دست رفته یا افتاده فرد باشند. دندان های مصنوعی می توانند به صورت کامل یا بخشی باشند ، به این معنا که ممکن است تمام دندان هایتان را جایگزین کند یا تنها فک بالایی یا پایینی را شامل شود و یا فقط چند دندان از دست رفته را پوشش دهد.
صرف نظر از اینکه به کدامیک از انواع دندان مصنوعی نیاز دارید ، آن ها به صورت اختصاصی متناسب با فک و دهان هر فرد تهیه می شوند تا از منظر دیداری نیز با سایر دندان های طبیعیتان همخوانی داشته باشند.

جنس دندان مصنوعی از چیست ؟

در گذشته دندان مصنوعی هایی که توسط دندان پزشکان تولید می شد از جنس سرامیک و پلاستیک بود اما با پیشرفت علم ، دندان های مصنوعی جدید معمولاً از جنس رزین های بسیار سخت هستند. موادی که برای تولید خود دندان ها استفاده می شود معمولاً منی شکننده تر از دندان های طبیعی هستند و ممکن است به راحتی شکسته شوند یا ترک بردارند اگر که به خوبی تحت مراقبت نباشند. همچنین این مواد بسیار سریعتر از دندان های طبیعی افراد تحلیل می روند و خراب می شوند و به همین علت تقریباً باید 5 سال یک بار تعویض شوند.

ساختار پشتیبانی دندان مصنوعی که دندان ها را در کنار هم نگه می دارد و مانند یک لثه واقعی عمل می کند معمولاً از جنس رزین هایی که برای ساخت دندان ها استفاده می شوند ، می باشد.

مزایای دندان مصنوعی

دندان های مصنوعی نه تنها باعث زیبا شدن ظاهر لبخند انسان هایی که دندان های از دست رفته دارند ، می شوند بلکه باعث ساختار دهان و نسبت های آن با گونه و لب ها را هم حفظ می کنند. همچنین با استفاده از دندان های مصنوعی امکان خوردن مواد غذایی که نیاز به جویدن دارند برای اشخاص فراهم می شود که امکان حفظ رژیم غذایی و رساندن مواد غذایی موردنیاز به بدن را فراهم می کند. در نهایت باید این نکته را متذکر شد که دندان های مصنوعی یکی از بهترین راه حل های جایگزین دندان های خراب ، از دست رفته ، پوسیده یا شکسته است تا سلامتی دهان و دندان ها نیز حفظ شود.

اوردنچر

اوردنچر

اوردنچر ها لوازم دندانی قابل جا به جایی هستند که به منظور جایگزین برخی یا تمام دندان عای طبیعی فرد در نظر گرفته شده اند. زمانی که یک فرد دندان هایش را از دست می دهد ، مدل استخوان فکش به مرور زمان تحلیل می رود و تغییر می کند. این کار ممکن است شرایط را برای استفاده از دندان مصنوعی دشوار می کند تا به راحتی در فضایی که تنگ شده است جاسازی شود. دندان پزشکان به این نتیجه رسیدند که با چسباندن دندان مصنوعی به یکی از دندان های طبیعی یا ایمپلنت دندان ، بسیار راحت تر می توانند آن را در جای خود پایدار و استوار نمایند. این وسیله اوردنچر نامیده می شود.

مزایای اوردنچر

اودرنچر ها نیز مانند دندان های مصنوعی به صورت کامل و یا بخشی موجود هستند که به ساختار دندان ها یا ایمپلنت های دیگر متصل می شوند. بر اساس تحقیقات به عمل آمده اوردنچر ها باعث کاهش تحلیل استخوان فک در صورت افتادن دندان ها و فشار آمدن به سایر قسمت های دهان می شود و منجر به ثابت شدن دندان مصنوعی می شود. برای بیمارانی با موارد مرتبط با دندان های مصنوعی می تواند بسیار مفید واقع شود.

به طور کلی ، اوردنچر ها کارکرد بسیار بهبود یافته تر اما حساستری نسبت به دندان مصنوعی های معمولی ارائه می دهد. به همین دلیل ممکن است بعد از مدتی نیاز به تنظیم سازی مجدد داشته باشند. اوردنچر ها معمولاً از جنیس اکلیریک ساخته می شوند و با بالا بردن مقاومت استخوان ، به بیمار اطمینان خاطر می دهد که این قطعه ماندگار خواهد بود. همانند دندان های مصنوعی ، اوردنچر ها نیز قابل جداسازی و خراج کردن از جایشان هستند.

مراقبت از اوردنچر

برای جلوگیری از ایجاد حفره و یا بیماری های لثه ، بیماری که از اوردنچر استفاده می کند باید رویه عادی حفظ سلامت دهان و دندانش را رعایت کند. باید در هنگام شب دندان مصنوعی را از داخل دهان خارج کرده و تمامی متعلقات مربوط به آن را تمیز کند. بهتر است از موارد و نکات ذکر شده توسط دندان پزشک را رعایت کند و آن ها را به صورت مرتب ملاقات کند تا مطمئن شود که سلامت لثه پا بر جاست.

اگر که برای نخستین بار قصد استفاده از دندان مصنوعی را دارید می توانید گزینه استفاده از اوردنچر را به دندان پزشکتان پیشنهاد بدهید و او حتماً این نکته را در نظر خواهد داشت که بهترین و ایمن ترین درمان را برایتان در نظر بگیرد.

جمع بندی

به طور کلی بخواهیم این دو مورد را با هم مقایسه کنیم و به ذکر تفاوت اوردنچر و دندان مصنوعی بپردازیم باید گفت ، اوردنچر ها دندان مصنوعی های پیشرفته تری هستند که زمانی کاربرد اصلی خود را به معرض نمایش می گذارند که امکان استفاده از دندان مصنوعی عادی به علت تحلیل رفتن استخوان فک نباشد و در کل می توان گفت همان دندان مصنوعی است که به کمک نگه دارنده های کمکی دیگری در جای خود قرار می گیرند.

Post a comment

Your email address will not be published.

کلینیک دندانپزشکی تجریش برای حفظ آرامش بیماران در تمام مراحل درمان سعی در ایجاد فضایی آرام و بسیار زیبا با تفکیک بخش های درمانی جداگانه نموده است. علاوه بر این کلینیک تجریش از لحاظ موقعیت مکانی از دسترسی بسیار آسانی برخوردار می باشد تا تمام بیماران از هر نقطه شهر بتوانند به راحتی با وسیله نقلیه عمومی یا شخصی به این مرکز تشریف بیاورند.
پرداخت اقساط تمامی هزینه ها بدون بهره - حتی بدون چک می باشد.

مشاوره و ویزیت رایگان : درمان عمومی و زیبایی دندان

ویزیت تخصصی رایگان توسط دکتر متخصص هر بخش صورت می گیرد. و به شما طرح درمان داده خواهد شد. اگر دندان های شما نیاز به جرم گیری و یا ترمیم داشته باشد. به شما اعلام خواهد شد. در صورت نیاز به پیوند استخوان لثه جهت ایمپلنت، توسط متخصصین لثه صورت خواهد گرفت.

فرم درخواست مشاوره و ویزیت

Reservation Form

© 2024 Tajrish Clinic. All Rights Reserved