برنامه ریزی درمان و قرار دادن ایمپلنت دندان

به طور سنتی ، قرار دادن ایمپلنت دندان یک فرایند بصری بوده است. با این حال ، پیشرفت های اخیر در فناوری های تشخیصی و درمانی سه بعدی ، باعث تغییر چشمگیر رویکرد پزشکان نسبت به برنامه ریزی درمانی و قرار دادن ایمپلنت های دندانی شده است. پیشرفت در تصویربرداری سه بعدی و دسترسی بیشتر به نرم افزار اختصاصی برنامه ریزی ایمپلنت 3 بعدی ، اکنون برنامه های درمانی دقیق و قابل پیش بینی کاشت را امکان پذیر کرده است که بسیاری از حدس ها را از بین می برد. علاوه بر کمک به پزشک ، با سهولت و اطمینان بیشتری به کاشت ایمپلنت ، این فناوریهای ایمپلنت با هدایت رایانه همچنین ارتباط بیمار را بهبود بخشیده و از این طریق مراقبت و پیامدهای بیمار را بهبود می بخشند.

در پرسش از دندان پزشکان معلوم شد که وقتی صحبت از نرم افزار برنامه ریزی با راهنمایی رایانه است ، 55٪ از پاسخ دهندگان هنوز از این نوع نرم افزارها در عمل خود استفاده نمی کنند ، هرچند بیش از 75٪ پزشکانی که از این نرم افزار پیشرفته استفاده نمی کنند. در آینده قصد استفاده از نرم افزارهای راهنمایی رایانه ای را دارید. از بین پزشکانی که قبلاً نرم افزار برنامه ریزی اختصاصی را در تمرین خود یکپارچه کرده اند ، بیش از 80٪ خودشان با این نرم افزار کار می کنند ، برخلاف مشاوره با یک سرویس برنامه ریزی برای درمان کاشت شخص ثالث.

پرتونگاری دندان چیست؟

پرتونگاری دندان ها تصاویری از دندان ها ، استخوان ها و بافت نرم اطراف دندان ها برای تعیین وضعیت دهان است. تصویر اشعه X دندانپزشکی ساختار دندان پنهان مانند دندان عقل (دندان شماره 8) را نشان می دهد ، وضعیت ریزش استخوان که چشم غیر مسلح نمی تواند متوجه آن شود. اشعه ایکس دندان برای پیگیری بعد از معالجه دندان انجام می شود.

اشعه ایکس دندانپزشکی شامل اشعه X نیش بال ، اشعه X هرمی ، اشعه X نیش ، اشعه X پانوراما است.

آیا تصویر پرتونگاری ایمپلنت دندان لازم است؟

کاشت دندان توسط ایمپلنت راه حل مناسبی برای درمان دندانهای از دست رفته یا دندانهایی است که باید ترمیم شوند ، با رشد تکنولوژی و فرآیند کاشت دندان طبق مراحل استانداردهای بین المللی انجام می شود.

در مرحله ای که دندانپزشک سلامت دهان و دندان بیمار را معاینه می کند ، وی مجبور به گرفتن عکس اشعه ایکس پانوراما از دندان ها می شود ، تصویر پرتونگاری دندان کاشت به دندانپزشک کمک می کند تا مکان مناسبی را برای از دست دادن دندان ها تعیین کند. ، پشتیبانی عالی از جراحی های کاشت دندان. اشعه X دندان ها همچنین در تعیین دقیق تر ضخامت استخوان فک کمک می کند

رادیولوژی دندان

رادیولوژی دندان

چگونه تصویر اشعه ایکس ایمپلنت دندان در کاشت دندان پشتیبانی می کند؟

هر فرد برای شناسایی وضعیت مناسب دندان هایی که به اشعه X دندان نیاز دارند ، دارای استخوان فک متفاوت است. از نتایج اشعه X دندانپزشکی که دندانپزشک برای ایجاد ستون مناسب ایمپلنت ، تعیین ضخامت دقیق استخوان فک ، موقعیت عصب فک تحتانی ، موقعیت سینوس ماگزیلا را تعیین می کند.

نقش پرتونگاری دندان چیست؟

تصویر پس از پرتونگاری دقیق دندان به دندانپزشک این امکان را می دهد که مشکلات داخلی دندان را به روشنی ببیند ، بیماریهای دهان را تشخیص و درمان کند:

مشکلاتی که در دهان مانند پوسیدگی دندان ، آسیب دیدگی استخوان ، آسیب دیدگی دندان (ریشه شکسته) وجود دارد. اشعه ایکس دندانپزشکی برای تشخیص مشکلات در اوایل قبل از شروع علائم انجام می شود

دریابید که دندانها در جایی قرار ندارند یا مواردی که در لثه نفوذ می کند. دندان هایی که نزدیک به هم هستند که لثه ها را سوراخ می کنند ، دندان های ممنوعه خوانده می شوند.

وضعیت دندانهای دائمی در حال رشد در فک را برای نوزادانی که دارای دندان کودک هستند ، بررسی کنید.

درمان حفره های بزرگ یا خطرناک ، دندان های سخت کوچک ، جراحی کانال ریشه یا کاشت دندان را پیدا کنید.

در صورت عدم تراز شدن دندان ها ، روش درمانی پیدا کنید (روش ارتودنسی).

رادیولوژی دندان

رادیولوژی دندان

OPG برای کاشت دندان

ارتوپانتوموگرام (OPG) حاصل از پیشرفت در فناوری تصویربرداری دندان ، امکان اسکن کل فک بالا و پایین را در همان زمان اسکن دندانها و استخوان فک از گوش به گوش می دهد.

بر خلاف روش های قبلی گرفتن اشعه ایکس ، یک دستگاه پرتونگاری دیجیتال OPG حدود یک دقیقه طول می کشد و استخوان های صورت ، دندان ها و سینوس ها را در یک تصویر نشان می دهد و هیچ نگهدارنده فیلم اشعه ایکس برای نیش زدن وجود ندارد.

برای ارزیابی روشهای درمانی ایمپلنت ، ما به اشعه X دیجیتال متکی هستیم تا بهترین تصویر ممکن از استخوان زیرین را که در آن کاشته می شود ، بدست آوریم. OPG دیجیتال برای دیدن اینکه آیا بیمار برای کاشت دندان مناسب است ، برای ایجاد برنامه های درمانی و برآورد هزینه ها استفاده می شود. از تصاویر نیز می توان دریافت که آیا پیوند استخوان یا سینوس به عنوان بخشی از درمان کاشت دندان مورد نیاز است یا خیر.

چرا OPG دیجیتال

  • پوشش گسترده ای از استخوان های صورت و دندان ها در یک تصویر
  • دوز پرتودرمانی پایین بیمار
  • راحتی معاینه برای بیمار (نیازی به فیلم در دهان قرار نمی گیرد)
  • قابلیت استفاده در بیمارانی که نمی توانند دهان را باز کنند و یا باز شدن محدود است
  • مدت کوتاهی برای ساخت تصویر لازم است
  • تصاویر پانوراما تولید شده کمک بصری مفیدی در ارائه پرونده هستند

 

بیمار قبل از رادیولوژی دندان چه باید به رادیوگرافی بگوید؟

اگر باردار هستید یا اگر فکر می کنید ممکن است باردار شوید ، باید به رادیوگرافی بگویید زیرا این خطر کوچک وجود دارد که پرتوی اشعه ایکس به جنین آسیب برساند.

 

همچنین باید به رادیولوژیست اطلاع دهید که بیش از چند دقیقه در ایستادن مشکل دارید.

 

شرح روش پرتونگاری دندانپزشکی

قبل از اشعه ایکس از شما خواسته می شود هرگونه جواهرات یا عینک را جدا کنید. سپس به یک اتاق اشعه ایکس منتقل می شوید ، که در آن تکنسین به شما دستورالعمل می دهد و روش را انجام می دهد.

 

در طول اشعه X OPG از شما خواسته می شود که در مقابل دستگاه اشعه ایکس ایستاده یا بنشینید و چانه خود را روی یک قسمت پلاستیکی قرار دهید. برای اطمینان از این که هنوز سر شما در طول عمل باقی نمانده است ، باید به آرامی روی دهان خود فشار بیاورید. سپس بخشی از دستگاه به محض گرفتن تصاویر در اطراف سر شما می چرخد.

 

در طی یک روش سفالوگرام از شما خواسته می شود که در مقابل دستگاه اشعه ایکس بایستید یا بنشینید و میله های کوچکی در گوش شما قرار می گیرد تا به تراز کردن سر شما کمک کند.

 

اسکن به طور معمول کمتر از 30 ثانیه طول می کشد

 

چه شرایطی توسط پرتونگاری دندان قابل تشخیص است؟

OPG ها معمولاً در طول معاینه عمومی دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرند ، اما می توانند برای نظارت و تشخیص نیز انجام شوند:

 

  • دندانها (بررسی کلی)
  • دندانها (حفره ها)
  • انقباض دندان
  • شکستگی
  • نابجایی
  • عفونت
  • تومورها
  • سینوس ها

چه موقع برای قرار دادن ایمپلنت باید یک اسکن CBCT انجام دهیم.

توموگرافی محاسبه شده با پرتو مخروط دندان (CT) نوع خاصی از تجهیزات پرتونگاری است که در مواردی که اشعه ایکس معمولی دندان یا صورت صورت کافی نداشته باشد مورد استفاده قرار می گیرد. پزشک شما ممکن است از این فناوری برای تولید تصاویر سه بعدی (3 بعدی) از دندان ها ، بافت های نرم ، مسیرهای عصبی و استخوان در یک اسکن استفاده کند.

 

این روش نیاز به کمی و بدون آماده سازی خاص دارد. اگر احتمال بارداری وجود دارد ، به پزشک خود بگویید. لباس های گشاد و راحت بپوشید و جواهرات را در خانه بگذارید. ممکن است از شما خواسته شود لباس راحتی بپوشید.

رادیولوژی دندان

رادیولوژی دندان

موارد متداول این روش چیست؟

CT مخروط دندان مخروط معمولاً برای برنامه ریزی درمان از مشکلات ارتودنسی استفاده می شود. همچنین برای موارد پیچیده تری که شامل موارد زیر هستند مفید است:

  • برنامه ریزی جراحی برای دندان های آسیب دیده.
  • تشخیص اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMJ).
  • قرار دادن دقیق کاشت دندان.
  • ارزیابی فک ، سینوسها ، کانالهای عصبی و حفره بینی.
  • تشخیص ، اندازه گیری و درمان تومورهای فک.
  • تعیین ساختار استخوان و جهت گیری دندان.
  • یافتن منشأ درد یا آسیب شناسی.
  • تجزیه و تحلیل سفالومتری.
  • جراحی ترمیمی.

 

روند کار چگونه است؟

در حین معاینه CT پرتو مخروط ، بازوی C یا بازوی با چرخش کامل 360 درجه و در حالی که عکسبرداری از چندین زاویه مختلف از زوایای مختلف بازسازی شده برای ایجاد یک تصویر 3 بعدی واحد ، در اطراف سر می چرخند.

 

منبع و ردیاب اشعه ایکس در دو طرف مقابل بازوی C یا بازو دستگاه نصب شده نصب شده و به صورت پیوسته می چرخد. در یک چرخش واحد ، ردیاب می تواند در هر جایی بین 150 تا 200 تصویر دو بعدی (2-D) با وضوح بالا ایجاد کند ، که سپس به صورت دیجیتالی برای شکل دادن به یک تصویر 3 بعدی ساخته می شوند که می تواند به دندانپزشک یا جراح دهان شما اطلاعات ارزشمندی در مورد سلامت دهان و دندان و دهان و دندان شما بدهد.

Post a comment

Your email address will not be published.

کلینیک دندانپزشکی تجریش برای حفظ آرامش بیماران در تمام مراحل درمان سعی در ایجاد فضایی آرام و بسیار زیبا با تفکیک بخش های درمانی جداگانه نموده است. علاوه بر این کلینیک تجریش از لحاظ موقعیت مکانی از دسترسی بسیار آسانی برخوردار می باشد تا تمام بیماران از هر نقطه شهر بتوانند به راحتی با وسیله نقلیه عمومی یا شخصی به این مرکز تشریف بیاورند.
پرداخت اقساط تمامی هزینه ها بدون بهره - حتی بدون چک می باشد.

مشاوره و ویزیت رایگان : درمان عمومی و زیبایی دندان

ویزیت تخصصی رایگان توسط دکتر متخصص هر بخش صورت می گیرد. و به شما طرح درمان داده خواهد شد. اگر دندان های شما نیاز به جرم گیری و یا ترمیم داشته باشد. به شما اعلام خواهد شد. در صورت نیاز به پیوند استخوان لثه جهت ایمپلنت، توسط متخصصین لثه صورت خواهد گرفت.

فرم درخواست مشاوره و ویزیت

Reservation Form

© 2024 Tajrish Clinic. All Rights Reserved