به احتمال زیاد در میان تمام اصطلاحات دندانپزشکی، بارها و بارها کلمه ارتودنسی را شنیده اید. کلینیک دندانپزشکی تجریش با ارائه به روزترین روش ها و بهترین مواد، آماده خدمت رسانی می باشد. ما در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت که ارتودنسی دندان برای چه کسانی مناسب می باشد؟

ارتودنسی دندان

بسیاری از افراد اطلاعات کمی در مورد ارتودنسی دندان دارند. خوب است بدانید میزان مراجعه ما به کلینیک دندانپزشکی بسیار کم می باشد. هنگامی به آن جا مراجعه می نماییم که بیماری در حال پیشرفت است و هزینه های بسیار زیادی برای درمان دندان باید بپردازیم. اگر اطلاعات خود را در شاخه های دندانپزشکی افزایش دهید می توانید دندان های زیباتری داشته باشید.

کلمه ارتودنسی در لغت به معنی ردیف کردن دندان ها می باشد. همان گونه که از نامش مشخص است به اصلاح شکل و موقعیت فک و دندان می گویند. این ناهنجاری ها دلایل متفاوتی دارد. مثلا گاهی به علت کوچک بودن فک بیمار فضا برای جا شدن دندان کم است و دندان ها حالت بدی به خود می گیرند. در بعضی از موارد امکان دارد دندان ها به دلایل متفاوتی کج باشند که ارتودنسی این اختلال را تصحیح می نماید.

ناهماهنگی دندان ها می تواند باعث ایجاد معضلات زیادی شود. به طور مثال وقتی مشغول جویدن هستید اختلال در این عمل اتفاق بیفتد. هم چنین ناهماهنگی ها باعث می شود دندان ها به خوبی به روی هم جفت نشوند. علاوه بر این در هنگام مسواک زدن به علت روی هم افتادگی دندان ها و فاصله بیش از حد تمیز کردن دندان ها  به آسانی انجام نگیرد.

به فردی که عمل ارتودنسی را انجام می دهد ارتودنتیست می گویند. این فرد بعد از گذراندن دوره های دندانپزشکی عمومی یک دوره 2 تا 4 سال را می گذراند تا جراحی ارتودنسی را انجام دهد.

ارتودنسی دندان برای چه کسانی است؟

ارتودنسی دندان برای کسانی که ناهماهنگی در فک و دندان دارند انجام می شود .به طور معمول برای مشخص شدن یک وضعیت ثابت و نرمال برای دندان و فک استانداردهایی وجود دارد. تمام مواردی که مشخص می شود شما به ارتودنسی نیاز دارید یا نه در این مقاله ذکر شده است.

دندان های فاصله دار با ایجاد ارتودنسی دندان

اگر دندان های شما فاصله زیادی داشته باشد نیاز به ارتودنسی دندان دارید. علاوه بر این اگر دندان های شما کوچک و بزرگ باشند نیز به این عمل احتیاج خواهید داشت.

در افراد نرمال فاصله دندان ها به طور معمول باید اندازه یک نخ دادن فضا وجود داشته باشد. اما در بعضی افراد این فاصله بیشتر از یک میلیمتر و گاهی تا ده میلیمتر هم می تواند برسد.

خط میانی متقارن

زمانی شما به ارتودنسی دندان نیاز دارید که خط میانی در دندان های فک پایین و دندان های بالا با هم متقارن باشند. دندان های فک بالا و دندان های فک پایین هنگامی روی هم قرار می گیرند هر کدام یک خط در قسمت جلویی دارند. به این خط، خط میانی می گویند.

دیب بایت یا اوربایت و ایجاد ارتودنسی دندان

هنگامی به ارتودنسی دندان احتیاج خواهید داشت که دندان های فک بالا جلوتر از حالت نرمال قرار داشته باشند. با ارتودنسی این حالت کاملا درمان می شود.

شلوغی و ایجاد ارتودنسی دندان

شما زمانی به ارتودنسی دندان نیاز خواهید داشت که دندان های شلوغ و نامرتبی داشته باشید.

اپن مایت

زمانی به ارتودنسی دندان احتیاج دارید که دندان های قسمت جلویی هم پوشانی لازم را نداشته باشند. وقتی فضای میان دندان های فک پایین و فک بالا در قسمت جلو ایجاد شود حتما باید جراحی ارتودنسی انجام شود.

آندر بایت

شما موقعی به ارتودنسی نیاز دارید که دندان های فک پایین در هنگام جویدن غذا از دندان های فک بالا جلوتر باشند. این حالت از مواردی محسوب می شود که حتما با عمل ارتودنسی بهتر می شود.

کراس بایت و ایجاد ارتودنسی دندان

هنگامی که به ارتودنسی دندان نیاز دارید که دندان های فک پایین وقتی دهان بسته می شود در قسمت داخلی دندان های فک بالا قرار داشته باشند.

نقشه درمان و ارتودنسی دندان

وقتی به مطب برای ارتودنسی دندان مراجعه می کنید دندانپزشک مربوطه با معاینه کامل مشخص می کند که به عمل نیاز دارید یا خیر. هنگامی که عمل ارتودنسی متناسب با نقشه درمان مشخص شد شکل صحیح درمان برای شما مشخص می شود. عوامل تاثیرگذار بر نقشه درمان شامل موارد زیر می باشد:

  1. معاینه های بالینی که وضعیت و سلامت دندان و فک شما را مشخص می نماید و بسیار اهمیت دارد.
  2. تاریخچه مربوط به دندانپزشکی و پزشکی که بسیار اهمیت دارد. هم چنین باید پزشک مطلع باشد که سابقه دندانپزشکی و پزشکی که مرتبط با ارتودنسی است را دارید یا خیر.
  3. عکس های مربوط به رادیوگرافی که مشخصات بیشتری در ارتباط با دندان آسیب دیده به پزشک می دهد. علاوه بر این حالت ریشه دندان نیز حائز اهمیت می باشد.
  4. قالب گیری از دندان ها وضعیت دقیق دندان های شما را مشخص می نماید و دید بسیار مناسب و بهتری به پزشک می دهد.

ارتودنسی چند نوع دارد؟

ارتودنتیست برای ارتودنسی دندان با توجه به موارد بالا و نتیجه گیری های مربوط به دندان هایتان از وسایل مختلفی استفاده می کند. بهتر است بدانید این وسیله ها به شکل متحرک و ثابت هستند که برای درمان به کار برده می شوند. علاوه بر این این لوازم برای فرم دهی مناسب برای فک و دندان و تقویت ماهیچه های فک صورت می گیرد.

همه این ابزارها با وارد کردن فشار مشخص به فک و دندان ها برای کمک به این مجموعه به کار برده می شوند. هم چنین به این مجموعه کمک می کند تا حالت درست و صحیحی به خود گیرد. امکان دارد پزشک معالج شیوه های متفاوتی از ارتودنسی را به شما توصیه کند این روش ها شامل موارد زیر می شود:

  1. ارتودنسی متحرک
  2. ارتودنسی ثابت
  3. ارتودنسی نامرئی
  4. ارتودنسی دیمون
  5. ارتودنسی فانکشنال
  6. ارتودنسی لینگوال

با توجه به شرایط بیمار و نظر خود بیمار این روش ها انتخاب می گردد.

ارتودنسی دندان به روش متحرک

ارتودنسی دندان به شیوه متحرک، سیستمی شبیه به ارتودنسی ثابت دارد. برای تغییر شکل دندان ها و فک بیمار از این نوع ارتودنسی استفاده می کنند. بیمار می تواند موقعی که غذا میل می کند. آن را از دهان خارج کند و دوباره آن را به جای خود بازگرداند. به یاد داشته باشید در اختلالات با درجه ضعیف تر از این مدل ارتودنسی استفاده می گردد.

ارتودنسی دندان به شیوه ثابت

ارتودنسی دندان به شیوه ثابت، ابزارهایی نظیر براکت و نوار سیم مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از آن ها دندان ها در موقعیت بهتر کشیده و کاملا فیکس می شوند و برای مدت طولانی تری روی دندان قرار می گیرند.

بریس

برای ارتودنسی دندان نوارها و باندها در فضای بین دندان ها ثابت می شوند و به مثل یک تکیه گاه برای دستگاه به کار برده می شوند. فراموش نکنید که براکت ها نیز معمولا روی دندان ها قرار می گیرند.

بعد از آن سیم های قوس دار از داخل شیارهای براکت ها عبور می کند و به باند وصل می شوند. ارتودنتیست  از راه سفت کردن سیم های قوس دار در دندان ها یک تنش ایجاد می نماید. با استفاده از تنش، دندان ها به سمت هدفی که از قبل تعیین شده پیش می روند.

تنظیم بریس معمولا به صورت ماهانه انجام می گیرد و برای گرفتن نتیجه باید صبور باشید زیرا ممکن چند ماه تا چند سال طول بکشد.

خوب است بدانید امروزه ابزار ارتودنسی سبک تر و کوچک تر از گذشته هستند که برای بیماران مفید است. به این علت که فلزات سبک تر و کم تری در ساختمان آن ها به کار رفته است. برای کودکان نیز می توان از رنگ های روشن و شاد استفاده کرد.

ارتودنسی نامرئی

نوع دیگری از ارتودنسی دندان ، ارتودنسی نامرئی می باشد . این نوع ارتودنسی ظاهر بسیار جذاب و زیبایی دارد که به گونه قاب شفاف و پلاستیکی روی دندان بیمار قرار می گیرد. شکل این مدل قالب ها را از شکل دندان های بیمار دریافت می کنند این قالب ها حتما هر دوهفته یکبار باید عوض شوند و مناسب با شکل جدید دندان های بیمار قالب تازه ای تجویز می گردد.

ارتودنسی دیمون

این نوع ارتودنسی دندان بسیار شباهت به ارتودنسی ثابت دارد. با این تفاوت که در این شیوه از براکت های دیمون استفاده می گردد. این براکت ها قابلیت کشسانی فراوانی دارند. خوب است بدانید همراه با حرکت دندان های بیمار به سمت عقب حرکت می نمایند و فشار بسیار ملایمی به دندان ها وارد می شود.

این حالت موجب می شود که بیمار درد بسیار کمتری را احساس کند. فشار ملایم که به دندان ها وارد می شود باعث رضایت بیمار می شود. آمارها نشان داده که نسبت ارتودنسی ثابت با براکت های معمولی نتیجه بهتری دارد. علاوه بر این براکت دیمون ظاهر بسیار شیک و زیبایی دارد که در رضایت بیمار تاثیر بسیار زیادی دارد.

ارتودنسی دندان به روش  فانکشنال

از این نوع ارتودنسی دندان زمانی استفاده می کنند که فک بالای بیمار جلو آمده باشد و فک پایین به عقب کشیده شده باشد. این روش توسط پلاک های متحرک و دستگاه های فانکشنال صورت می گیرد.

ارتودنسی لینگوال

این مدل نوع متفاوتی از ارتودنسی می باشد. خوب است بدانید که در آن سیم ها، پوشش های پلاستیکی و براکت ها در قسمت پشت دندان و در سمت زبان قرار دارند. این نوع ارتودنسی برای دیگران دید خاصی ندارد و بسته به نیاز بیمار تجویز می گردد.

ارتودنسی چه وظیفه ای دارد؟

وظیفه اصلی ارتودنسی تغییر موقعیت دندان و فک برای چیدمان بهتر دندان ها و اصلاح نقص های فک و دندان می باشد. این عمل جراحی ممکن است کاربردهای مختلفی داشته باشد. علاوه بر این بر اعتماد به نفس شخص تاثیر زیادی دارد. هم چنین دندان های مرتب و آراسته در ارتباط اجتماعی فرد نقش مهمی دارد. بهتر است بدانید کسانی که به علت اختلالات شکل دندان ها دچار مشکلاتی مثل جویدن هستند عمل ارتودنسی به آن ها کمک شایانی می کند.

اگر دندان های فک پایین عقب تر از حالت معمول باشد دندان های فک بالا دارای رشد غیر طبیعی می شوند. در این حالت عملکرد دندان ها با مشکل رو به رو می شوند. در این حالت دندان های فک پایین کمی جلوتر از دندان های فک بالا هستند.

سن مناسب ارتودنسی دندان چه زمانی می باشد؟

ارتودنسی دندان اصلا محدودیت سنی ندارد. به عنوان مثال افراد در سنین گوناگون می توانند از این روش استفاده کنند. امروزه گیره های سرامیکی و براکت ها به رنگ دندان در بازار موجود است تا بیماران از لحاظ ظاهری با مشکلی رو به رو نشوند. علاوه بر این می شود از ارتودنسی نامرئی استفاده نمود. فراموش نکنید که هزینه ارتودنسی نامرئی کمی بیشتر می باشد.

 

Post a comment

Your email address will not be published.

کلینیک دندانپزشکی تجریش برای حفظ آرامش بیماران در تمام مراحل درمان سعی در ایجاد فضایی آرام و بسیار زیبا با تفکیک بخش های درمانی جداگانه نموده است. علاوه بر این کلینیک تجریش از لحاظ موقعیت مکانی از دسترسی بسیار آسانی برخوردار می باشد تا تمام بیماران از هر نقطه شهر بتوانند به راحتی با وسیله نقلیه عمومی یا شخصی به این مرکز تشریف بیاورند.
پرداخت اقساط تمامی هزینه ها بدون بهره - حتی بدون چک می باشد.

مشاوره و ویزیت رایگان : درمان عمومی و زیبایی دندان

ویزیت تخصصی رایگان توسط دکتر متخصص هر بخش صورت می گیرد. و به شما طرح درمان داده خواهد شد. اگر دندان های شما نیاز به جرم گیری و یا ترمیم داشته باشد. به شما اعلام خواهد شد. در صورت نیاز به پیوند استخوان لثه جهت ایمپلنت، توسط متخصصین لثه صورت خواهد گرفت.

فرم درخواست مشاوره و ویزیت

Reservation Form

© 2024 Tajrish Clinic. All Rights Reserved