حساسیت های دندانی :

حساسیت های دندانی می تواند به دلایل مختلف و گوناگونی به وجود بیایند و دندان شما در هنگام تماس با سرما و گرما و خوردن خوراکی ها به خصوص این درد را احساس کنید .در این مقاله قصد داریم درباره علت به وجود آمدن حساسیت های دندانی ، پیشگیری و درمان آن را با شما در میان بگذاریم.

علت به وجود آمدن حساسیت دندان چیست ؟

دندان از اجزای مختلفی همچون مینای دندان ، دنتین، ریشه و پالپ تشکیل شده است.

مینای دندان ، قسمتی سفت و محکم بیرونی دندان است که از دندان را دربرابر، عوامل بیرونی حفاظت می کند. حال زمانی که به علت های مختلف مینای دندان ، از نازک  یا ضعیف بشود سرما و گرما به بخش های درونی دندان انتقال داده می شود. در زیر مینای دندان ، لایه دندانی نرم تری وجود دارد به نام دنتین . زمانی که حرارت یا عوامل افزایش حساسیت به دنتین می رسند ، حساسیت و درد توسط دنتین و پالپ آغاز می شود .

پالپ دندان نیز درونی ترین بخش دندان است که شامل رشته های عصبی و عروق خونی است.

گاهی نیز ممکن است ، مینای دندان کاملا سالم باشد و اما حساسیت وجود داشته باشد.لثه وظیفه حفاظت از ریشه دندان را برعهده دارد. زمانی که لثه ها دچار آسیب شده باشند ، می تواند باعث بروز حساسیت های دندانی بشود .

 

عواملی که باعث افزایش حساسیت ( تشدید ) در دندان می شود :

1-سرما و گرما

زمانی که دندان ها حساس می شوند ، به راحتی نسبت به سرما و گرما واکنش نشان می دهند . سرما و گرما می تواند به صورت نوشیدنی های گرم و سرد ، همچنین غذا و حتی از طریق هوای سرد باعث این حساسیت های بشود .

از شایع ترین نوع این واکنش ها می توان به آب سرد اشاره کرد .

2-مواد غذایی و نوشیدنی شیرین

3- مواد غذایی و نوشیدنی های ترش و اسیدی

4- بروز حساسیت مسواک زدن

5-دهانشویه هایی که در ساخت ها الکل به کار رفته است .

عوامل بروز حساسیت های دندانی :

وجود حفره یا ترک بر روی دندان :

وجود ترک یا حفره بر روی دندان های می تواند باعث بروز حساسیت در دندان بشود . این ترک ها در دندان می تواند به قدری کوچک باشند که به راحتی با چشم دیده نشوند اما می تواند سبب بروز حساسیت بشود. این ترک ها می تواند به دلیل عادت های بد روزانه مانند گاز زدن یخ ، مداد و خودکار یا در اثر ضربه یا خرد کردن اجسام سفت و سخت با دندان به وجود بیاید .

خوردن نوشیدنی ها و موادغذایی اسیدی و ترشی ها :

خوردن مواد غذایی اسیدی و ترش مانند لیمو ترش ، انواع ترشی یا سرکه می تواند به مرور زمان به مینای دندان آسیب وارد کند و سبب بروز حساسیت در دندان ها شود . برای جلوگیری از این مشکل از مک زدن میوه هایی مانند لیمو خوددداری کرده و بعد از خوردن این مواد غذایی مقداری آب در دهان قرقره کنید یا مقدار آب بنوشید.

مسواک زدن اشتباه

ممکن است برخی به فکر میکنند که اگر محکم تر مسواک بزنند باعث شود، باعث می شود دندان های آن ها بهتر تمیز بشوند اما در صورت مسواک زدن غیراصولی ممکن است باعث آسیب به مینای دندان یا لثه بشود که دلیل بروز حساسیت های دندانی است . البته ممکن است برخی از مسواک هایی غیر اصولی استفاده کننده که آن ها نیز ممکن است سبب بروز چنین مشکلی بشوند .

دندان های قروچه :

افرادی که دارای دندان قروچه هستند به دلیل سایش هایی که در دندان های آن ها به وجود می آید ، باعث از بین رفتن مینای دندان می شود و به همین دلیل حساسیت ها بروز می کند .

دندان های قروچه دندان هایی هستند که افراد در حالت ها دندان های خود روی هم دیگر ساییده می شوند. این ساییده شدن ممکن است به قدری باشد که حتی اطرافیان نیز صدای آن را به راحتی بشوند . البته سایش طبیعی دندان ها و افتادن دندان ها روی هم در طول روز طبیعی است .

بروز حساسیت به وسیله برخی از درمان های دندانپزشکی :

درمان های مانند پرکردگی ، بلیچینگ ، جرمگیری و جراحی لثه ممکن است باعث بروز حساسیت در دندان های بشود که اکثر آن در طی چند هفته کاملا برطرف می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بلیچینگ دندان و هزینه آن می توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید.

هزینه بلیچینگ دندان

پرکردگی ها به ممکن است نتوانند به خوبی از پالپ دندان مواظبت کنند و سبب این مشکل بشوند .

در جرمگیری افرادی که جرم های بسیار بر روی دندان های خود داشتند ، این جرم ها تا قبل از جرم گیری همانند عایق حرارتی عمل می کردند. اما بعد از اینکه جرمگیری ، این جرم ها از بین رفته و ممکن است حساسیت دندان تا چند هفته وجود داشته باشد .

بعد از عمل های جراحی لثه و بلیچینگ نیز ممکن است تا چند هفته وجود داشته باشد که با استفاده از خمیردندان های ضد حساسیت این مشکل ها نیز تا چند هفته از بین می رود .

برای کاهش حساسیت های دندان  چه کارهایی باید انجام داد ؟

1-مسواک زدن

برای کاهش حساسیت دندانی خود سعی کنید به آرامی و با ملایمت مسواک بزنید. همچنین می توان از مسواک های نرم استفاده کنید .

2- استفاده از فلوراید

دهانشویه های الکلی می توانند سبب بروز حساسیت در دندان ها بشود . به همین سبب شما می توانید از دهانشویه های فلوراید یا ژل های فلوراید استفاده کنید. ژل های فلوراید در استحکام مینای دندان و حفاظت از آن موثر هستند .

3-  استفاده از خمیر دندان های ضد حساسیت

خمیردندان های ضد حساسیت ترکیب های مخصوص و بی ضرری هستند که در کاهش حساسیت ها بسیار مفید هستند .

4- دندان قروچه

اگر دارای دندان های قروچه هستید بهتر است به پیش پزشک مراجعه کنید تا دکتر درمان دندان قروچه را برای شما آغاز کند. دکتر ممکن است برای شما محافظ دندان برای شب تجویز کند . همچنین یکی از عوامل مهم تر دندان قروچه وجود استرس در طول روز است. برای درمان دندان قروچه ، کاهش استرس در طول روز بسیار مهم و ضروری است .

5- مصرف نکردن برخی مواد غذایی

از خوردن مواد هایی غذایی اسیدی خودداری کنید. همچنین مواد غذایی همچون نوشابه، نوشیدنی های بسیار سرد ، بستنی و یا قهوه ، چای داغ خودداری فرمایید.

6-مراجعه به پزشک

اگر حساسیت دندانی شما با رعایت موارد بالا نیز درمان نشد ، بهتر است به پیش پزشک مراجعه فرمایید تا دکتر بعد از تشخیص ، درمان را برای شما انجام دهد . در صورتی که حساسیت خیلی زیاد باشد ، شما می توانید از درمان عصب کشی نیز استفاده کنید .

درمان حساسیت دندانی :

برای گرفتن مشاوره رایگان با دندانپزشک با شماره زیر تماس بگیرید.

  • 09397777221

 

 

Posted in
عمومی

Post a comment

Your email address will not be published.

کلینیک دندانپزشکی تجریش برای حفظ آرامش بیماران در تمام مراحل درمان سعی در ایجاد فضایی آرام و بسیار زیبا با تفکیک بخش های درمانی جداگانه نموده است. علاوه بر این کلینیک تجریش از لحاظ موقعیت مکانی از دسترسی بسیار آسانی برخوردار می باشد تا تمام بیماران از هر نقطه شهر بتوانند به راحتی با وسیله نقلیه عمومی یا شخصی به این مرکز تشریف بیاورند.
پرداخت اقساط تمامی هزینه ها بدون بهره - حتی بدون چک می باشد.

مشاوره و ویزیت رایگان : درمان عمومی و زیبایی دندان

ویزیت تخصصی رایگان توسط دکتر متخصص هر بخش صورت می گیرد. و به شما طرح درمان داده خواهد شد. اگر دندان های شما نیاز به جرم گیری و یا ترمیم داشته باشد. به شما اعلام خواهد شد. در صورت نیاز به پیوند استخوان لثه جهت ایمپلنت، توسط متخصصین لثه صورت خواهد گرفت.

فرم درخواست مشاوره و ویزیت

Reservation Form

© 2024 Tajrish Clinic. All Rights Reserved