درمان ریشه

عصب کشی دندان شیری از جایی شروع می شود که به پوسیدگی دندان های شیری رسیدگی نمی شود. دندان های شیری مانند تمامی دندان های دیگر دچار پوسیدگی و خرابی می شوند. این دندان ها اگر در زمان مناسب چک نشده و درمان نشوند ، خرابی دندان به قسمت پالپ دندانی رسیده و نیاز به عصب کشی دارد. فضای پالپ دندانی وقتی دچار خرابی و عفونت می شود ، باعث ایجاد درد دندانی شده و نیاز به عصب کشی دارد.

کلمه عصب کشی دندان شیری برای والدین بسیار ترسناک و نگران کننده می باشد و بسیاری از آن ها سوال هایی برایشان پیش می آید که چرا باید دندان شیری را عصب کشی کرد و آن را نکشید.

عصب کشی اطفال یا عصب کشی کودکان دارای اهمیت زیادی است و نباید حفظ دندان های شیری را نادیده گرفت .

کشیدن یا عصب کشی

بسیاری از والدین سعی می کنند دندان شیری که خراب شده است را بکشند و بر این باور می باشند که این دندان ها در آخر قرار است بیافتد و نیازی به عصب کشی ندارد. این کار کاملا اشتباه می باشد. دندان شیری را نباید قبل از زمانی که میافتد کشید چون این دندان ها نقش بسیاری در جویدن ، تکلم و از همه مهم تر در رشد دندان های دائمی دارند.

اگر دندان شیری زود تر از زمان معین خود کشیده شود باعث می شود که رشد دندان های دائمی به هم ریخته شود و در آخر دندان های دائمی به صورت به هم ریخته رشد کنند و در نهایت نیاز به درمان ارتودنسی پیدا کند. اگر دندان شیری به حدی از خرابی برسد که باید کشیده شود ، دندان پزشک مربوطه یک فضای نگه دارنده برای کودک می گذارد تا دندان های شیری مجاور حرکت نکند . جای خالی را دندان کشیده شده را پر نکند.

عصب کشی دندان شیری باعث می شود که دندان های کودک حرکت نکرده و رشد دندان های دائمی به هم نریزد. عصب کشی کردن دندان شیری باعث می شود که کودک در جویدن دچار مشکل نشود و در تکلم او اختلالی ایجاد نشود.

ساختاری دندان شیری به چه صورت است

دندان های شیری از بخش های مختلفی از قبیل عاج ، مینا ، سمان و عصب تشکیل شده اند.

مینای دندان

مینای دندان یک لایه خارجی دندان می باشد که سخت ترین ماده یافت شده در بدن انسان است. مینای دندان در تمامی دندان ها یعنی دندان های شیری ، دائمی و عقل وجود دارد.

سمان دندان

سمان دندان بافتی شبیه به استخوان می باشد که از ریشه دندان را می پوشاند و به علت این که دارای رگ های خونی نمی باشد نمی تواند خود را بازسازی کند.

عاج دندان

مینای دندان لایه اولی دندان می باشد. پس از مینای دندان عاج دندان قرار دارد. این لایه دارای مواد آلی ، معدنی و مقدار کمی آب می باشد. عاج دندان از مینای دندان نرم تر می باشد و دارای خاصیت انعطاف پذیری می باشد. انعطاف عاج دندان باعث می شود که مینای دندان شکسته نشده و یا خرد نشود.

پالپ دندان

درد مرکز دندان و در زیر قسمت عاج دندان ، محفظه ی پالپ دندانی وجود دارد. این محفظه دارای رگ های خونی و عصب می باشد. محفظه پالپی دندان محفظه ای پر عروق می باشد که قسمتی از آن برای تاج و قسمتی دیگر برای ریشه دندان می باشد.

وقتی که پوسیدگی سطحی در مینای دندان به وجود می آید به مرور زمان پیشروی کرده و به عاج دندان می رسد. اگر در این مرحله از پوسیدگی ، دندان درمان نشود پوسیدگی به پالپ دندان نفوذ کرده و در آن جا با رشته های عصبی درگیر می شود و باعث می شود که پالپ دندان دچار آلودگی ، میکروب و عفونت شود و دندان فرد دچار درد شود.

اجزا دندان

چه چیز هایی نشانه عصب کشی دندان شیری می باشد

• دندان درد شبانه
  • عفونت دندان و پوسیدگی شدید
  • آبسه کردن دندان
  • حساسیت دندان نسبت به سرما و گرما
  • درد بدون دلیل
  • پوسیدگی مشخص در عکس های رادیولوژی
  • لق شدن دندان به صورت غیر منتظره
  • درد مدوام
  • درد در هنگام خوردن و دست زدن به دندان

انواع عصب کشی دندان شیری

عصب کشی دندان کودکان به دو صورت انجام می شود. عصب کشی دندان شیری در حالت اول  یا پالپوتومی تنها فضای پالپی عاج دندان را برداشته و پاکیزه می کند ولی اگر پوسیدگی دندان زیاد باشد و دندان پزشک از حالت دوم یعنی پالپوکتومی استفاده می کند. در این حالت فضای پالپ ریشه دندان نیز ترمیم شده و خالی از هر گونه باکتری می شود. درمان دوم در صورتی که التهاب بسیار شدید باشد انجام می شود.

مراحل درمان عصب کشی

مراحل عصب کشی به صورت کلی به صورت زیر انجام می شود.

در مرحله اول درمان ، دندان پزشک پوسیدگی و یا ترمیم دندان را برداشته و یک حفره ایجاد می کند تا به فضای پالپ دندان دسترسی پیدا کند. پس از ایجاد حفره دندان پزشک سعی می کند تا طول ریشه دندان را با ابزار مخصوص دندان پزشکی اندازه گیری کند.

سپس او با فایل های مخصوص تمامی فضای پالپ را تخلیه کرده و آن را خالی از هر گونه از باکتری و میکروب می کند. در این حالت دندان پزشک تمامی فضای دندانی را پاک می کند. سپس او فضای پالپ دندانی را مواد مخصوص و کاملا پاکیزه پر می کند و سپس دندان را پر کرده و حفره ایجاد کرده را می بندد. اگر دندان عصب کشی شده نیازی به ترمیم داشته باشد دندان پزشک ترمیم را نیز برای دندان انجام می دهد.

درد عصب کشی

ممکن است که والدین و از همه مهم تر کودکان از درد عصب کشی دندان واهمه داشته باشند و فکر کنند که این درمان دارای درد می باشد. دندان پزشک قبل از شروع به درمان دندان خراب ، آن را کاملا بی حس کرده تا کودک دردی از جانب درمان احساس نکند. ممکن است فرزند شما در طی درمان با دیدن ابزار دندان پزشکی بترسد ولی شما به باید آرامش خود را حفظ کرده و کودک خود را آرام کنید.

دندان پزشک متخصص اطفال با روش های مختلف کنترل ترس کودکان آشنا هستند و تمامی تکنیک های روانشناسی آرام کردن کودکان را می دانند. اگر درمان ضروری باشد و کودک به هیچ روشی آرام نشد دندان پزشک از دارو آرام بخش و گاهی بیهوشی استفاده می کند.

ممکن است دندان پزشک پس از درمان عصب کشی کودکان برای او داروهایی را تجویز کند و بهتر است که این دارو ها در زمان معین خود خورده شوند. رعایت بهداشت نکته بسیار مهمی است و نگذارید کودک شما درمان عصب کشی را بهانه برای مسواک نزدن قرار دهد.

در مواردی ممکن است که پوسیدگی و خرابی دندان ها به ریشه دندان رسیده باشد ولی کودک دردی احساس نکند برای اطمینان از سلامت دندان های کودک خود بهتر است که هر از چند گاهی کودک خود را به چکاپ نزد یک دندان پزشک ببرید.

قیمت عصب کشی دندان شیری

عصب کشی دندان شیری دارای قیمت های متفاوتی می باشد. هزینه این درمان بستگی به متخصص ، ماده استفاده شده برای پر کردن و میزان خرابی دندان دارد. کلینیک تخصصی تجریش با متخصصان مجرب اطفال آماده خدمت گذاری به شما عزیزان می باشد.

دندان

برای اطلاع از قیمت عصب کشی به مقاله پایین مراجعه کنید یا با شماره زیر تماس بگیرید.