هر آنچه که باید درباره کامپوزیت دندان بدانید

بیشتر افراد در طول زندگی خود مجبور به پر کردن دندان می شوند، چه به دلیل تصادف، آسیب، مراقبت ضعیف از دهان یا صرفا افزایش سن. کامپوزیت دندان یک راه حل جایگزین دندان های فلزی سنتی است و یکی از درمان های ایمن و طولانی مدت است.

هر آنچه باید درباره کامپوزیت دندان بدانید

هر آنچه باید درباره کامپوزیت دندان بدانید

کامپوزیت های دندانی امروزه از رایج ترین مواد مورد استفاده در کلینیک های دندانپزشکی هستند که عمدتا برای بازسازی های زیبایی قدامی و همچنین برای پرکردن دندان های خلفی استفاده می شوند. به منظور انطباق با نیازهای خاص هر بیمار، انواع متعددی از کامپوزیت ها با ویژگی ها و نحوه استفاده متفاوت در بازار عرضه می شوند.

کامپوزیت دندان چیست؟

ترمیم های کامپوزیت دندان یک ماده پرکننده سفید و همرنگ دندان هستند که برای تطبیق با زیبایی طبیعی دندان های مجاور شما استفاده می شود. این ترمیم های با کیفیت بالا و بادوام جایگزین پرکننده های آمالگام (نقره ای) به سبک قدیمی شده اند. بر خلاف پر کردن نقره، کامپوزیت دندان دندان ها را به ظاهر و عملکرد اصلی خود باز می گرداند و در عین حال استحکام بالاتری را حفظ می کند. رزین های کامپوزیت یا پرکننده های همرنگ دندان دوام و مقاومت خوبی در برابر شکستگی در پرکردگی های کوچک تا متوسط ​​ایجاد می کنند که می توانند فشار متوسط ​​ناشی از جویدن را تحمل کنند. آن ها را می توان برای دندان های قدامی یا خلفی استفاده کرد. پرکننده های کامپوزیتی مواد ترمیمی عالی از نظر زیبایی هستند. مواد کامپوزیت دندان در رنگ ‌های مختلف برای برآوردن نیازهای زیبایی شناختی در دسترس هستند. اگرچه ترمیم های کامپوزیت بسیار حساس هستند، اما در صورت قرار گرفتن با دقت، طول عمر خوبی از خود نشان می دهند. کاربردهای مختلف کامپوزیت ها عبارتند از:

  • ترمیم زیبایی دندان در ناحیه قدامی
  • بسته شدن دیاستما (فضای بین دندانی)
  • بهبود / تغییر اندازه و شکل دندان
  • پوشاندن دندان های تغییر رنگ با ونیرینگ کامپوزیت
  • اتصال و تشکیل هسته
  • چسب براکت ارتودنسی

این روش درمانی همانطور که در بالا به آن اشاره شد کاربرد های متفاوت دارند. کامپوزیت های دندانی در کنار کاربرد های خود ویژگی های منحصر به فردی نیز دارا می باشند دانستن این مزیا می توانند شما را در انتخاب نوع درمان خود کمک کنند پس در ادامه به مزیای کامپوزیت دندان اشاره خواهیم کرد.

زیبایی کامپوزیت دندان

یکی از مزایای اصلی کامپوزیت دندان این است که ظاهر خوبی دارد. این مزیت  به دلیل آن است که کامپوزیت را می توان به راحتی برای هماهنگی یا بهبود رنگ و شکل دندان های شما سفارشی کرد. این ماده به خودی خود همرنگ دندان است، اما می توان آن را طوری ساخت که دقیقا با رنگ دندان شما مطابقت داشته باشد. علاوه بر این، کامپوزیت دندان توسط دندانپزشک شما شکل داده می شود تا با بقیه دندان های شما ترکیب شود. نتیجه ترمیم این است که به راحتی از سایر دندان های شما قابل تشخیص نیست.

ظاهر خوب کامپوزیت

ظاهر خوب کامپوزیت

کاربرد بالای کامپوزیت دندان

یکی دیگر از مزایای اصلی رزین کامپوزیت این است که می توان از آن برای ساخت انواع مختلف ترمیم استفاده کرد. متداول ترین این ترمیم ها پر کردن کامپوزیت است که برای درمان حفره های کوچک تا متوسط ​​استفاده می شود. علاوه بر پر کردن کامپوزیت، از رزین کامپوزیت می توان برای فرآیندهای پیوند آرایشی نیز استفاده کرد که باعث بهبود عیوب ساختاری می شود. در نهایت، رزین کامپوزیت نیز با موفقیت در ساخت روکش، اینله و آنله استفاده شده است.

کامپوزیت دندان نیاز به تراش کمتری دارد!

اگر به شدت از صدای دریل دندانپزشکی متنفر هستید، از اینکه بدانید ترمیم های کامپوزیت دندان به دریل کمتری نسبت به سایر انواع مواد دندانی نیاز دارند، خوشحال خواهید شد. دلیل اینکه آنها به دریل کاری زیادی نیاز ندارند این است که رزین کامپوزیت می تواند یک پیوند قوی با مینای دندان ایجاد کند که به معنی آماده سازی کمتری است. این نه تنها میزان مته کاری را که باید تحمل کنید به حداقل می رساند، بلکه بیشتر ساختار طبیعی دندان شما را حفظ می کند که برای دندان شما بهتر است.

حفاری کمتر در کامپوزیت

حفاری کمتر در کامپوزیت

کامپوزیت دندان یک فرآیند سریع است

در بیشتر موارد، می توانید انتظار داشته باشید که ترمیم کامپوزیت دندان شما در طی یک قرار ملاقات با دندانپزشک انجام شود. دلیل اصلی قرار دادن آن ها در یک جلسه دندانپزشکی این است که نیازی به استفاده از آزمایشگاه دندانپزشکی ندارند. دلیل دیگر این است که رزین کامپوزیت به سرعت سخت می شود. پس از قرار دادن یک لایه و قرار گرفتن در معرض نور مخصوص پخت، در کمتر از یک دقیقه در جای خود عمل می کند. معمولا حدود 3-4 لایه برای پر کردن یک شکاف استفاده می شود.

کامپوزیت حساسیت دندان را  کمتر می کند

اگر بعد از خوردن یا نوشیدن چیزی گرم یا سرد، درد عمیقی را تجربه می کنید، احتمالا از حساسیت دندان رنج می برید. حساسیت دندان زمانی رخ می دهد که محرک ها وارد دندان شده و عصب را تحریک کنند. ترمیم های کامپوزیت با ایزوله کردن و محافظت از دندان در برابر دمای شدید به کاهش حساسیت دندان کمک می کند.

کاهش حساسیت دندان با کامپوزیت

کاهش حساسیت دندان با کامپوزیت

قابلیت ترمیم

متأسفانه مانند سایر انواع ترمیم، مواقعی وجود دارد که ترمیم های کامپوزیت دندان ممکن است آسیب ببینند. با این حال، زمانی که پرکننده های کامپوزیت به دلیل استفاده منظم یا ساییدن و فشردن دندان شروع به خراب شدن می کنند، می توان آن ها را ترمیم کرد.

کاربرد های کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان همانطور که در بالا به مزیت های آن اشاره شد دارای کاربرد های زیادی می باشد شما می توانید از کامپوزیت دندان در موارد مختلفی استفاده نمائید برای مثال ممکن است شما برای ترمیم از کامپوزیت استفاده نمائید و فرد دیگری برای زیبایی از آن استفاده کند برای همین لیستی از کاربرد های کامپوزیت تهیه کردیم که به شرح زیر می باشد:

  • برای ترمیم دندان های پوسیده (کامپوزیت دندان برای پر کردن حفره ها استفاده می شود)
  • برای ترمیم دندان های شکسته و ترک خورده
  • برای بهبود ظاهر رنگ دندان ها
  • برای بستن فضاهای بین دندانی
  • برای بلندتر نشان دادن دندان ها
  • برای تغییر شکل دندان
  • به عنوان یک جایگزین زیبایی شناختی برای پر کردن آمالگام
  • برای محافظت از بخشی از ریشه دندان هنگام عقب نشینی لثه

کامپوزیت دندان چگونه انجام میشود؟

کامپوزیت دندان برای قرار گرفتن بر روی دندان های شما نیاز مند طی کردن فرایندهای مخصوص به خود می باشد این فرایند ها دارای دوبخش اماده سازی و پر کردن است. البته باید گفت شاید در بعضی از موارد بخشی از این فرایند ها دارای تفاوت های جزئی باشد که این تفاوت ها به تشخیص پزشک می باشد.

آماده سازی

مقدار زمان کمی برای آماده سازی برای کامپوزیت مورد نیاز است. بی حسی ضروری نیست؛ مگر اینکه از پر کردن برای دندان پوسیده استفاده شود، یا دندان برای تغییر شکل آن باز شود یا تراشه نزدیک عصب باشد. دندانپزشک شما از یک راهنمای رنگی برای انتخاب رنگ پرکننده کامپوزیت نزدیک به رنگ دندان شما استفاده می کند.

فرآیند پر کردن

سپس از یک ژل برای زبری سطح دندان استفاده می شود. این فرآیندها به چسبندگی مواد به دندان کمک می کند. سپس رزین خمیری رنگ دندان اعمال و قالب‌گیری می‌شود و به شکل دلخواه در می‌آید. سپس از یک نور روشن، معمولا آبی (LED) برای سخت شدن مواد استفاده می شود. پس از سفت شدن مواد، دندانپزشک شما مقدار بیشتری از پرکردگی را شکل می دهد و آن را براق می کند تا با بقیه سطح دندان مطابقت داشته باشد. در انتها این بخش باید اشاره کرد پر کردن کامپوزیت تقریبا 30 تا 60 دقیقه برای هر دندان طول می کشد.

چه موادی در کامپوزیت دندان استفاده می شود؟

پرکننده های کامپوزیت از رزین ساخته می شوند که یک ماده پلاستیکی است که در بسیاری از روش های دندانپزشکی استفاده می شود. رزین همچنین در باندینگ دندان به کار می رود، زیرا به باندینگ اجازه می دهد با دندان موجود مطابقت داشته باشد. این ماده کامپوزیت بر روی دندان با نور ماوراء بنفش باند شده و سخت می شود. این ماده برای روش های دندانپزشکی محبوب است؛ زیرا یک ساختار بادوام طولانی تشکیل می دهد که می تواند با رنگ طبیعی دندان ها مطابقت داشته باشد. اگرچه رزین مورد استفاده در پرکردگی های کامپوزیت دندان را نمی توان سفید کرد، دندانپزشک یک راهنمای سایه دندان را مقایسه می کند تا رزین رنگ مورد استفاده را پیدا کند تا پرکننده با دندان های موجود شما ترکیب شود.

مواد مورد استفاده در کامپوزیت

مواد مورد استفاده در کامپوزیت

عوارض کامپوزیت دندان

هیچ خطر شناخته شده ای برای سلامتی مرتبط با استفاده از پرکننده های کامپوزیت وجود ندارد. با این حال، برخی از بیماران در روزهای بعد از عمل، ناراحتی خفیفی را تجربه می کنند. بیماران می توانند انتظار داشته باشند که نسبت به غذاها و نوشیدنی های سرد و گرم کمی درد و حساسیت به خصوص در یکی دو هفته اول پس از درمان احساس کنند.

طول عمر کامپوزیت دندان

مانند سایر کاربردهای دندانپزشکی، عمر پرکردگی ساخته شده در روش کامپوزیت دندان بسته به عوامل مختلف متفاوت است. به همین دلیل، عوامل اصلی مؤثر بر مواد پرکننده، میزان پرکردگی و عادات بهداشتی دهان و دندان است. به طور کلی می توان از آن برای حداقل 3 سال و حداکثر 10 سال بدون تغییر یا دست زدن به مواد پرکننده استفاده کرد. بزرگ ترین عامل موثر بر طول عمر کامپوزیت دندان مراقبت از دهان و دندان است. به عبارت دیگر حفاظت مناسب از مواد پرکننده و توجه به بهداشت دهان و دندان جایگاه مهمی در افزایش طول عمر ماده پرکننده دارد.

طول عمر کامپوزیت دندان

طول عمر کامپوزیت دندان

سوالات متداول در مورد کامپوزیت دندان

هر فرد نسبت به کاربری که از کامپوزیت دندان انتظار دارد نسبت به آن نیز دارای سوال هایی می باشد جواب این سوال ها می توانند روند درمان شما را تغییر دهند یا خیال شما را از انجام این درمان راحت نمایند به همین دلیل به سوالات مهم درباره کامپوزیت دندان پاسخ خواهیم داد.

سوالات متداول کامپوزیت دندان

سوالات متداول کامپوزیت دندان

آیا پرکننده های کامپوزیت قوی هستند؟

پرکننده های کامپوزیت قوی و بادوام هستند. این نوع پر کردن دارای درصد موفقیت بسیار بالا و طول عمر طولانی است. با این حال، گزینه های مواد پرکننده دیگری نیز وجود دارد که استحکام و دوام بیشتری را ارائه می دهند. پر کردن پرسلن و طلا بسیار سخت تر از پر کردن کامپوزیت است. آن ها به دلیل ساختار بادوام در بازگرداندن دندان به عملکرد مناسب خود موفق تر هستند. پر کردن پرسلن معمولا بیشتر از پر کردن کامپوزیت دوام می ‌آورد و  ضربه ‌های بیشتری را تحمل می کند. به طور کلی، اگر می خواهید پرکننده قوی و موفقی داشته باشید، پرکننده کامپوزیت انتخاب خوبی است. با این حال، موادی وجود دارند که به دندان شما یکپارچگی ساختاری بیشتری می بخشند.

آیا کامپوزیت ها لکه دار می شوند؟

اگر زیاد قهوه بنوشید یا از محصولات تنباکو استفاده کنید، پرکننده های کامپوزیت می توانند لکه بردارند. مهم است که به یاد داشته باشید که پرکننده کامپوزیت را نمی توان سفید کرد. هنگامی که عمل پر کردن را انجام می دهید، دندانپزشک از راهنمای سایه استفاده می کند تا مواد پرکننده کامپوزیت را با رنگ طبیعی دندان شما مطابقت دهد. اگر قهوه می نوشید، گرفتن پرکننده کامپوزیت لزوما به این معنی نیست که باید به طور کل قهوه را کنار بگذارید. در عوض، از نوشیدن قهوه تیره چندین بار در روز خودداری کنید.

چگونه بفهمم که نیاز به پر کردن دندان دارم؟

اگر دندانی دارید که پوسیدگی دارد، می توانید حساسیت دندان به غذاهای سرد یا گرم را تجربه کنید. ممکن است هنگام جویدن درد داشته باشید و یک نقطه سیاه یا تیره روی دندان شما قابل توجه خواهد بود. برای تشخیص کامل، به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا تصمیم بگیرید کدام روش دندانپزشکی برای شما بهترین است.

قیمت کامپوزیت دندان چقدر است؟

به طور کلی عوامل زیادی که باعث تغییر در قیمت پرکن کامپوزیت می شوند به چشم می خورد. به همین دلیل برای به دست آوردن اطلاعات واضح تر در مورد قیمت پرکن کامپوزیت، ابتدا باید عوامل ایجاد کننده تغییرات قیمت را روشن و سپس محاسبه کرد. حال قیمت پرکننده کامپوزیت با توجه به چه عواملی متفاوت است؟ بیایید نگاه دقیق تری بیندازیم:

  • چند دندان با پر کردن کامپوزیت پر می شود؟
  • دندان ها یا لثه های عفونی
  • موقعیت دندانی که باید با پر کردن کامپوزیت پر شود.
  • دندانپزشک

هر یک از عوامل فوق در تغییر قیمت کامپوزیت دندان موثر است. به همین دلیل لازم است ابتدا یک بررسی کلی در مورد قیمت ها انجام شود و سپس اطلاعات شفافی از قیمت به دست آید.

توجه
بسته به میزان پوسیدگی که دندان شما تجربه کرده است، چند روش وجود دارد که دندانپزشک ممکن است توصیه کند. متداول ترین روش ها شامل پر کردن، اینله یا اینله یا روکش است. مهم است که به محض مشاهده مشکل به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا بتوانید قبل از بدتر شدن آن از پوسیدگی مراقبت کنید.

بعد از کامپوزیت دندان چه اتفاقی می افتد؟

پس از فرآیند پر کردن کامپوزیت، دندان ها ممکن است به گرما یا سرما حساس باشند. این اتفاق کاملا طبیعی است. پس از اینکه دندان به پرکردن عادت کرد، این حساسیت ها خود به خود در مدت کوتاهی از بین می روند. جدای از این، رعایت توصیه های دندانپزشک پس از درمان و رعایت نکات مراقبتی لازم کافی است. مراقبت از دهان و دندان پس از پر کردن نیز به افزایش طول عمر کامپوزیت دندان کمک می کند. به همین دلیل مسواک زدن منظم دندان ها، تمیز کردن زبان در حین مسواک زدن و استفاده از نخ دندان باید به عنوان عادات بهداشتی دهان و دندان باشد که نباید نادیده گرفته شوند.

آیا بعد از پر کردن کامپوزیت درد ایجاد می شود؟

پس از پر کردن کامپوزیت، دندان ها به گرما یا سرما حساس هستند. علاوه بر این، دردهای مختلفی ممکن است در حین جویدن ایجاد شود. این فرآیند پس از مدتی مشخص به طور کامل از بین می رود و با بهبودی دندان درد نیز کاهش می یابد. به طور کلی، تمام ناراحتی ها به طور متوسط ​​در عرض 1 یا 2 ماه از بین می روند.

کامپوزیت دندان چقدر بادوام است؟ 

در حالی که کامپوزیت های دندان در روزهای اولیه فقط در دندان های قدامی قابل استفاده بودند، استفاده از آن ها در دندان های خلفی آغاز شد زیرا با تکنولوژی در حال توسعه قوی تر و بادوام تر شدند. در این روش پر کردن، پس از تمیز کردن مناسب پوسیدگی، مواد پرکننده به دندان ‌ها چسبانده می ‌شوند. بنابراین پرکردگی ها در برابر شکستگی دندان مقاومت بیشتری دارند. به لطف این دوام، کامپوزیت دندان را می توان به راحتی حتی در دندان های عقبی نیز استفاده کرد، زیرا در برابر فشار جویدن مقاوم شده و بسیار کم سایش می شوند.

آیا کامپوزیت دندان مطابق با رنگ دندان های هر فرد است؟

پرکردگی های کامپوزیت دندان نوعی پرکردگی است که نزدیک ترین رنگ و نفوذپذیری را به رنگ طبیعی دندان ها دارد. از آنجایی که دندان ها ساختارهای حاوی کلسیم هستند و از استخوان های رنگ روشن تشکیل شده اند، مقداری نور را از خود عبور می دهند. این روی انعکاس و تن رنگ روی دندان ها تأثیر می گذارد. ماده کامپوزیت بسیار با دندان های طبیعی سازگار است؛ زیرا به رنگ طبیعی دندان بسیار نزدیک است و از سطح بالایی از عبور نور برخوردار است.

مطابقت کامپوزیت با رنگ دندان

مطابقت کامپوزیت با رنگ دندان

توجه
عمل پر کردن با استفاده از مواد کامپوزیت در رنگ های مختلف است. از آنجایی که رنگ دندان مادرزادی هر فرد ممکن است متفاوت باشد، ممکن است در طول زمان تفاوت رنگ در دندان ها ایجاد شود.

چرا پر کردن کامپوزیت ترجیح داده می شود؟

پرکردن کامپوزیت که امروزه یکی از پرطرفدارترین انواع پرکننده ‌ها است، بیشتر مورد علاقه دندانپزشکان است، به ‌ویژه برای شکستگی، پوسیدگی یا لکه‌ های دندان‌های قدامی که با پولیش پاک نمی ‌شوند. افزایش خاصیت چسبندگی دندان و ساختار پولیش پذیر آن ها در این امر نقش بسزایی دارد. اکنون می توان از پر کردن کامپوزیت با خیال راحت در دندان های خلفی استفاده کرد. پر کردن کامپوزیت را می توان برای ترمیم دندان های خلفی پس از تمیز کردن نواحی پوسیدگی دندان ترجیح داد. سایر درمان های دندانی که در آن ها پر کردن کامپوزیت ترجیح داده می شود عبارتند از: اتصال براکت ها و پروتزهای ثابت. کامپوزیت را می توان در هر دوی این فرآیندها استفاده کرد.

کامپوزیت دندان چگونه ساخته می شود؟

برای اینکه فرد پرکننده کامپوزیت داشته باشد ابتدا باید توسط دندانپزشک متخصص معاینه شود و پزشک تشخیص دهد که این روش درمانی برای او مناسب است. از آنجایی که کامپوزیت دندان ماده حساسی در برابر مایعات داخل دهانی است، ابتدا باید این ناحیه از خون یا بزاق پاک شود.

مراحل ساخت کامپوزیت دندان

مراحل ساخت کامپوزیت دندان

با استفاده از مقداری اسید روی سطح دندان پاک می شود. اسید به تشکیل بافت زبر روی سطح دندان کمک می کند. بنابراین، کامپوزیت بهتر به دندان می‌چسبد. پس از تمیز کردن دندان از اسید، از چسبی به نام باند استفاده می شود تا میزان چسبندگی کامپوزیت افزایش یابد و با استفاده از نور LED، باند روی سطح منجمد می شود. سپس قطعات کامپوزیت روی دندان گذاشته شده و کامپوزیت با استفاده از نور آبی دوباره سفت شده و با دندان یکپارچه می شود. پر کردن کامپوزیت که بر اساس نور با دندان ترکیب و در نهایت توسط دندانپزشک با اصلاحات جزئی و پولیش کامل می شود.

Post a comment

Your email address will not be published.

کلینیک دندانپزشکی تجریش برای حفظ آرامش بیماران در تمام مراحل درمان سعی در ایجاد فضایی آرام و بسیار زیبا با تفکیک بخش های درمانی جداگانه نموده است. علاوه بر این کلینیک تجریش از لحاظ موقعیت مکانی از دسترسی بسیار آسانی برخوردار می باشد تا تمام بیماران از هر نقطه شهر بتوانند به راحتی با وسیله نقلیه عمومی یا شخصی به این مرکز تشریف بیاورند.
پرداخت اقساط تمامی هزینه ها بدون بهره - حتی بدون چک می باشد.

مشاوره و ویزیت رایگان : درمان عمومی و زیبایی دندان

ویزیت تخصصی رایگان توسط دکتر متخصص هر بخش صورت می گیرد. و به شما طرح درمان داده خواهد شد. اگر دندان های شما نیاز به جرم گیری و یا ترمیم داشته باشد. به شما اعلام خواهد شد. در صورت نیاز به پیوند استخوان لثه جهت ایمپلنت، توسط متخصصین لثه صورت خواهد گرفت.

فرم درخواست مشاوره و ویزیت

Reservation Form

© 2024 Tajrish Clinic. All Rights Reserved