زمان درمان ارتودنسی بین مریضان کاملا متفاوت می باشد. در این مقاله به مدت زمان ارتودنسی دندان بیشتر می پردازیم.

 مدت زمان ارتودنسی دندان

به طور معمول مدت زمان ارتودنسی دندان با توجه به پیچیدگی درمان مشخص می شود. اگر تنها چند دندان به صاف و مرتب شدن نیاز دارد تقریبا 6 تا 12 ماه زمان نیاز است. در مواردی که درمان کمی پیچیده و مشکل باشد ممکن است 2 سال هم طول بکشد. در اکثر موارد حدودا 12 تا 18 ماه زمان لازم است.عوامل زیادی می تواند بر مدت زمان ارتودنسی دندان شما تاثیر گذار باشد در ادامه مقاله قصد داریم درباره عوامل موثر بر مدت زمان ارتودنسی صحبت کنیم.

مدت زمان ارتودنسی

مدت زمان ارتودنسی

شکستن براکت ها در طول درمان ارتودنسی

برای برخی از بیماران سوال است که مدت زمان ارتودنسی دندان چقدر طول می کشد؟ بیمارانی که غذای نامناسب می خورند باعث شکستن و کج شدن براکت دندانی خود می شوند. هنگام خوردن غذاهای سفت این اتفاق بیشتر رخ می دهد. اگر بخشی از سیم دندان دچار آسیب شود ممکن است دیگر کار نکند. هم چنین این کار باعث می شود مدت زمان مورد نیاز برای بهبود بسیار طولانی تر شود.

سیم کشی دندان چقدر طول می کشد ؟

سیم کشی دندان نام دیگر ارتودنسی دندان می باشد و هر دو یک روند درمانی می باشند. بعضی از افراد فکر می کنند سیم کشی دندان درمانی متفاوت با ارتودنسی می باشد  و طول درمان و قیمت آن نیز متفاوت است اما این تفکر اشتباه است پس قصد داریم در ادامه به سوال سیم کشی دندان چقدر طول می کشد؟ پاسخ دهیم پس با ما همراه باشید.

سیم کشی دندان چقدر طول می کشد؟

سیم کشی دندان چقدر طول می کشد؟

نقش براکت ها در مدت زمان ارتودنسی دندان

برخی از بیماران در طول درمان خود نگران این موضوع هستند که نتیجه دلخواه به چه صورت می باشد. براکت هایی که جنس فولاد ضد زنگ و سرامیک دارند زودتر از براکت های زبانی به داخل دندان می چسبند و سریع تر به نتیجه می رسند به همین علت می توانند مدت زمان ارتودنسی را کاهش دهند. فراموش نکنید این براکت ها کاملا قابل تنظیم می باشند. براکت های زبانی بیشتر اوقات به تنظیم بیشتر و جلسات ویزیت بسیار بیشتری احتیاج دارد. ترازهای پلاستیکی که شفاف تر می باشند مدت زمان بیشتری برای ترمیم می گیرند هم چنین تغییرات اندکی در آن ها باید ایجاد شود.

جلسه اول ارتودنسی چقدر طول می کشد؟

جلسه اول ارتودنسی یکی از مهم ترین جلسه های آن می باشد. در جلسه اول دکتر معاینات کاملی را انجام می دهد و موارد مهم ارتودنسی دندان را برای شما شرح می دهد. بیشتر جلسه اول ارتودنسی مشاوره ای می باشد و شما را از روند درمانی باخبر می سازند البته باید این نکته را نیز در نظر گرفت روند درمان تمامی افراد یکسان نیست و ممکن است جلسه اول برای شما کمی متفاوت باشد.

جلسه اول ارتودنسی چقدر طول می کشد

جلسه اول ارتودنسی چقدر طول می کشد

تاثیر تبحر ارتودنتسیت در مدت زمان ارتودنسی دندان

تجارب و مهارت های ارتودنتیست بر مدت زمان ارتودنسی دندان بسیار موثر می باشد. یک ارتودنتیست که تجربه های فراوان دارد و در کارش خبره است می داند کدام شیوه درمانی بهترین نتیجه را در کمترین زمان ممکنمی کند. دندانپزشکی که دوره های ارتودنتیستی را نگذرانده باشد نمی تواند به نتیجه مطلوب برسد.

شرایط دهان بیمار در مدت زمان ارتودنسی دندان تاثیر گذار است؟

در جواب این سوال باید گفت بله خوب است بدانید ارتودنتیست تا چند جلسه اول نمی داند که مدت زمان ارتودنسی دندان چقدر طول می کشد. علاوه بر این دندان ها به براکت ها چه جوابی می دهند. برخی از بیماران بسیار سریع به درمان پاسخ می دهند و برخی دیرتر.

تاثیر شرایط دهان بر مدت زمان ارتودنسی

تاثیر شرایط دهان بر مدت زمان ارتودنسی

نوع درمان با توجه به مدت زمان ارتودنسی دندان

مدت زمان ارتودنسی دندان طی20 سال دچار تغییراتی شده است. پیش از این، این تغییرات شامل کشیدن دندان بوده است. اما امروزه دنداپزشکان تلاش می کنند تا دندان های شما را حفظ کنند اما در شرایط خاص این کار صورت نگیرد.

ارتباط مدت زمان ارتودنسی دندان با مرتب شدن دندان ها

مدت زمان ارتودنسی دندان برای صاف نمودن به تایم طولانی احتیاج دارد. علاوه بر این به فشار یکنواخت و ملایمی احتیاج دارد. نیروی زیاد  باعث افتادن دندان روی استخوان و لثه می شود. هر چه تعداد دندان های بیشتری به صاف شدن احتیاج داشته باشند به همان میزان نیز درمان طولانی تر می شود.

اقدامات لازم در طول مدت زمان ارتودنسی دندان

در هنگام مدت زمان ارتودنسی دندان، ارتودنتیست دندان های شما را چک می کند، عکس می گیرد و از روی تمام دندان ها قالب گیری صورت می گیرد. در آخر برنامه ای برای درمان شما در نظر می گیرد. اگر دندان ها روی هم باشند شاید لازم باشد یک یا دو دندان خارج شوند. در باقی موارد درمان بسیار ساده می باشد و یک سیم قابل برداشت کافی می باشد. اگر دندان ها به نیروی بسیار بیشتری برای جا به جا شدن احتیاج داشته باشند احتمالا به براکت دائم نیاز باشد. علاوه بر این باند و سیم نیز موقتا باید به دندان بچسبند. تمام این عوامل باعث می شود فشار ملایم تری در جهت صحیح به دندان وارد شود.

اقامات لازم در مدت زمان ارتودنسی

اقامات لازم در مدت زمان ارتودنسی

تفاوت دندانپزشک و متخصص دندانپزشکی در ارتودنسی

در مدت زمان ارتودنسی دندان باید جفت شدگی دندان ها را در نظر داشته باشید که این کار تخصص یک متخصص می باشد. دندانپزشک، پزشکی می باشد که در زمینه عصب ها، لثه و فک آموزش فراوانی دیده است. اما متخصص ارتودنسی در زمینه تصحیح فاصله بین دندان ها و صاف و مرتب شدن دندان ها تخصص دارد.

قالب گیری ارتودنسی چقدر طول می کشد؟

یکی از مراحل انجام ارتودنسی انجام قالب گیری از دهان شما می باشد. به یاد داشته باشید این مرحله حتما باید توسط متخصص ارتودنسی انجام شود. این مرحله از درمان بسیار ساده می باشد اما ممکن است برای بعضی از افراد ناخوشایند باشد شما می توانید در حین قالب گیری از دهان حواس خود را پرت و از دماغ نفس بکشید تا تجربه بهتری داشته باشد. این مرحله از درمان ارتودنسی بسیار سریع می باشد.

قالب گیری ارتودنسی چقدر طول می کشد

قالب گیری ارتودنسی چقدر طول می کشد

مهم ترین عوارض ارتودنسی دندان

در مدت زمان ارتودنسی دندان احساس ناراحتی اندک قابل انتظار و شایع می باشد. از بریس ها برای قرار دادن دندان های شما در جای دقیق و مناسب استفاده می شوند. بنابراین کمی سر درد و درد در ناحیه دهان طبیعی می باشد. در این موارد برای کاهش درد استفاده از قرص های مسکن توصیه می شود. علاوه بر این فشاری که به فک وارد می شود، احساس درد فک نیز کاملا طبیعی است و با قرص مسکن این درد رفع می شود. فراموش نکنید به علت فضایی که بین دندان و بریس وجود دارد، احتمال حضور باکتری در این مکان بسیار زیاد می باشد. به همین خاطر افرادی که از ارتودنسی دندان استفاده می کنند باید توجه و دقت لازم در تمیز کردن بریس و دندان های خود داشته باشند.

ارتودنسی دندان چند نوع دارد؟

یکی از نکات مهمی که شما باید در نظر داشته باشید انواع مختلف ارتودنسی دندان می باشد که می تواند بر مدت زمان ارتودنسی دندان شما تاثیر گذار باشد اما انتخاب یکی از، این انواع ارتودنسی به عوامل مختلفی مربوط می باشد که یکی از مهم ترین آنها بودجه اقتصادی شما می باشد در ادامه انواع ارتودنسی ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

انواع ارتودنسی دندان

انواع ارتودنسی دندان

ارتودنسی اینویزلاین

یکی از انواع ارتونسی می باشد که بریس های اینویزلاین از 18-30 محافظ دندان پلاستیکی تشکیل می شود.این مدل به صورت سفارشی تولید و تشکیل می شوند. به یاد داشته باشید که هر دو هفته یک بار باید تعویض شوند. از ویژگی های ارتودنسی اینویزلاین می توان به نامرئی بودن آت اشاره کرد. این نوع از ارتودنسی تا حدود زیادی نامرئی می باشد که این ویژگی برای بعضی از افراد بسیار مهم می باشد و باعث افزایش اعتماد به نفس آنها می شود.

ارتودنسی فلزی قدیمی

این نوع از ارتودنسی یکی از روش متداول و معمول می باشد که تقریبا همه ما با آنها اشنا هستیم اما ارتودنسی های فلز در طول زمان تغییر های جزء نیز داشته اند مانند کوچک تر شدن بریس های فلزی آنها که معمولا دارای دو متریال فلز و فولاد ضدزنگ هستند.

ارتودنسی سرامیکی

همانطور که در بالا نیز اشاره شد یکی از نکات مهم در انجام درمان ارتودنسی ضاهر آن می باشد. ارتودنسی های سرامیکی از نظر انداز و اشکال تا حدود زیادی مانند ارنودنسی های قدیمی می باشد اما نقطه تفاوت این ارتودنسی در رنگ آنها می باشد. ارتودنسی سرامیکی دارای بریس های بی رنگ یا هم رنگ دندان می باشد که باعث جلب توجه کمتر و حفظ اعنماد به نفس شما می شود.

بریس های لینگوال

از انواع دیگر ارتودنسی ها می توان به ارتودنسی زبانی اشاره کرد این نوع از ارتودنسی تا حدودی شبیه ارتودنسی های قدیمی می باشد اما تفاوت آن در محل قرار گرفتن آن است. ارتودنسی زبانی پشت دندان ها قرار می گیرد و به ظاهر شما صدمه ای نمی زند.

 چه افرادی به بریس دندان نیاز دارند؟

یکی از سوالات مهم که هر فردی ممکن است از خود بپرسد این است که آیا من نیازی به بریس دندان دارم؟ در جواب این سوال باید گفت که اگر شما دارای موارد زیر هستید به بریس دندان نیاز دارید و نکته مهم که باید به آن دقت کنید این است  که مدت زمان ارتودنسی دندان در عملکرد بریس ها نقش مهمی دارند.

چه افرادی به بریس نیاز دارند

چه افرادی به بریس نیاز دارند

  • دندان های دائمی با کمی تاخیر می آیند.
  • از بین رفتن دیر هنگام، زود هنگام و یا نامنظم بودن دندان های شیری.
  • دندان های اضافی و از دست داده.
  • هنگامی که فک و دندان با بقیه اجزای صورت متناسب نباشند.
  • دندان هایی که به صورت کاملا ناهنجار رشد می کنند و یا اصلا بیرون نمی زنند.
  • داشتن دندان های شلوغ، مسدود شده و نامرتب.
  • عقب بودن بیش از حد دندان های قسمت بالایی و یا جلو بودن بیش از اندازه دندان های بالایی.

تاثیر کشیدن دندان در مدت زمان ارتودنسی

گاهی نیاز است در مدت زمان ارتودنسی دندان دندانی کشیده شود. خوب است بدانید. معمولا دندان های که مورد هدف قرار دارند، پیش از استفاده از بریس باید کشیده شوند. این فاصله زمانی موجب می شود لثه های شما بهبود پیدا کند. علاوه بر این یک فرصت مناسب برای حفظ استخوانی می باشد که پیش از این برای حفاظت از دندان کشیده شده استفاده شده است.

تاثیر کشیدن دندان بر ارتودنسی

تاثیر کشیدن دندان بر ارتودنسی

مدت زمان ارتودنسی دندان نیش نهفته

شما در طول مدت زمان ارتودنسی دندان باید مواردی را رعایت کنید. تعداد دندان های نیش شما 4 عدد می باشد. دندان های نیش بالایی به طور معمول در سنین 11 تا 13 سالگی در دندان دیده می شوند. گاهی یک یا دو عدد از این دندان ها در محل غلط رشد می کنند. در نهایت موجب گیر کردن و فشار آوردن به ریشه دندان های کناری می شود و ممکن است به دندان های مجاور آسیب وارد کنند. برخی از دندان های نیش نهفته که به طور نامناسبی رشد کرده اند می توانند به سقف دهان آسیب وارد کنند. دندان نیش، دندان بسیار مهمی می باشد. اگر این دندان شرایط مطلوبی داشته باشد می تواند توسط ارتودنسی و براکت ها هم ردیف با دندان های دیگر قرار بگیرد. فراموش نکنید مدت زمان ارتودنسی دندان نیش نهفته معمولا 2 سال و نیم طول می کشد.

چه سنی برای ارتودنسی دندان مناسب می باشد؟

بیماران در طول مدت زمان ارتودنسی دندان این سوال را دارند که در چه سنی می توانند درمان را شروع کنند. بهتر است بدانید بیمارانی که مشکلات ارتودنسی را دارند در هر سنی می توانند درمان را آغاز کنند. تایم مناسب برلی جایگذاری سیم دندان ها بین 10 تا 14 سالگی می باشد که سر و دهان در حال رشد هستند و دندان ها خیلی بهتر صاف می شود.

بهترین سن برای ارتودنسی

بهترین سن برای ارتودنسی

مدت زمان ارتودنسی بزرگسالان

درمان ارتودنسی همانطور که در بالا نیز اشاره شده یک از درمان هایی می باشد که نیاز به زمان دارد و مدت زمان ارتودنسی دندان نیز نسبت به شرایط هر فرد متفاوت می باشد اما اگر بخواهیم مدت زمان ارتودنسی بزرگسالان را با کودکان مقایسه کنیم باید گفت که ارتودنسی بزرگسالان نیاز به زمان بیشتر دارد اما شما می توانید در هر سنی درمان ارتودنسی را انجام دهید.

مدت زمان ارتودنسی بزرگسالان

مدت زمان ارتودنسی بزرگسالان

برگسالان هم می توانند ارتودنسی کنند!
همانطور که در قسمت بالا به آن اشاره شد ارتودنسی بزرگسالان نیاز به مدت زمانی بیشتری می باشد اما بزرگسالان می توانند درمان ارتودنسی را انجام دهند و نکته قبل به معنی عدم درمان ارتودنسی برای بزرگسالان نیست.

عوامل موثر بر مدت زمان ارتودنسی دندان

به یاد داشته باشید که بیشتر مراجعین و بیماران به مطب دندانپزشکی باید شش ماه تا دو سال از بریس های دندانی استفاده کنند. علاوه بر این آن ها باید بتوانند صاحب دندان های یک دست و مرتبی شوند. به همین خاطر با توجه به شدت مشکل آن ها، گاهی اوقات مدت زمان ارتودنسی دندان در بعضی از بیمارها طولانی تر می شود. برخی از عوامل در تعیین مدت زمان ارتودنسی تاثیر زیادی دارند. در ادامه به این عوامل اشاره می کنیم.

سلامتی دهان و دندان و نتیجه آن بر مدت زمان ارتودنسی دندان

در هنگام مدت زمان ارتودنسی دندان باید با یک متخصص ارتودنسی صحبت کنید و از او مشورت بگیرید. برخی از اوقات ممکن است مشکلاتی دهان و دندان شما را تهدید کند. به عنوان مثال التهاب لثه و وجود پوسیدگی باعث می شود طول درمان ارتودنسی شما زیاد شود و اگر در طول درمان بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نکنید، طول درمان ارتودنسی شما بیشتر می شود.

تاثیرات دارو بر مدت زمان ارتودنسی زمان

آمارها نشان می دهد که مصرف بیش از اندازه مسکن ها می تواند بر مدت زمان ارتودنسی دندان تاثیر بگذارد. علاوه بر این ایبوپروفن، آسپرین و استامینوفن باعث کاهش حرکت دندان ها می شود. بنابراین استفاده زیاد از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی را محدود کنید از طرفی مصرف ویتامین D و داروهای تیروئیدی باعث حرکت دندان ها و کاهش مدت زمان ارتودنسی دندان می شود. داروهای دیگری که می توانند تاثیری روی حرکت دندان ها داشته باشند شامل موارد زیر می شود:

تاثیرات دارو بر مدت زمان ارتودنسی

  • استروژن
  • کورتیکواستروئیدها
  • سرکوب کننده سیستم ایمنی
  • فلوراید

تاثیرات دارو بر مدت زمان ارتودنسی

توجه
به دلایلی که بالا گفته شد دارو ها می توانند بر روند درمان ارتودنسی شما تاثیر گذار باشند به همین دلیل قبل از انجام ارتودنسی دکتر خود را از داروهایی که مصرف می کنید مطلع سازید تا بر روند درمان شما تاثیرات منفی نگذارد.

 

 

 

تجریش کلینیک

Post a comment

Your email address will not be published.

کلینیک دندانپزشکی تجریش برای حفظ آرامش بیماران در تمام مراحل درمان سعی در ایجاد فضایی آرام و بسیار زیبا با تفکیک بخش های درمانی جداگانه نموده است. علاوه بر این کلینیک تجریش از لحاظ موقعیت مکانی از دسترسی بسیار آسانی برخوردار می باشد تا تمام بیماران از هر نقطه شهر بتوانند به راحتی با وسیله نقلیه عمومی یا شخصی به این مرکز تشریف بیاورند.
پرداخت اقساط تمامی هزینه ها بدون بهره - حتی بدون چک می باشد.

مشاوره و ویزیت رایگان : درمان عمومی و زیبایی دندان

ویزیت تخصصی رایگان توسط دکتر متخصص هر بخش صورت می گیرد. و به شما طرح درمان داده خواهد شد. اگر دندان های شما نیاز به جرم گیری و یا ترمیم داشته باشد. به شما اعلام خواهد شد. در صورت نیاز به پیوند استخوان لثه جهت ایمپلنت، توسط متخصصین لثه صورت خواهد گرفت.

فرم درخواست مشاوره و ویزیت

Reservation Form

© 2024 Tajrish Clinic. All Rights Reserved