با وجود شیوه های جدید در دندانپزشکی، داشتن لبخندی جذاب با دندان های منظم در دسترس افراد بسیاری قرار دارد. یکی از بهترین روش ها بلیچینگ دندان می باشد. در این مقاله سعی داریم چگونگی انجام بلیچینگ دندان را مورد بررسی قرار دهیم.

بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان برای کسانی که رنگ مینای دندان هایشان در اثر استفاده از قهوه و نوشابه تغییر رنگ می دهد، بسیار مناسب می باشد. خوب است بدانید بسیاری از لکه های دندان را می توان با روش های سفید کردن دندان از بین برد. اما امکان دارد سفید کردن دندان برای کسانی که دندان های حساس دارند سخت تر باشد. بلیچینگ دندان یکی از شیوه های نوین سفید کردن دندان می باشد. علاوه بر این طرح لبخند را نیز اصلاح می نماید. این کار را هم در کلینیک و هم در منزل می توان انجام داد. البته باید به یاد داشته باشید که هر کدام از این دو تکنیک از مواد متفاوتی برای بلیچینگ استفاده می گردد. سفید کردن دندان موجب  افزایش اعتماد به نفس فرد می گردد.

بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان

دندان دارای دو قسمت مینا و عاج می باشد.مینای دندان روی عاج قرار دارد. این قسمت باعث می شود ظاهر دندان سفید شود. هنگامی که سن بالاتر می رود از ضخامت مینای دندان کم می شود و کم کم رنگ عاج نمایان می شود. به همین خاطر دندان به رنگ زرد نشان داده می شود.

 روش های بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان به دو روش در مطب و در منزل انجام می شود که دارای تفاوت های نسبت به یک دیگر می باشد در ادامه به توضیح هر کدام از آنها می پردازیم:

بلیچینگ دندان در مطب و کلینیک دندانپزشکی

این روش بلیچینگ دندان توسط متخصص در مطب دندانپزشکی انجام می گیرد. هم چنین از مواد شیمیایی ویژه با غلظت زیاد و تایم کوتاه استفاده می شود. دندانپزشک دندان های شما را به محلول اسیدی آغشته می نماید و بعد از آن یک ماده اکسید کننده به مینای دندان شما وارد می کند. پس از این مرحله دندان ها را در معرض لیزر شدید یا نور شدید قرار می دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بلیچینگ دندان و هزینه آن می توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید.

هزینه بلیچینگ دندان

 

بلیچینگ دندان در-کلینیک دندان پزشکی

انجام کامل بلیچینگ دندان حدودا 4 جلسه به  طول می انجامد. هر جلسه تقریبا 30 الی 60 دقیقه زمان نیاز دارد. دندانپزشکی که به آن مراجعه می کنید باید در این زمینه مهارت داشته باشد تا مواد شیمیایی موجب ایجاد ناراحتی و حساسیت نشود. دندانپزشک برای پیشگیری از تماس مواد اکسید کننده با لثه از ژل های محافظت کننده استفاده می نماید. همچنین با استفاده از یک نور آبی آن را روی دندان در مدت زمانی که بلیچینگ انجام می شود، به طور ثابت نگه می دارد.

بلیچینگ دندان در منزل

این شیوه بلیچینگ دندان تحت نظر دندانپزشک در منزل و توسط خود شخص صورت می گیرد. خوب است بدانید ماده ای که در این تکنیک استفاده می شود با ماده ای که توسط دندانپزشک مورد استفاده قرار می گیرد متفاوت است. دندانپزشک در این شیوه یک قالب از دندان های فرد می سازد. از این قالب در لابراتوار، تری پلاستیکی درست می شود.

بلیچینگ در منزل

بلیچینگ در منزل

ژل بلیچینگ داخل قالب نایت گارد ریخته می شود و روی دندان قرار می گیرد. تمام مدت زمانی که باید قالب روی دندان قرار بگیرد بستگی به وضعیت دندان های فرد دارد، این مدت زمان بین یک تا شش ساعت در روز می باشد. کل دوره درمانی بین یک تا دو هفته برای هر فک می باشد. به خاطر اینکه هر بار باید فقط روی یکی از فک ها قالب قرار می گیرد. هزینه این روش نسبت به بلیچینگ دندان در کلینیک بسیار ارزان تر و قیمت مناسب تری دارد.

بلیچینگ دندان به صورت فوری

یک روش نوین که امروزه برای بلیچینگ دندان به صورت فوری انجام می شود، استفاده از پاور بلیچینگ یا سفید کننده نیرو می باشد. در این روش هیدروژن پراکسید غلیظ مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این شیوه می تواند دندان های شما را تنها در یک جلسه کاملا سفید کند. اما فراموش نکنید که دندان های شما به صورت موقتی سفید می شوند و پس از گذشت یک تا سه سال دوباره تیره می شود. هم چنین شاید نیاز باشد این روش را مجددا تکرار نمایید. توجه داشته باشید که پیش از به کار گیری بلیچینگ دندان باید دندان هایی که پوسیده شده اند را جرم گیری و ترمیم نمایید.

چه عواملی باعث زرد رنگ شدن دندان ها می شود؟

یکی از مواردی که می تواند باعث کاهش اعتماد به نفس شما شود زرد رنگ بودن دندان های شما می باشد به همین دلیل بلیچینگ دندان به افرادی که دارای زردی دندان می باشند بسیار توصیه می شود. موارد زیر می توانند باعث رنگ گرفتن دندان های شما شوند.

عوامل زردی دندان

عوامل زردی دندان

استفاده از مواد غذایی رنگ دار

استفاده از مواد غذایی که رنگ دانه های بسیاری دارند می توانند باعث بد رنگی دندان های شما شوند برای مثال مواد غذایی رنگ دار می توان به چایی، نوشابه های رنگی و قهوه اشاره کرد. پیشنهاد می شود اگر از این مواد غذایی استفاده می کنید دهان خود را بشویید.

مصرف دخانیات

علاوه بر ضرر های بی شمار دخانیات برای سلامتی افراد استفاده مکرر از دخانیات می تواند باعث بد رنگ شد دندان ها یا زرد شدن آنها شوند و از بین بردن این لکه ها دشوار می باشد به همین علت پیشنهاد می شود برای حفظ سلامتی خود از دخانیات استفاده نکنید.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

از موارد دیگری که باعث رنگ گرفتن دندان های شما می شود عدم رعایت بهداشت دندانی است. با رعایت نکردن بهداشت دهان هم سلامتی آن مورد آسیب قرار می گیرد هم دندان های شما می توانند رنگ بگیرند.

تفاوت بلیچینگ با لمینت وکامپوزیتپ

تفاوت بلیچینگ دندان با لمینت و کامپوزیت

تفاوت بلیچینگ دندان با لمینت و کامپوزیت

خوب است بدانید بلیچینگ دندان نسبت به لمینت و کامپوزیت آسیب بسیار کمتری به مینای دندان وارد می نماید. لمینت دندان سازه ای می باشد که توسط دندانپزشک قالب گیری می شود و در فضای لابراتوار تولید می شود و روی دندان قرار می گیرد. کامپوزیت نوعی ماده سفید کننده ترمیمی دندان می باشد که برای پر نمودن دندان هایی که عصب کشی و خالی شده،مورد استفاده قرار می گیرد.

مواد استفاده شده در بلیچینگ دندان

در بلیچینگ دندان دو ماده مورد استفاده قرار می گیرد  ماده شیمیایی اول پراکسید کاربامید و پراکسید هیدروژن ماده دوم می باشد. پراکسیدکاربامید در خانه و توسط خود شخص به کار می رود. پراکسید هیدروژن در مطب دندانپزشکی و توسط دندانپزشک انجام می گیرد. باید توجه داشته باشید که هر دو روش با تایید دندانپزشک صورت می گیرد. علاوه بر  این به هیچ عنوان خود شخص نباید بدون آگاهی های کافی از این روش استفاده کند. در بازار پودر های زیادی وجود دارد که باعث سفید شدن دندان می شود. اما یک نکته را باید در نظر داشته باشید که این مواد ممکن است عوارض بدی ایجاد نماید. علاوه بر این امکان دارد به دندان و دهانتان آسیب زیادی وارد کند. به عنوان مثال امکان دارد موجب سایش و از بین رفتن مینای دندان شود. به همین خاطر باید از محصولاتی استفاده کنید که متخصص دندانپزشکی آن را تایید کرده باشد.

پس از بلیچینگ دندان چه مراقبت هایی نیاز است؟

به طور طبیعی بعد از انجام هر درمانی نیاز به انجام مراقبت هایی هستید که بلیچینگ نیز ا این قاعده مستثنا نمی باشد و بعد از انجام این روش درمانی باید موارد زیر را رعایت فرمائید:

  • از سیگار و دخانیات پرهیز کنید.
  • به یاد داشته باشید در ساعت های اولیه لثه خود را حتما با آب گرم تمیز کنید. برای پیشگیری از التهاب و درد لثه آن را به طور آرام ماساژ دهید.
  • از مصرف نوشیدنی های پر رنگ مثل چای و قهوه دوری کنید.
  • حتما دندان های خود را روزی دو یا سه بار با آب گرم بشویید.
  • از خوردن غذاهای سرد پرهیز کنید.
  • از مصرف غذاها و مواد غذایی که دارای رنگدانه می باشند مانند نوشابه تا 24 ساعت اولیه خودداری کنید. برای داشتن دندان های براق و سفید بهتر است اگر این مواد به دندان های شما برخورد کرد حتما دندان های خود را بشویید.
  • یک هفته بعد از بلیچینگ دندان به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید تا بررسی های لازم انجام بگیرد.
  • در روزهای اول که می خواهید مسواک بزنید حتما از خمیردندان های ضدحساسیت استفاده کنید. به این علت که دندان هایتان کمتر درگیر حساسیت شود.
  • به یاد داشته باشید که از لبنیات نظیر ماست، خامه و پنیر استفاده کنید.
  • ماکارونی، سیب زمینی، برنج و نان را به صورت کاملا پخته استفاده کنید.
  • میوه هایی مانند سیب و موز را به صورت پوست گرفته شده استفاده کنید.
  • حتما پس از بلیچینگ دندان از نوشیدنی های بی رنگی مانند آب و شیر استفاده کنید.

دوام و ماندگاری بلیچینگ چگونه است؟

دوام و ماندگاری بلیچینگ دندان بستگی به رژیم غذایی و بهداشت فرد دارد. اگر شخص از رژیم غذایی حاوی نوشابه و قهوه کمتر استفاده کند دوام بلیچینگ بیشتر می شود. حدودا بعد از گذشت 3 سال از میزان سفیدی دندان کاسته می شود.

آیا بلیچینگ برای خانم های باردار ضرر دارد؟

بلیچینگ برای خانوم های باردار

بلیچینگ برای خانوم های باردار

در روش بلیچینگ دندان به علت اینکه از مواد شیمیایی استفاده می شود ممکن است باعث به خطر افتادن سلامت شیر مادر شود. به همین علت انجام بلیچینگ برای خانم های باردار ممنوع است. پس بهتر است صبر کنید تا نوزادتان از شیر گرفته شود و بعد برای بلیچینگ دندان اقدام نمایید.

آیا نور بلیچینگ برای دندان ها ضرر دارد؟

در گذشته برای بلیچینگ دندان از لامپ های فرابنفش برای تسریع فرآیند سفید کردن دندان استفاده می کردند. اما امروزه از اشعه آبی استفاده می شود که بیشتر در دسترس قرار دارد. پرتو این نور آبی از نوع مرئی است و یونیزه نیست. پرتو نور یونیزه باعث سرطان و جهش سلولی می شود. ولی بهتر است بدانید با توجه به این که این نور مرئی است امکان جهش سلولی وجود نخواهد داشت. اما توجه داشته باشید که نور زیاد برای چشم مضر می باشد به همین منظور یک عینک به بیمار داده می شود.

معایب بلیچینگ دندان

هر روش درمانی دارای مزایا و معایب مخصوص به خود می باشد که بلیچینگ دندان نیز اینگونه می باشد. معایب بلیچینگ دندان به شرح زیر می باشد:

  • به هیچ عنوان این روش قابل پیش بینی نمی باشد و به سن و وراثت بستگی دارد.
  • بلیچینگ دندان در برخی افراد باعث ایجاد حساسیت می شود اما این حساسیت دائمی نیست.
  • سفید ماندن دندان ها در این روش دائمی نیست و بستگی به رژیم غذایی شما دارد. اگر از رژیم غذایی نامناسب استفاده کنید دندان هایتان تغییر رنگ می دهد و به بازسازی و ترمیم نیاز دارد. منظور از رژیم غذایی نامناسب یعنی استفاده کردن از نوشابه و چای پر رنگ.

مزایای بلیچینگ دندان

همانطور که در بالا نیز اشاره شد بلیچینگ دندان دارای مزیت های مخصوص به خود می باشد که به شرح زیر می باشد:

  • بلیچینگ دندان معمولا بی خطر محسوب می شود.
  • این روش یک روشی ساده برای سفید کردن دندان ها به شمار می رود.
  • این روش هیچ گونه آسیبی به دندان ها وارد نمی کند.
  • در طول دوره بلیچینگ کردن به هیچ عنوان ناراحتی و درد برای بیمار وجود نخواهد داشت.

هزینه بلیچینگ  دندان

هزینه بلیچینگ دندان با توجه به نوع بیلچینگ که انجام می دهید متفاوت می باشد.  بلیچینگ یکی از بهترین روش ها برای سفید کردن دندان می باشد. فراموش نکنید که نسبت به لمینت و کامپوزیت روش بهتری می باشد به دلیل اینکه قیمت مناسب تر و عوارض کمتری دارد. کلینیک تجریش این اطمینان خاطر را به شما می دهد تا لبخندی زیبا  با دندان های براق تری و منظم تری داشته باشید.

تجریش کلینیک

Post a comment

Your email address will not be published.

کلینیک دندانپزشکی تجریش برای حفظ آرامش بیماران در تمام مراحل درمان سعی در ایجاد فضایی آرام و بسیار زیبا با تفکیک بخش های درمانی جداگانه نموده است. علاوه بر این کلینیک تجریش از لحاظ موقعیت مکانی از دسترسی بسیار آسانی برخوردار می باشد تا تمام بیماران از هر نقطه شهر بتوانند به راحتی با وسیله نقلیه عمومی یا شخصی به این مرکز تشریف بیاورند.
پرداخت اقساط تمامی هزینه ها بدون بهره - حتی بدون چک می باشد.

مشاوره و ویزیت رایگان : درمان عمومی و زیبایی دندان

ویزیت تخصصی رایگان توسط دکتر متخصص هر بخش صورت می گیرد. و به شما طرح درمان داده خواهد شد. اگر دندان های شما نیاز به جرم گیری و یا ترمیم داشته باشد. به شما اعلام خواهد شد. در صورت نیاز به پیوند استخوان لثه جهت ایمپلنت، توسط متخصصین لثه صورت خواهد گرفت.

فرم درخواست مشاوره و ویزیت

Reservation Form

© 2024 Tajrish Clinic. All Rights Reserved