ایمپلنت دندان بهترین روش برای جایگزینی دندان های از دست رفته است. هر بیماری که از سلامت کامل برخوردار باشد می تواند این عمل را انجام دهد. برای حفظ لبخند سالم و جلوگیری از تحلیل استخوان و سایر مشکلات سلامت دهان، دندان های از دست رفته باید در اسرع وقت جایگزین شوند.

اما آیا می توان این ایمپلنت دندان را در دوران بارداری انجام داد؟ خطرات آن برای مادر و جنین چیست؟ برای پاسخ به این سوالات این مقاله را مطالعه کنید.

بارداری و ایمپلنت دندان

کالج آمریکایی متخصصین زنان و زایمان و انجمن دندانپزشکی آمریکا زنان باردار را تشویق می کنند تا به طور منظم به دنبال مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه از دهان، از جمله تمیز کردن و معاینه باشند. روش‌هایی که می توان برای انجام آن منتظر ماند همچون کاشت دندانی را می‌توان به پس از سه ماهه اول موکول کرد. با این حال، بیشتر جراحان دهان ترجیح می‌دهند تا زمانی که بیمار دیگر باردار نباشد برای انجام این عمل صبر کنند.

ایمپلنت و بارداری

ایمپلنت و بارداری

چرا دندانپزشکان انجام ایمپلنت دندان را برای بعد از دوران بارداری پیشنهاد می کنند؟

درمان‌های معمول دندانپزشکی مانند پر کردن، روکش‌ها و کانال‌های ریشه معمولا بعد از سه ماهه اول انجام می شود. مطالعات نشان می دهد که بی حسی موضعی در دوران بارداری کاملا بی خطر است. با این حال، ایمپلنت دندانی اغلب نیاز به بیهوشی قوی تری دارد که ممکن است برای مادر باردار یا جنین داخل رحم او خطرناک باشد. همچنین بسیاری از روش‌ها به عکس‌برداری با اشعه ایکس نیز نیاز دارند. بنابراین معمولا جراحان انجا این عمل را به بعد از دوران بارداری موکول می کنند.

خطرات احتمالی ایمپلنت دندان در دوران بارداری چیست؟

برخی از خطرات احتمالی ایمپلنت دندان در دوران بارداری عبارتند از:

خطرات ایمپلنت در بارداری

خطرات ایمپلنت در بارداری

اشعه ایکس

بخشی از آماده سازی برای دریافت ایمپلنت دندان شامل گرفتن تصاویر اشعه ایکس از دهان شما برای ارزیابی تراکم استخوان، موقعیت دندان ها و سایر اطلاعات مهم است. کالج آمریکایی متخصصین زنان و زایمان، اشعه ایکس دندان را در دوران بارداری بی خطر می داند. اما اگر یک نوزاد متولد نشده در معرض حتی مقدار کمی پرتوهای استفاده شده در طول عکس برداری با اشعه ایکس دندان قرار گیرد، خطراتی وجود دارد. امن ترین گزینه ممکن این است که به طور کامل از خطر اجتناب کنید.

بیهوشی ایمپلنت دندان

 بی حسی موضعی، مانند بی حسی که در پر کردن حفره استفاده می شود، در دوران بارداری بی خطر است. با این حال، بیهوشی عمومی ممکن است نباشد، زیرا شما را به خواب می برد. برای قرار دادن ریشه ایمپلنت در استخوان فک به جراحی نیاز است. معمولا می‌توان آن را با بی‌حسی موضعی انجام داد، اما برخی از دندانپزشکان بیهوشی عمومی را توصیه می‌کنند. به‌ ویژه اگر بیمار در مورد این عمل عصبی باشد.

استرس دوران بارداری

 اگر ایده گرفتن ایمپلنت دندان شما را عصبی یا مضطرب می کند، بهتر است آن را تا زمانی که دیگر باردار نیستید به تعویق بیندازید. استرس بی مورد در دوران بارداری ارزش ریسک کردن را ندارد. سطوح بالای استرس می تواند باعث فشار خون بارداری شود که اثرات منفی بر روی جنین شما دارد.

جذب کلسیم توسط جنین

دلیل اصلی جلوگیری از کاشت ایمپلنت در دوران بارداری را می توان مشکل جوش ایمپلنت در استخوان فک دانست. نوزاد در جنین مادر تقاضای زیادی را به بدن مادر تحمیل می کند و اگر مادر کلسیم کافی مصرف نکند، کودکان برای رشد خود کلسیم را از استخوان های مادر دریافت می کنند. بنابراین ممکن است جوشکاری ایمپلنت در استخوان فک را به چالش بکشد.

چه زمانی ایمپلنت فوری تلقی می شود؟

اگر دندانی دارید که به شدت پوسیده شده و باعث درد شما می شود، ممکن است نیاز به کشیدن آن داشته باشید. اگر دندان پشتی است که زیاد قابل رویت نیست، احتمالا می توانید تا زمانی که نوزادتان را به دنیا بیاورید صبر کنید تا آن را تعویض کنید. با این حال، اگر دندان جلویی است، ممکن است بخواهید بلافاصله آن را با ایمپلنت جایگزین کنید. تا زمانی که در سه ماهه دوم بارداری یا بعد از آن هستید، کاشت ایمپلنت دندان تحت بی حسی موضعی برای شما بی خطر است.

چرا مهم است که در چه سه ماهه ای هستم؟

فاکتوری که برای ایمپلنت دندان در این دوران در نظر گرفته می شود این است که بیمار چقدر با بارداری خود فاصله دارد. معمولا سه دوم بارداری برای جراحی دهان که نیازی به آرام بخشی بیمار ندارد، بی خطر است. سه ماهه اول به دلیل شکل گیری اصلی جنین از انجام هر نوع عملی خودداری می شود. همچنین در سه ماهه سوم از انجام هرگونه عمل جراحی پرهیز می شود؛ زیرا هر گونه جراحی در دوران بارداری در این دوره خطرناک است.

آیا بارداری بر ایمپلنت تاثیر می گذارد؟

بسیاری از زنان در طول بارداری تغییراتی را در سلامت دهان و دندان خود تجربه می کنند که تاثیر نامطلوبی بر روی ایمپلنت دندانی آن ها می گذارد. به عنوان مثال، نوسانات هورمونی ممکن است شما را در برابر رشد پلاک و باکتری آسیب پذیرتر کند. به نوبه خود، این ممکن است منجر به شرایطی شود که معمولا به نام «لثه بارداری» یا «بیماری لثه بارداری» نامیده می شود. بیماری لثه تهدیدی برای بافت اطراف ایمپلنت‌ های دندانی است، بنابراین لثه‌ های شما باید قبل از حرکت در مسیر جایگزینی دندان سالم باشند.

برخی از زنان نیز از دیابت بارداری رنج می برند. دیابت روند بهبودی پس از جراحی دهان را کاهش می دهد. از آنجایی که ممکن است قند خون شما پس از زایمان به حالت عادی بازگردد، بهتر است منتظر ایمپلنت دندان باشید.

مواردی که در امر کاشت دندان برای زنان باردار باید مورد توجه قرار گیرد

  • تعیین میزان نیاز به تکمیل ایمپلنت دندان برای خانم باردار
  • اگر پزشک نیاز فوری به انجام ایمپلنت دندان را تشخیص دهد، این کار باید پس از گذراندن سه ماه اول بارداری توسط خانم باردار انجام شود و تحت هیچ شرایطی قبل از آن انجام نشود.
  • کاشت ایمپلنت دندان برای یک خانم باردار نیاز به پیگیری و نظارت دقیق پزشکی در تمام مراحل آن هم از سوی دندانپزشک و هم از سوی متخصص زنان و زایمان دارد.

آیا جراحی دهان باید به بعد از زایمان موکول شود؟

اگر به جراحی دهان نیاز دارید و باردار هستید، همیشه توصیه می کنیم تا بعد از تولد کودک صبر کنید.تنها زمانی که جراحی دهان توصیه می شود زمانی است که سلامت مادر در خطر باشد. در طول سه ماهه سوم همیشه از هرگونه جراحی اجتناب می کنیم و تمام اقدامات احتیاطی ممکن را انجام می دهیم. زندگی و سلامتی شما و فرزندتان در اولویت است. اکثر جراحی های دهان را می توان به تعویق انداخت و معمولا نیازی فوری به انجام جراحی در دوران بارداری وجود ندارد.

باید توجه داشته باشید که در حالی که منتظر جراحی ایمپلنت دندان در بعد از دوران بارداری هستید، همچنان باید سلامت دهان و دندان را به نفع خود و کودکتان حفظ کنید. این شامل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می شود. رفتن برای معاینه دندان و انجام یک تمیز کردن حرفه ای دندان نیز توصیه می شود. زیرا به دندانپزشک شما اجازه می دهد تا سلامت دهان و دندان شما را کنترل کرده و از ایجاد مشکلات جلوگیری کند.

آیا جراحی دهان باید قبل از بارداری انجام شود؟

ما همیشه توصیه می کنیم اگر بیمار به طور فعال در تلاش برای باردار شدن است، باید به دندانپزشک مراجعه کند تا مطمئن شود که مشکلی ندارد. به این ترتیب شما متوجه می شوید که آیا هر موضوعی نیاز به توجه فوری دارد یا خیر و چه کاری را می توان تا پس از تولد نوزاد به تاخیر انداخت. ما بیماران خود را تشویق می کنیم که همیشه در اسرع وقت برای معاینه دندان های خود مراجعه کنند، بنابراین در دوران بارداری خود نگران نباشید.

پس برای جلوگیری از ایجاد عفونت های دهان، قبل از اینکه برای بارداری تصمیم بگیرید، مطمئن شوید که تمام مراقبت های دندانی مورد نیاز خود را دریافت کرده اید.

 

Post a comment

Your email address will not be published.

کلینیک دندانپزشکی تجریش برای حفظ آرامش بیماران در تمام مراحل درمان سعی در ایجاد فضایی آرام و بسیار زیبا با تفکیک بخش های درمانی جداگانه نموده است. علاوه بر این کلینیک تجریش از لحاظ موقعیت مکانی از دسترسی بسیار آسانی برخوردار می باشد تا تمام بیماران از هر نقطه شهر بتوانند به راحتی با وسیله نقلیه عمومی یا شخصی به این مرکز تشریف بیاورند.
پرداخت اقساط تمامی هزینه ها بدون بهره - حتی بدون چک می باشد.

مشاوره و ویزیت رایگان : درمان عمومی و زیبایی دندان

ویزیت تخصصی رایگان توسط دکتر متخصص هر بخش صورت می گیرد. و به شما طرح درمان داده خواهد شد. اگر دندان های شما نیاز به جرم گیری و یا ترمیم داشته باشد. به شما اعلام خواهد شد. در صورت نیاز به پیوند استخوان لثه جهت ایمپلنت، توسط متخصصین لثه صورت خواهد گرفت.

فرم درخواست مشاوره و ویزیت

Reservation Form

© 2024 Tajrish Clinic. All Rights Reserved