یکی از شگفتی های علم دندانپزشکی، جراحی ایمپلنت دیجیتال می باشد. این روش نسبت به روش های سنتی و معمولی ایمپلنت مزایای بسیار بیشتری دارد. روز به روز کاربرد علوم دندانپزشکی با محوریت دیجیتال افزایش پیدا کرده و جای روش های سنتی و معمولی را می گیرد. زیرا با استفاده از دیجیتال، دندانپزشک می تواند روش های درمانی را با سرعت بیشتر، دقت بالاتر، آسیب کمتر و کیفیت بالا تر انجام دهد.

ایمپلنت دیجیتال

ایمپلنت دیجیتال

افرادی که به هر دلیل دندان های طبیعی خود را از دست داده اند و به دنبال راهی برای جایگزین کردن آن ها هستند، می توانند به روش ایمپلنت فکر کنند. زیرا با روش ایمپلنت شما دندان هایی دقیقا مشابه به دندان های طبیعی خود به دست خواهید آورد. اگر از این دندان ها به خوبی مراقبت شود، شما می توانید تا پایان عمر بدون هیچ مشکلی از آن ها استفاده کنید.

ایمپلنت دندان چیست؟

به قطعه ای از جنس تیتانیوم که دقیقا مشابه به دندان های طبیعی ساخته می شود، ایمپلنت دندان می گویند. این قطعه از طریق جراحی در داخل استخوان فک بیمار قرار داده می شود. بعد از گذشت مدت کوتاهی، این ایمپلنت دندان به خوبی جوش می خورد و سپس دندانپزشک می تواند روکش و تاج دندان را روی آن قرار دهد.

در حال حاضر روش کاشت دندان به دو صورت سنتی و دیجیتال انجام می شود.

روش سنتی کاشت دندان

در روش سنتی لثه ی بیمار برش داده می شود تا به وسیله ی آن بتوان پایه ی ایمپلنت را درون آن قرار داد. بعد از این کار باید مدتی را منتظر ماند تا التهاب و تورم لثه کاهش پیدا کرده و ریشه ی فلزی به خوبی در جای خود محکم شود. فرد بیمار باید این مدت را بدون دندان سپری کند. بعد از معاینه ی پزشک و آماده شدن تاج دندان، می توان آن را در محل خود قرار داد.

روش دیجیتال

این روش کاشت با نرم افزار های مخصوص انجام می شود و به جای برش لثه، از ایجاد حفره و سوراخ در لثه استفاده می شود.  بعد از این کار پایه ی ایمپلنت در جای خود قرار می گیرد. در این روش تاج ایمپلنت بلافاصله روی پایه قرار گرفته می شود.

روش ایمپلنت دیجیتال چیست؟

روش ایمپلنت دیجیتال یا ایمپلنت با هدایت دیجیتال یکی از جدید ترین روش های علم پزشکی می باشد. این روش درمانی با محوریت دیجیتال و شبیه سازی کامپیوتر به صورت سه بعدی کار می کند. در حقیقت با این روش پزشک می تواند وضعیت دقیق عصب ها و استخوان ها را بررسی کند و با کمترین برش و عارضه ایمپلنت دندان انجام دهد

تاکید اصلی روش ایمپلنت دیجیتال به حداقل برش می باشد. زیرا با برش کمتر بیمار درد کمتری را احساس خواهد کرد و راحت تر بهبود پیدا می کند. در نتیجه اگر شما می خواهید در زمان ایمپلنت دندان درد کمتری احساس کنید و نیاز به بخیه نداشته باشید، حتما روش ایمپلنت دیجیتال را انتخاب کنید.

ایمپلنت دیجیتال چیست

ایمپلنت دیجیتال چیست

با روش ایمپلنت دیجیتال و تمرکز به حداقل برش، میزان تورم و خونریزی در لثه ی شما کمتر خواهد بود. زیرا در روش های معمولی دندانپزشک برای بررسی استخوان، مجبور بود لثه را تا انتها بشکافد.

زمانی که متخصص ایمپلنت دیجیتال برای انجام ایمپلنت، از دیجیتال و کامپیوتر استفاده می کند، در واقع یک راهنمای دقیق در حین جراحی دارد. در نتیجه به وسیله ی این راهنما، کمترین آسیب به دندان ها و عصب ها می رسد.

روش انجام ایمپلنت با هدایت دیجیتال

برای انجام این روش درمانی، در ابتدا باید از محیط دهان، قالب گیری انجام شود. برای این کار می توان از دوربین های مخصوص داخل دهان استفاده کرد. این دوربین ها عمل قالب گیری را به صورت دیجیتالی با اسکن کردن محیط دهان انجام می دهند. در نتیجه دیگر به قالب گیری فیزیکی نیازی نمی باشد.

بعد از قالب گیری دیجیتالی، در نرم افزار های مخصوص، فک بیمار شبیه سازی می شود. با این شبیه سازی نرم افزار بهترین موقعیت را برای کاشت دندان تعیین می کند. این موقعیت بر اساس محل عصب ها و سینوس ها و استخوان فک بیمار در نظر گرفته می شود. با این نرم افزار های دیجیتالی می توان مراحل جراحی را نیز شبیه سازی کرد. در نتیجه عمل جراحی کاشت با کمترین مشکل و آسیب انجام خواهد شد.

دندانپزشک با استفاده از راهنمای دیجیتالی، به جای برش لثه، حفره ای روی لثه زده می شود تا ریشه دندان ایمپلنت درون آن قرار گیرد. این حفره آنقدر کوچک است که دیگر بعد از کاشت دندان، نیازی به بخیه نمی باشد. بعد از کاشت ریشه ی دندان ایمپلنت، تاجی موقتی روی آن قرار می گیرد تا شما در زمان آماده سازی تاج اصلی، بدون دندان نمانید.

مزایای ایمپلنت دیجیتال

در حال حاضر افراد زیادی از روش ایمپلنت دیجیتال استفاده می کنند زیرا این روش مزایای بسیار زیادی دارد. از مهم ترین مزایای ایمپلنت دیجیتال می توان به موارد زیر اشاره کرد.

مزایای ایمپلنت دیجیتال

مزایای ایمپلنت دیجیتال

  • یکی از اصلی ترین مزایای ایمپلنت دیجیتال، کوتاه بودن زمان جراحی می باشد. انجام کاشت دندان در این روش حدود 15 دقیقه طول می کشد، در حالی که در روش سنتی شما باید حدود دو ساعت در اتاق عمل می ماندید.
  • با استفاده از این روش درمانی، شما می توانید دندان های خود را سریع تر به دست آورید. حداکثر زمان به دست آوردن دندان ایمپلنت شده با این روش 7 روز می باشد.
  • یکی از اصلی ترین مزایای این روش درمانی، دقت بالا در آن می باشد. به دلیل استفاده از دیجیتال و شبیه سازی کامپیوتر، دندانپزشک می تواند با دقت بسیار بالایی عمل کاشت دندان را انجام دهد.
  • یکی دیگر از مزایای روش ایمپلنت دیجیتال، انجام آن بدون برش و بخیه می باشد. اگر شما نگرانی در مورد برش های زیاد در لثه دارید، باید بگوییم در این روش هیچ گونه برشی به لثه ی شما زده نمی شود. به همین سبب با کمترین ناراحتی و آسیب شما از دندان های ایمپلنت شده استفاده خواهید کرد.
  • با استفاده از روش ایمپلنت دیجیتال، شما نیاز نیست که برای هر برنامه ریزی به مطب پزشک بروید. به همین سبب تعداد مراجعات شما به دندانپزشک بسیار کمتر خواهد بود.
  • بهبودی سریع تر یکی از مزایای مهم این روش درمانی به شمار می رود. به دلیل استفاده نکردن از بخیه و برش، بهبود لثه های شما سریع تر انجام می شود.
  • برخی از مزایای کاشت دندان به روش دیجیتال با روش سنتی یکسان است. از مهم ترین این موارد می توان به ظاهر طبیعی دندان،دائمی بودن، عملکرد طبیعی و … اشاره کرد.

عوارض ایمپلنت دیجیتال

به دلیل استفاده از تکنولوژی های روز در روش ایمپلنت دیجیتال، عوارض آن بسیار محدود شده است و نمی توان عارضه ی خاصی را برای آن در نظر گرفت. تنها مشکلی که در روش ایمپلنت دیجیتال وجود دارد، هزینه ی بالای آن نسبت به روش سنتی می باشد.

یکی دیگر از عوارضی که می توان برای روش ایمپلنت دیجیتال در نظر گرفت، تهاجمی بودن آن می باشد. حتی با وجود راحت تر بودن کاشت دندان با این روش، نمی توان آن را یک روش غیر تهاجمی دانست.

ایمپلنت فوری دیجیتال

ایمپلنت فوری دیجیتال یکی از خاص ترین روش های درمانی در علم دندانپزشکی می باشد. زیرا می توان به وسیله ی آن در کوتاه ترین زمان دندان های از دست رفته ی خود را به دست آورد. با این روش بعد از اینکه حفره در لثه ایجاد شد، دندانپزشک ریشه ی ایمپلنت در جایگاه خود قرار می دهد، سپس تاجی به صورت موقتی روی آن قرار داده می شود.

این روش بیشتر برای دندان های جلو دهان استفاده می شود زیرا نبود دندان های جلو، تاثیر بسیارمنفی روی زیبایی فرد دارد.

تفاوت ایمپلنت دیجیتال و معمولی

روش ایمپلنت دیجیتال با روش ایمپلنت معمولی  و سنتی تفاوت های بسیار زیادی دارد. از مهم ترین تفاوت ها باید به موارد زیر اشاره کرد.

تفاوت ایمپلنت دیجیتال و معمولی

تفاوت ایمپلنت دیجیتال و معمولی

زمان جراحی

یکی از مهم ترین تفاوت های کاشت دندان  به روش دیجیتال و سنتی، زمان انجام جراحی می باشد. در روش سنتی کاشت دندان، دندانپزشک نیاز به حدود دو ساعت زمان دارد. اما در روش دیجیتال جراحی تنها در زمان 15 دقیقه انجام می شود.

میزان برش لثه

یکی دیگر از تفاوت های اصلی روش سنتی و دیجیتال، میزان برش و بخیه ی لثه می باشد. در روش سنتی دندانپزشک مجبور بود برای بررسی استخوان فک، لثه را تا انتها برش دهد. اما در روش دیجیتال دیگری نیازی به این کار نیست و با تصویر های سه بعدی کامپیوتر به راحتی وضعیت استخوان و عصب ها دیده می شود. در نتیجه این روش با حداقل برش و بدون بخیه انجام می شود.

دوره ی نقاهت

مدت دوره ی نقاهت در این دو روش با یکدیگر متفاوت است. در روش ایمپلنت دیجیتال، دوره ی نقاهت بسیار کمتر از روش سنتی می باشد زیرا در این روش برشی به لثه زده نمی شود.

هزینه ایمپلنت

یکی دیگر از تفاوت های این دو روش، هزینه ی آن ها می باشد. هزینه ی ایمپلنت دیجیتال نسبت به روش های سنتی کمی بالاتر می باشد. زیرا برای انجام کاشت به روش دیجیتال باید از تکنولوژی های روز دنیا استفاده کرد.

روش ایمپلنت برای چه افرادی مناسب است؟

تمام افراد می توانند از روش ایمپلنت دیجیتال استفاده کنند حتی افرادی که در گذشته نمی توانستند از روش سنتی استفاده کنند، در حال حاضر می توانند از ایمپلنت با هدایت دیجیتال استفاده کنند. از مهم ترین این افراد می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • افرادی که دیابت دارند نمی توانند از روش ایمپلنت سنتی استفاده کنند اما با روی کار آمدن روش کاشت دندان دیجیتال، آن ها می توانند عمل ایمپلنت دندان را انجام دهند.
  • افرادی که سیگاری هستند، دوره ی نقاهت طولانی تری دارند به همین دلیل روش ایمپلنت سنتی برایشان زیاد مناسب نیست. اما روش کاشت دیجیتال گزینه ی مناسبی برای آن ها می باشد.
  • کسانی که از عرض و ارتفاع استخوان کمی دارند، حتما باید از روش دیجیتال استفاده کنند. در غیر این صورت برای کاشت دندان باید از جراحی های پیشرفته استفاده کنند.
  • افرادی که بعد از کاشت دندان به روکش فوری نیاز دارند، باید از ایمپلنت با هدایت دیجیتال استفاده کنند.
  • خانم ها و آقایانی که از جراحی ترس دارند، می توانند از این روش درمانی استفاده کنند.

هزینه ایمپلنت دیجیتال

یکی از دغدغه های همیشگی افراد میزان هزینه ی ایمپلنت دندان می باشد. در روش ایمپلنت دیجیتال دندانپزشک از تجهیزات و امکانات مدرن و بروز استفاده می کند به همین سبب میزان هزینه ی آن بالاتر می باشد. به دلیل استفاده از دستگاه های پیشرفته،دقت و سرعت کار کاشت دندان بالا تر می رود، پس بدیهی است که هزینه و قیمت آن بالاتر باشد.

برای تعیین قیمت و هزینه ی روش ایمپلنت دیجیتال، باید به برند ایمپلنت، دستمزد دندانپزشک، جنس روکش و …. توجه داشت. به طور کلی می توان بیان کرد که میزان هزینه ی ایمپلنت به روش دیجیتال حدود 30 درصد گران تر از روش سنتی می باشد.

سوالات متداول

میزان رضایت بیماران از این روش دیجیتالی چقدر است؟

میزان رضایت بیمارانی که از روش دیجیتال استفاده کرده اند ، تقریبا دو برابر افرادی است که از روش سنتی استفاده کرده اند. زیرا در این روش شما با کمترین آسیب، بهترین نتیجه را از آن خواهید گرفت.

آیا روش ایمپلنت با هدایت دیجیتال تهاجمی می باشد؟

این روش درمانی همانند روش سنتی ایمپلنت تهاجمی می باشد اما جراحی دیجیتال بسیار ساده تر و راحت تر انجام می شود. در نتیجه اگر از جراحی می ترسید، می توانید این روش را انتخاب کنید.

آیا در روش ایمپلنت دیجیتال بیمار درد خواهد داشت؟

بدون شک انجام جراحی ایمپلنت دندان، بدون درد ممکن نیست. اما به دلیل ایجاد برش های کمتر در لثه، بیمار درد کمتری را احساس خواهد و سریع تر دوره ی نقاهت را می گذراند.

آیا استفاده از روش دیجیتال در ظاهر دندان ها تاثیر دارد؟

بله. شما با استفاده از این روش می توانید دندان هایی با ظاهر زیباتر داشته باشید. زیرا در این روش لثه ی بین دندانی به خوبی حفظ می شود و شما دندان هایی زیباتر خواهید داشت. به همین سبب برای دندان های جلو دندانپزشک این روش را به شما پیشنهاد می دهد.

Posted in
ایمپلنت

Post a comment

Your email address will not be published.

کلینیک دندانپزشکی تجریش برای حفظ آرامش بیماران در تمام مراحل درمان سعی در ایجاد فضایی آرام و بسیار زیبا با تفکیک بخش های درمانی جداگانه نموده است. علاوه بر این کلینیک تجریش از لحاظ موقعیت مکانی از دسترسی بسیار آسانی برخوردار می باشد تا تمام بیماران از هر نقطه شهر بتوانند به راحتی با وسیله نقلیه عمومی یا شخصی به این مرکز تشریف بیاورند.
پرداخت اقساط تمامی هزینه ها بدون بهره - حتی بدون چک می باشد.

مشاوره و ویزیت رایگان : درمان عمومی و زیبایی دندان

ویزیت تخصصی رایگان توسط دکتر متخصص هر بخش صورت می گیرد. و به شما طرح درمان داده خواهد شد. اگر دندان های شما نیاز به جرم گیری و یا ترمیم داشته باشد. به شما اعلام خواهد شد. در صورت نیاز به پیوند استخوان لثه جهت ایمپلنت، توسط متخصصین لثه صورت خواهد گرفت.

فرم درخواست مشاوره و ویزیت

Reservation Form

© 2024 Tajrish Clinic. All Rights Reserved