ایمپلنت یکی از روش های درمانی برای درمان بی دندانی می باشد که در دنیا از محبوبیت خاصی برخوردار می باشد. ایمپلنت ها دارای سه بخش اصلی فیکسچر، اباتمنت و روکش می باشند که هر کدام از آنها باید دارای خصوصیات ویژه مخصوص به خود می باشند اما ما امروز قصد داریم تا درباره یکی از متریال های مخصوص به فیکسچر صحبت کنیم که به آنها ایمپلنت زیرکونیا می گویند.

ایمپلنت زیرکونیا

ایمپلنت زیرکونیا

ایمپلنت زیرکونیا

همانطور که در بالا نیز اشاره شد ایمپلنت ها دارای سه بخش اصلی فیکسچر، اباتمنت و روکش می باشند. فیکسچر یکی از مهم ترین بخش های ایمپلنت می باشد زیرا بخش زیادی از موفقیت درمان به این بخش مربوط می شود به همین علت شرکت های ایمپلنت سازی بخش زیادی از وقت خود را صرف طراحی و تولید فیکسچر ها جدیدتر می کنند. یکی از عواملی که می تواند در کیفیت فیکسچر ها تاثیر گذار باشد متریال یا همان جنس بدنه فیکسچر ها می باشد. در ابتدا تمام فیکسچر ها از تیتانیوم ساخته می شدند اما با پیشرفت علم به مرور زمان متریال های متفاوتی برای فیکسچر ها ارائه شد که یکی از آنها زیرکونیا می باشد و به اصطلاح به فیکسچر هایی که از زیرکونیا ساخته شده اند ایمپلنت زیرکونیا می گویند.

ایمپلنت سرامیکی چیست ؟

ایمپلنت سرامیکی در حقیقت همان ایمپلنت زیرکونیا می باشد و تفاوتی با یکدیگر ندارند. با پیشرفت علم و ساخته شدن زیرکونیا که یک سرامیک مقاوم در برابر شکستگی می باشد بر روی صنعت های مختلف تاثیر گذاشت که یکی از آنها دندان پزشکی می باشد. زیرکونیا نوعی فلز محکم و روشن می باشد که از نظر شیمیایی خنثی است. استحکام زیرکونیا باعث شد این ماده در موارد مختلف دندان پزشکی مانند: ایمپلنت و روکش دندان مورد استفاده قرار بگیرد و بتوان از ویژگی های آن استفاده کرد.

ایمپلنت سرامیکی

ایمپلنت سرامیکی

مزایای ایمپلنت زیرکونیا

زیرکونیا دارای ویژگی های مخصوص به خود می باشد از طرفی ایمپلنت زیرکونیا نیز به علت استفاده از این متریال از این ویژگی ها بهره مند می شود برای مثال به علت رنگ روشن زیرکونیا و شبیه به دندان آن دارای زیبایی بالایی می باشد که ایمپلنت زیرکونیا نیز این مزیت را دارا می باشد.  مزایای ایمپلنت زیرکونیا به شرح زیر می باشد:

  • زیست سازگاری بالا
  • عدم آلرژی
  • عفونت کمتر
  • زیبایی بالا

زیست سازگاری بالای ایمپلنت های زیرکونیا

همانطور که در بالا نیز اشاره شد زیرکونیا نوعی ماده سرامیکی بسیار مقاوم می باشد و از طرفی نیز دارای سازگاری بالا با بدن انسان است به همین دلیل ایمپلنت زیرکونیا نیز دارای این ویژگی ها می باشد و از زیست سازگاری بالایی برخوردار می شود و در مقابل سایش و فشار مقاومت خوبی را از خود به نمایش می گذارد.

آلرژی و عفونت کمتر ایمپلنت زیرکونیا

برخی افراد دارای آلرژی به فلز می باشند و به همین دلیل نمی توانند از ایمپلنت های تیتانیومی استفاده کنند البته این مورد بسیار نادر می باشد پس این افراد می توانند از ایمپلنت های زیرکونیا استفاده کنند و تا به حال هیچ گزارشی مبنی برآلرژی افراد نسبت به ایمپلنت های زیرکونیا موجود نمی باشد. ایمپلنت های زیرکونیا به صورت یک پارچه ساخته می شوند و قسمت های فیکسچر و اباتمنت به یک دیگر متصل می باشد همین امر باعث می شود تا هیچ باکتریی نتواند در بین این دو قسمت قرار بگیرد و باعث عفونت شود به همین دلیل عفونت در ایمپلنت زیرکونیا کمتر می باشد.

معایب ایمپلنت زیرکونیا

معایب ایمپلنت زیرکونیا

معایب ایمپلنت زیرکونیا

ایمپلنت های زیرکونیا نیز دارای معایب مخصوص به خود می باشند. یکی از معایب فیکسچر سرامیکی همان یک تکه بودن آن می باشد زیرا اگر شما نیاز به کاشت تعداد بالا یا در نواحی زاویه دار فک باشید استفاده از ایمپلنت های دو تکه تیتانیومی بسیار راحت تر می باشد. یکی دیگر از معایب ایمپلنت زیرکونیا سختی کار بیشتر به نسبت ایمپلنت های تیتانیومی می باشند و این مورد نیز به علت یک تکه بودن آن می باشد. اگر بخواهیم معایب ایمپلنت زیرکونیا را به صورت خلاصه بیان کنیم به شرح زیر می باشد:

  • سختی بیشتر
  • کاربرد کمتر
  • قیمت

قیمت ایمپلنت زیرکونیا

قیمت هر ایمپلنت به موارد بسیاری مانند برند سازنده، متریال، تکنولوژی استفاده شده و……. مربوط می باشد. اگر بخواهیم ایمپلنت زیرکونیا را با تیتانیومی در قیمت مقایسه کنیم و فقط متریال استفاده شده را در نظر بگیریم باید گفت به علت جدید تر بودن متریال زیرکونیا ایمپلنت های آن نیز از قیمت بالاتری برخوردار می باشند.

روش کاشت ایمپلنت زیرکونیا

روش کاشت ایمپلنت زیرکونیا تفاوت خاصی با ایمپلنت های تیتانیومی ندارد و در هردو فیکسچر درون استخوان فک قرار می گیرد اما تفاوت از جایی آغاز می شود که ایمپلنت زیرکونیا معمولا به صورت یک تکه ساخته می شود. یک تکه بودن ایمپلنت های زیرکونیا باعث می شود تا دندان پزشک آزادی عمل کمتری را نسبت به ایمپلنت های تیتانیومی داشته باشد البته ایمپلنت زیرکونیا با اباتمنت ها مختلف و زاویه دار نیز ساخته می شود.

طول عمر ایمپلنت زیرکونیا

در گذشته ایمپلنت زیرکونیا از استحکام قابل قبولی برخوردار نبودن و دچار شکستگی هایی می شدند اما با گذشت زمان و پیشرفت علم این ایمپلنت ها دچار پیشرفت شده اند و از استحکام بالاتری برخوردار هستند اما این مورد را نیز باید در نظر داشته باشید که عمر ایمپلنت های زیرکونیا دقیق مشخص نمی باشد زیرا هنوز در صنعت ایمپلنت تازه وارد می باشند و تجربه خود را پس نداده اند.

مقایسه ایمپلنت زیرکونیا و تیتانیومی

تفاوت ها در این دو نوع ایمپلنت از متریال آنها شروع می شود و باعث می شود تا ما بتوانیم این دو ایمپلنت را با یک دیگر مقایسه کنیم. اولین زمینه مقایسه که یکی از مهم ترین آنها می باشد تفاوت قیمت این ایمپلنت ها می باشد که ایمپلنت زیر کونیا دارای قیمت بالاتری می باشد. زمینه بعدی طول عمر وراحتی استفاده ایمپلنت ها برای پزشکان می باشد که طول عمر ایمپلنت های تیتانیومی بسیار زیادی می باشد و در حقیقت از ایمپلنت زیرکونیا بالاتر می باشد همینطور راحتی استفاده از ایمپلنت های تیتانیومی بیشتر از ایمپلنت های زیرکونیا می باشد زیرا ایمپلنت های تیتانیومی به صورت دو تکه ساخته و تولید می شود اما ایمپلنت های زیرکونیا برای افرادی که دارای آلرژی به فلز ها می باشند گزینه بهتر و مناسب تری می باشند تا بتوانند از این درمان استفاده کنند.

مقایسه ایمپلنت زیرکونیا و تیتانیومی

مقایسه ایمپلنت زیرکونیا و تیتانیومی

کلام آخر

همانطور که در طول این مقاله نیز بارها به آن اشاره شد ایمپلنت های زیرکونیا جدید و تازه کار به حساب می آیند ولی نسبت به قبل خود دارای پیشرفت هایی می باشند بنابراین بسیار طبیعی می باشد که ایمپلنت های تیتانیومی در مواردی دارای مزیت های بیشتری باشند اما ایمپلنت زیرکونیا نیز در بعضی موارد می تواند کاربرد هایی داشته باشد که کاملا با نیاز شما هماهنگ باشد مانند افرادی که دارای آلرژی به فلز می باشند یا زیبایی بیشتر ایمپلنت زیرکونیا در مواردی که اباتمنت مقداری از خط لثه قابل مشاهد می باشد بنابراین به شما پیشنهاد می شود اگر قصد استفاده از ایمپلنت های زیرکونیا را دارید قبل از آن حتما با یک دکتر دندان پزشک متبحر جلسه داشته باشید و ویزیت شوید.

 

Post a comment

Your email address will not be published.

کلینیک دندانپزشکی تجریش برای حفظ آرامش بیماران در تمام مراحل درمان سعی در ایجاد فضایی آرام و بسیار زیبا با تفکیک بخش های درمانی جداگانه نموده است. علاوه بر این کلینیک تجریش از لحاظ موقعیت مکانی از دسترسی بسیار آسانی برخوردار می باشد تا تمام بیماران از هر نقطه شهر بتوانند به راحتی با وسیله نقلیه عمومی یا شخصی به این مرکز تشریف بیاورند.
پرداخت اقساط تمامی هزینه ها بدون بهره - حتی بدون چک می باشد.

مشاوره و ویزیت رایگان : درمان عمومی و زیبایی دندان

ویزیت تخصصی رایگان توسط دکتر متخصص هر بخش صورت می گیرد. و به شما طرح درمان داده خواهد شد. اگر دندان های شما نیاز به جرم گیری و یا ترمیم داشته باشد. به شما اعلام خواهد شد. در صورت نیاز به پیوند استخوان لثه جهت ایمپلنت، توسط متخصصین لثه صورت خواهد گرفت.

فرم درخواست مشاوره و ویزیت

Reservation Form

© 2024 Tajrish Clinic. All Rights Reserved