با افزایش تعداد افرادی که ایمپلنت دندان انجام می دهند، اغلب سوالاتی در مورد امکان انجام ام آر آی مطرح می شود. زیرا مشخص است که در کاشت دندان از اجسام فلزی استفاده می شود و MRI به آهنرباهای قوی برای بررسی دقیق بدن انسان بستگی دارد. آهنرباها ممکن است مشکلی را در چیزهایی که دارای فلزات آهنی مانند آهن و فولاد هستند نشان دهند. اما در مورد ایمپلنت دندان چطور؟

ایمپلنت دندان و ام ار ای

ایمپلنت دندان و ام ار ای

ایمپلنت های دندانی و سازگاری

ایمپلنت‌ های دندانی جایگزین یک دندان، بازسازی چندین دندان یا جایگزینی کل پروتز می شوند. در طول قرن گذشته، بسیاری از مواد مورد استفاده در روش ‌های دندانپزشکی مانند زیرکون، تیتانیوم و پلیمر ساخته شده ‌اند که با بدن سازگاری زیستی دارند. آن ها باعث التهاب یا آسیب بافتی می شود و در طول زمان در بدن تجزیه نمی شود.

ایمپلنت ‌های ساخته شده از تیتانیوم یا زیرکونیوم توسط بدن پذیرفته می‌شوند. همچنین استخوان ‌های سالمی دارند که به مرور زمان در اطراف آن‌ ها شکل می‌ گیرد. گزینه‌ های متنوع ایمپلنت دندان به بیماران این امکان را می‌دهد که به جای استفاده از دندان مصنوعی ثابت نشده، مجموعه‌ای از دندان‌ های جایگزین مشابه دندان‌های طبیعی را به دست آورند. در ادامه ابتدا به بررسی ارتباط ام آر آی با مواد معدنی می پردازیم و سپس در زمینه ایمپلنت و MRI صحبت می کنیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ایمپلنت دندان می توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید.

ایمپلنت دندان

 

ام‌آر آی و ارتباط آن با مواد معدنی چیست؟

از آنجایی که دستگاه تصویربرداری مغناطیسی اساسا یک آهنربای قوی و بزرگ است، مهم ترین قانون ایمنی حذف تمام اجسام فلزی مغناطیسی از میدان MRI است. زیرا نیروی آهنربا در دستگاه ممکن است به حدی برسد که سیلندرهای اکسیژن و هر وسیله فلزی کاشته شده در بدن را جذب کند. بنابراین قبل از MRI، متخصص پزشکی که مسئول نظارت بر تصویربرداری است از شما یک تاریخچه پزشکی جامع می‌خواهد.

لیست کاملی از اجزای فلزی کاشته شده وجود دارد که پزشکان باید قبل از MRI ​​بررسی کنند. از دستگاه های پزشکی مانند ضربان ساز و کاشت حلزون، لوازم آرایشی مانند سوراخ کردن بینی و همچنین انواع جواهرات.

آیا ام آر آی با ایمپلنت دندان انجام می شود؟

در اسکن MRI، نوع فلز در ایمپلنت دندان مهم است. انواعی از فلز وجود دارند که با گرم شدن تغییر موقعیت می دهند و آلیاژهای مدرنی هستند که زیست سازگار و ایمن هستند. در دندانپزشکی از دومین مورد برای کاشت دندان مصنوعی استفاده می شود.

معمولا در ایمپلنت ها – تیتانیوم، این فلز به هیچ وجه در طول ام آر آی تغییر شکل نمی دهد. اما قبل از مطالعه، هنوز ارزش دارد که با دندانپزشک بررسی شود که چه فلزی در پروتز استفاده شده است. همچنین میدان مغناطیسی CT قسمت هایی را که اصلا ثبت نشده اند جابجا می کند. ایمپلنت های دندانی نه تنها در بافت نرم لثه، بلکه در استخوان فک نیز کاملا ثابت هستند.

نکته دیگر این است که کاشت دندان ممکن است نتیجه مطالعه را مخدوش کند: گاهی اوقات ایمپلنت تصویر را خراب کرده و پس زمینه ایجاد می کند. و اگر پزشک چیزی در مورد دندان مصنوعی نداند، ممکن است تشخیص غلط بدهد، بنابراین لازم است به شما هشدار داده شود.

مشکلات احتمالی ایمپلنت و اسکن MRI

قبل از انجام MRI، تکنسین از شما می ‌خواهد که لباس بیمارستان را بپوشید و هر گونه جواهرات را دربیاورید. پزشک قبل از توصیه به انجام ام آر آی، سابقه پزشکی شما را نیز بررسی می کند. زیرا ایمپلنت هایی که از فلز استفاده می کنند ممکن است ایمن نباشند.

آهنرباها دسته ای از فلزات با خواص فرومغناطیسی را جذب می کنند. آهن، کبالت، نیکل و آلیاژهای حاوی این فلزات در این دسته قرار می گیرند. این فلزات با وجود میدان مغناطیسی قطبی می شوند و یک آهنربای قوی می تواند باعث حرکت آن ها با سرعت بالا شود .

مشکلات احتمالی ام ار ای و ایمپلنت

مشکلات احتمالی mri و ایمپلنت

داشتن اجسام فرومغناطیسی در نزدیکی دستگاه ام آر آی بسیار ناامن است. آن ها می توانند باعث صدمات و اختلال در عملکرد دستگاه MRI شوند. حتی ممکن است جابجایی ناگهانی ایمپلنت اتفاق بیفتد و احتمالا منجر به آسیب جدی شود.

گرمایش حرارتی خطر دیگری است. امواج رادیویی می توانند باعث گرم شدن ایمپلنت یا پروتز فلزی در طول فرآیند تصویربرداری شوند.

تاثیر ایمپلنت دندان در ام آر آی چیست؟

تیتانیوم و زیرکون به کار رفته در اکثر ایمپلنت های دندانی فرومغناطیسی نیستند و این باعث می شود ایمپلنت دندان در هنگام قرار دادن در دستگاه ام آر آی کاملا ایمن باشد و در تصویربرداری تداخلی ایجاد نکنند و هیچ گونه اثر منفی در طول عمل MRI نداشته باشد.

با این حال، بهتر است در صورت نیاز به ام آر آی، در صورت انجام هر گونه عمل دندانپزشکی به پزشک خود اطلاع دهید. هنوز احتمال کمی وجود دارد که اجسام فلزی در بدن با MRI تداخل داشته باشند. پزشک شما باید از هر گونه پرکردگی فلزی آگاه باشد. تاج ها یا حتی بریس های ارتودنسی و همچنین دندان های مصنوعی و موارد دیگر.

تاثیر ایمپلنت بر ام ار ای

تاثیر ایمپلنت بر mri

ایمپلنت‌ های دندانی و تکنیک‌ های ام آر آی در طول زمان به تکامل و پیشرفت خود ادامه می‌دهند که این خبر خوبی برای بیمارانی است که به هر دو نیاز دارند. از آنجایی که بیشتر ایمپلنت ‌ها برای MRI ایمن هستند، لازم نیست نگران باشید که درمان دندانی که دریافت می ‌کنید گزینه‌ های شما را تحت تاثیر قرار می ‌دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت ایمپلنت دندان می توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید.

قیمت ایمپلنت دندان

 

چگونه در طول MRI ایمن بمانیم

قبل از سفارش MRI، پزشک سابقه پزشکی شما را بررسی می کند و متوجه می شود که چه نوع ایمپلنت هایی برای ارزیابی ایمنی اسکن MRI دارید.

همان گونه که گفته شد همه ایمپلنت ‌ها از فلزات فرومغناطیسی استفاده نمی ‌کنند و برخی از ایمپلنت ‌های دندانی بی ‌خطر هستند. زیرا واکنش شدیدی به میدان مغناطیسی نشان نمی ‌دهند. با این حال، برخی از ایمپلنت‌ها – پروتزهایی که از پایه فلزی، سیم ‌های ارتودنسی و روکش‌ های دندانی با نگهدارنده ‌های مغناطیسی استفاده می‌ کنند – معمولا ناایمن هستند.

چگونه در طول MRI ایمن بمانیم

چگونه در طول MRI ایمن بمانیم

همچنین مهم است که به خاطر داشته باشید که هر کاشت دندان حاوی فلز می تواند نتیجه MRI را مخدوش کند. پزشک شما هنگام سفارش MRI، کاشت ایمپلنت را در نظر می گیرد و اگر ایمپلنت شما نتایج را باطل کند، ممکن است روش تصویربرداری دیگری را انتخاب کند.

ام آر آی و تاج دندان

اما آیا تاج دندان هم مانند ایمپلنت دندان بدون خطر است؟ مهم است که یک فرد چه نوع تاج هایی دارد: فلز یا سرامیکی. تاج های فلزی باید قبل از MRI ​​برداشته شوند، در غیر این صورت مطالعه رد می شود. این روکش ها بزرگ هستند، نسبت به اباتمنت های ایمپلنت های دندانی پایداری کمتری دارند و از مواد متفاوتی ساخته شده اند. در نتیجه اثرات مغناطیسی بیش از حد گرم می شود که برای سلامتی مضر است، علاوه بر این، تصویر CT را خراب می کند.

تاج های سرامیکی نیازی به برداشتن ندارند. زیرا از آلیاژهایی ساخته شده است که به اثرات امواج الکترومغناطیسی واکنش نشان نمی دهند. همچنین تاثیری بر نتیجه مطالعه MRI ندارد. اما اگر تثبیت روکش های فلزی-سرامیکی آهن باشد، این امر باعث بدتر شدن تصویر در توموگرافی می شود و ممکن است بر نتیجه مطالعه تاثیر منفی بگذارد. بنابراین، بیمار باید از قبل با دندانپزشک صحبت کند تا بفهمد چه پایه هایی روی روکش ها وجود دارد.

MRI و بریس

باز هم مهم است که گیره ها از آهن، تیتانیوم یا مواد دارای فرومغناطیس ساخته شده باشند. براکت ‌های ساخته شده از تیتانیوم یا مواد فرومغناطیسی بی ‌خطر هستند. اما براکت ‌های آهنی می‌ توانند برای تحقیقات و سلامت انسان مضر باشند. زیرا آن ها به اندازه ایمپلنت دندان محکم نگه داشته نمی ‌شوند، به این معنی که می ‌توانند حرکت کنند و بیش از حد گرم می ‌شوند. احتمالا پزشک از شما می خواهد که آن ها را بردارید.

اگر امکان برداشتن بریس یا تاج دندان وجود ندارد و ام‌ آر ‌آی با آن ‌ها امکان ‌پذیر نیست، باید بررسی کنید که آیا می‌توان MRI را با CT جایگزین کرد یا خیر. در سی تی اسکن از اشعه ایکس استفاده می شود نه الکترومغناطیسی که در این صورت منع مصرفی به دلیل آهن وجود ندارد.

سخن آخر

این سوال که آیا MRI با ایمپلنت دندان انجام می شود یا خیر، اغلب مطرح می شود. باید گفت معمولا ام آر آی با ایمپلنت های دندانی انجام می شود. زیرا ایمپلنت دندان فلزی نیست و دستگاه MR تحت تاثیر آن قرار نمی گیرد.

به دلیل میدان مغناطیسی که در حین MRI ایجاد می شود، دستگاه MRI مواد را به سمت خود می کشد. به همین دلیل MRI برای افرادی که موادی با خواص فلزی دارند انجام نمی شود. از سوی دیگر، ایمپلنت ها اغلب از تیتانیوم ساخته شده اند و از آنجایی که تیتانیوم خاصیت مغناطیسی ندارد، انجام ام آر آی با ایمپلنت دندان ضرری ندارد.

 

Post a comment

Your email address will not be published.

کلینیک دندانپزشکی تجریش برای حفظ آرامش بیماران در تمام مراحل درمان سعی در ایجاد فضایی آرام و بسیار زیبا با تفکیک بخش های درمانی جداگانه نموده است. علاوه بر این کلینیک تجریش از لحاظ موقعیت مکانی از دسترسی بسیار آسانی برخوردار می باشد تا تمام بیماران از هر نقطه شهر بتوانند به راحتی با وسیله نقلیه عمومی یا شخصی به این مرکز تشریف بیاورند.
پرداخت اقساط تمامی هزینه ها بدون بهره - حتی بدون چک می باشد.

مشاوره و ویزیت رایگان : درمان عمومی و زیبایی دندان

ویزیت تخصصی رایگان توسط دکتر متخصص هر بخش صورت می گیرد. و به شما طرح درمان داده خواهد شد. اگر دندان های شما نیاز به جرم گیری و یا ترمیم داشته باشد. به شما اعلام خواهد شد. در صورت نیاز به پیوند استخوان لثه جهت ایمپلنت، توسط متخصصین لثه صورت خواهد گرفت.

فرم درخواست مشاوره و ویزیت

Reservation Form

© 2024 Tajrish Clinic. All Rights Reserved